Skip to content
reklama

F-22 Raptor: Dravec, který neprohrává

Svému jménu, které v překladu znamená dravec, dělá čest. Je jednou z nejvyspělejších a nejmodernějších sériově vyráběných stíhaček na světě. Ve vzdušném prostoru nemá konkurenci. Navíc může být použit i jako bombardér s neuvěřitelným doletem přes 2500 kilometrů!

Radar je na něj krátký

F-22 Raptor vyniká především svou neviditelností – nezachytí ho radary protivzdušné obrany, ani stíhačky nepřítele. Technologii stealth bylo při konstruování trupu podřízeno vše. Vnější i vnitřní kovové části trupu jsou pokryté materiály a nátěrem pohlcujícím radarové záření.

Neviditelnosti pomáhá i tvar letounu – trup je vytvarován tak, aby měl co nejmenší radarový odraz. Při čelním pohledu má trup pětiúhelníkový průřez, který by měl rozptylovat radarové záření dopadající radiálně na trup.

A myslelo se i na takové maličkosti, že hydromotory křidélek a klapek jsou schovány pod kryty, aby nenarušily stealth technologii. Z tohoto důvodu má Raptor i veškerou výzbroj uschovánu ve svých útrobách.

Maximální neviditelnosti pomáhají i palubní přístroje, které v případě nutnosti mohou pracovat v pasivním režimu.

S radary si Raptor poradí. FOTO: U. S. Air Force / Creative Commons /volné dílo

Nadzvuková rychlost? Žádný problém!

Pohon Raptoru mají na starosti dva dvouproudové motory Pratt & Whitney F119. Jsou uloženy vedle sebe ve střední části trupu hned za velkou zbraňovou šachtou. Motor byl vyvinut speciálně pro Raptora. Stíhačka díky němu dokáže létat nadzvukovou rychlostí, a to bez přídavného spalování!

Raptor je jediným bojovým letounem, který to umí. Díky dvojici motorů tak pilot Raptoru může uhánět (stálou) nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování až do rychlosti mach 1,72. Trysky motoru jsou navíc vektorovatelné – to znamená, že mohou měnit vektor tahu o 20 stupňů, díky čemuž pilot může se stíhačkou nevídaně manévrovat.

I tady byl kladen důraz na maximální utajení letounu. Trysky jsou chlazené a mají plochý tvar, čímž se snižuje nejen infračervené vyzařování, ale i hluk. Kvůli možnosti „naklánění“ trysek ale nejsou motory, ani trysky zezadu kryty.

Pokropit a zpátky do šachty

Hlavní „pevnou“ zbraní Raptora je rotační šestihlavňový kanon M61A2. Jedná se o zmodernizovanou verzi – tento typ kanonu se totiž používá už od konce 50. let. Kanon má ráži 20 milimetrů a bez nabíjecího systému váží 92 kilogramů.

Tenhle drobeček dokáže protivníka pokropit kadencí 100 ran za sekundu. Pilot má k dispozici 480 kusů munice. Kanon je s ohledem na maximální radarovou neviditelnost ukrytý ve vlastní šachtě v kořeni pravého křídla.

Těsně před střelbou se kanon vyhoupne, odvede svou práci a zase se schová do šachty.

blank
Výzbroj mění F-22 v obávaného protivníka. FOTO: U. S. Air Force / Creative Commons / volné dílo

Pekelná přesnost

Základní výzbroj Raptoru se umisťuje do hlavní zbraňové šachty. Sem se dokáže vměstnat až šest řízených raket s krátkým doletem. Jedná se o rakety vzduch-vzduch a kvůli technologii stealth jsou i ony „vystrčeny“ ze šachty těsně před útokem.

Raptor má ještě dvě pumovnice na bocích pro další dvě rakety. Stíhačka ale může být využita jako bombardér. V centrální šachtě může nést dvě 450kilogramové pumy, které jsou naváděny na cíl pomocí GPS.

U Raptora, který je až po okraj nabušený výkonnou elektronikou, se bavíme o smrtící přesnosti – udává odchylka sedm až 13 metrů! Raptor navíc může proti pozemním cílům nést i rakety vzduch-země, ty by ale musely být umístěny na pylonech pod křídly, čímž by se rapidně snižovala neviditelnost letounu.

V březnu 2012 byl Raptor vylepšen tak, aby mohl nést až osm 113kilogramových bomb naváděných GPS, které dokáže navést na čtyři různé cíle.

