V České republice je tramvajová doprava oblíbená, v současnosti je provozována v Praze, Plzni, Ostravě, Brně, Olomouci, Liberci, Mostě a Litvínově. Tramvaj zajíždí také do Jablonce, Modřic u Brna či Budišovic u Ostravy.
Ovšem tramvajová historie zasáhla i další česká města. Hlavně ta, kde do roku 1945 žilo německé obyvatelstvo.
V Ústí nad Labem byly tramvaje v provozu od roku 1899. Sloužily věrně až do poloviny šedesátých let, kdy ústecká radnice prosadila jejich nahrazení autobusy. Ústeckým tramvajím definitivně odzvonilo v roce 1970.
V Českých Budějovicích jezdily tramvaje mezi roky 1909 a 1950. Tramvaje brázdily i ulice v Mariánských Lázních, první vyjela v roce 1902, poslední pak přesně o padesát let později.
Další lázeňské město Teplice bylo protkáno tramvajovými trolejemi mezi roky 1895 až 1959. Slezský Bohumín si tramvajový provoz užíval až do roku 1973. Obyvatelé Jihlavy se mohli ve svém městě svézt tramvají na jediné trati mezi centrem a nádražím mezi roky 1909 až 1948.
Dějiny zasáhly do tramvajové dopravy v Těšíně. V roce 1911 zde byl zahájen provoz na jediné, 1800 m dlouhé trati.
Tramvaje odjížděly od nádraží, projely dnešními ulicemi Nádražní a Hlavní třída, přejely most přes Olši a pokračovaly ulicemi Głęboka, Szersznika a končily na křižovatce ulic Wyższa Brama a Bielska.
Po rozdělení Těšína mezi Československo a Polsko ztratila tato trať smysl a v roce 1921 byla zrušena. Nyní však radnice obou měst uvažují o opětovném tramvajovém propojení české a polské části města.
V Opavě jezdily tramvaje mezi roky 1905 až 1956. A konečně v Jablonci nad Nisou, kde se první tramvaje objevily v roce 1900, byly tramvajové tratě zrušeny roku 1956. Tedy až na jedinou výjimku v podobě kolejí, které Jablonec spojují se sousedním Libercem.