Křeslo se šesti LCD

Jednodílný kokpit se odklápí směrem dozadu. Pilot si tu hoví na vystřelovacím sedadle sklopeném o 65 stupňů dozadu. Důvod? Zlepšuje to odolnost pilota při velkých přetíženích. Na přístrojové desce najdete minimum klasických přístrojů.

Veškeré informace potřebné pro řízení letu a bojovou činnost se zobrazují na šesti barevných LCD. Ty podle potřeb pilota ukazují vzdušnou situaci včetně identifikace cílů, letové údaje, stav výzbroje, digitální mapu s orientačními body, data naváděcího systému atd.

Objevují se tu i informace výstražných přijímačů o hrozbě, které pilot navíc slyší i ve svých sluchátkách. Kromě šesti LCD musí pilot sledovat i čelní průhledový displej, kam se promítají informace o průzkumu, o cíli a pro řízení palby.

Raptora i všechny zbraně ovládá pilot pomocí řídicí a plynové páky.

blank
K ovládání kokpitu je třeba náročný výcvik. FOTO: DoD / Creative Commons / volné dílo

10,5 miliardy operací za sekundu

Pilot Raptoru má k dispozici tu nejlepší avioniku. Vše bylo navrženo tak, aby se mohl maximálně soustředit na plnění úkolů, ať se již jedná o boj či průzkum. Pokročilé navigační, řídicí a útočné systémy používají pro analýzu dat umělou inteligenci, a snižují tak pracovní zátěž pilota.

V „čumáku“ má Raptor vícefunkční radiolokátor nové generace, který dokáže sledovat až 20 cílů najednou v okruhu 240 kilometrů, přičemž na čtyři cíle současně může navádět řízené rakety. Propojením několika dalších systémů (zjišťování sledování cílů, pro elektronický boj, komunikační, navigační a identifikační atd.) vzniká nejmodernější integrovaný radioelektronický systém označovaný jako Pave Pillar.

Většinu funkcí letadla bude obstarávat počítač na bázi procesoru Intel 80960, který dokáže zpracovat 10,5 miliardy operací za sekundu! Počítač vyhodnotí data ze všech systémů Raptora a během boje pilotovi nabídne další postup.

I avionika Raptora je podřízena neviditelnosti. Pilot si může zvolit stupeň utajení – v podstatě určí množství emisí, které budou tyto systémy vyzařovat.

Foto: U. S, Air Force / Creative Commons / volné dílo, DoD / Creative Commons / volné dílo,
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Partnerství hodinářské značky Oris a hasičů Coulson Aviation
iluxus.cz

Partnerství hodinářské značky...

Značka Oris vyvíjí aktivity na mnoha frontách, aby...
Dveře MASTER – co kus to originál
rezidenceonline.cz

Dveře MASTER – co kus to...

Jsou synonymem pro nadčasový minimalistický design, tak...
Kdo je tajným milencem krásné Halouzkové?
nasehvezdy.cz

Kdo je tajným milencem...

Krásná rusovlávska Natálie...
Spisovatelé a nadpřirozeno: Paranormální zážitky slavných autorů překonávající jejich fantazie!
enigmaplus.cz

Spisovatelé a nadpřirozeno:...

Francouzský spisovatel Guy de Maupassant má...
Rigatoni se slaninou
tisicereceptu.cz

Rigatoni se slaninou

Těstoviny se špenátem a slaninou...
Cukrovkou trpí každá dvoustá kočka – Nemoc se ale nevyhýbá ani psům
epochalnisvet.cz

Cukrovkou trpí každá dvoustá...

Žízeň, časté močení a ztráta hmotnosti – to jsou...
Stojí lásce v cestě Třeštíkova manželka?
nasehvezdy.cz

Stojí lásce v cestě...

Svůj vztah s TOMÁŠEM...
Heboučké zachumlání
panidomu.cz

Heboučké zachumlání

Deky, plédy, kožešiny, televizní župany – nic není...
Případ spontánního propadu v čase: Ve vlaku se objevil kočí z 18. století!
enigmaplus.cz

Případ spontánního propadu v...

Bizarní příběh zaznamenaný v Anglii roku 1912...
Chodsko a Domažlicko: Za krásami zřícenin
epochanacestach.cz

Chodsko a Domažlicko: Za...

Kromě hradů, jejichž jména...
Věda odstartovala boj proti Spermagedonu
21stoleti.cz

Věda odstartovala boj proti...

Coby potomci Adama a Evy jsme byli...
Bývalí obyvatelé domu žijí s námi
skutecnepribehy.cz

Bývalí obyvatelé domu žijí...

Přítel koupil nemovitost,...