Skip to content

Doprava budoucnosti? Otestujte ji v Brně!

Sjedou po tyči, rychle si obují boty, natáhnou uniformu, do ruky popadnou helmu a už vyjíždějí do ulic. Rutina, kterou mají hasiči dokonale nacvičenou, jim zabere jen mžik. Horší je pro ně proplést se ulicemi města plného aut a světelných křižovat.

To pak minuty ubíhají a záchrana lidských životů se oddaluje.

Cesta k zásahu nám trvá přibližně sedm minut, jakékoliv zdržení může mít fatální následky,“ prozrazuje vedoucí pracoviště IZS a služeb jihomoravských hasičů Bronislav Kocman. Jen v Brně se v roce 2019 odehraje 3732 událostí, které vyžadují výjezd hasičů.

Ti brněnští se tak do uniforem převlékají v průměru 10krát za den. A právě ve stejné době se rozjede testování systému, který má nejen hasičům, ale i dalším složkách integrovaného záchranného sboru výrazně ulevit.

Unikát v Česku

Projekt C-Roads Czech Republic je součástí mezinárodní iniciativy Platforma C-Roads, která se snaží zlepšit dopravní komunikaci napříč Evropou. Auta by měla v rámci tohoto systému vzájemně komunikovat a informovat se o dopravních komplikacích.

V původním záměru mají „spolu mluvit“ hlavně na dálnicích, ale Češi se rozhodnou celý projekt posunout o level výše. Technologii C-Roads aplikují i do měst a zapojí do projektu nejen auta, ale i integrovaný záchranný sbor, veřejnou dopravu nebo železnici.

Pilotem je v tomto ohledu město Brno, které dnes následují čtyři desítky dalších evropských měst. V Brně Ministerstvo dopravy ČR, které má projekt C-Roads pod palcem, přivedlo ke spolupráci Ředitelství silnic a dálnic a Brněnské komunikace.

„V Brně tak vznikla infrastruktura, kterou je také možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích pro datově propojené a kooperativní řízení,“ upřesňuje Martin Pichl, vedoucí oddělení ITS a vědy, výzkumu a inovací na Ministerstvu dopravy ČR.

Díky technologii C-ITS mají hasiči v Brně zaručen hladký průjezd na 31 křižovatkách.

Jak přepnout na zelenou?

Testování bylo zahájeno v polovině roku 2019, kterému předcházela úspěšná implementace technologie C-ITS. A jak to funguje? Běžný řidič je například díky tomuto systému informován, že se blíží vozidlo integrovaného záchranného sboru a je nutné udělat uličku pro jeho průjezd.

Aplikace, kterou má ve svém chytrém telefonu, mu dokonce poradí, jak ji nejrychleji udělat. Hasičům se zase díky tomuto systému na křižovatce automaticky přepnou světla. I když mohou dle zákona se zapnutým majákem projet křižovatku i na červenou, sami přiznávají, že to neradi dělají, protože řada řidičů je z toho zmatena a na silnicích vzniká chaos.

S novým systémem proto stačí, aby měli zapnutou výstražnou signalizaci a na semaforu, který je vybaven technologií C-ITS, jim automaticky padne zelená.

Brno je díky zapojení do projektu C-Roads vzorem pro další evropské metropole.

MHD má přednost

Na střeše máme anténu, která vysílá a komunikuje jak s ostatními vozidly, která jsou vybaveny obdobnými systémy, tak s jednotkami umístěnými na křižovatkách,“ popíše hasič Bronislav Kocman a dodává, že díky tomu se podstatně zrychluje jejich dojezd.

Z více než 150 světelných křižovatek v Brně jich je tímto speciálním zařízením zatím vybaveno 31. Jejich počet ale bude narůstat. Podobně jsou semafory připraveny i na příjezd vozidel městské hromadné dopravy.

Jakmile se některé z nich přiblíží (musí být opět vybaveno příslušnou technologií), systém se bude snažit o jeho co nejrychlejší průjezd. Tato technologie na preferenci vozů MHD je už na 90 brněnských semaforech.

V současné době se vyhodnocují výsledky z testování a do ostrého provozu by se měl systém C-Roads dostat vzápětí. „Systém je v Brně implementován a plně funkční,“ upřesňuje Roman Nekula, správní ředitel společnosti Brněnské komunikace, který dále dodává, že technologií pro komunikaci je zatím vybaveno 720 vozidel MHD a 15 vozidel integrovaného záchranného sboru.

Jejich počet ale bude narůstat.

Foto: C-ROADS.CZ, PX Fuel (1. a 3. foto)
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Starší muž mě přivedl k rozumu!
skutecnepribehy.cz

Starší muž mě přivedl...

Narodila jsem se jako...
Komfortní bezbariérový koráb v piniovém háji
rezidenceonline.cz

Komfortní bezbariérový koráb...

Jedním z hlavních rozhodnutí architektů při...
Zapomene na Zounara a najde si osudovou lásku?
nasehvezdy.cz

Zapomene na Zounara a najde...

Už dlouho Martina Randová (49)...
Ráj pro romantiky? Zanzibar!
epochanacestach.cz

Ráj pro romantiky? Zanzibar!

Také se v této...
Tajemství pokladu v Jablonném: Kletba falešných filmařů
enigmaplus.cz

Tajemství pokladu v Jablonném:...

Objasnění záhady stříbrného pokladu...
Novinky v IPL epilaci od Braunu, pro ženy i muže
iluxus.cz

Novinky v IPL epilaci od...

Už jste slyšeli kouzelné zaklínadlo letních...
Gratinované brambory
tisicereceptu.cz

Gratinované brambory

Jednoduchý recept na vynikající zapékané...
Žádné „bolení hlavy“, ale závažné neurologické onemocnění
epochalnisvet.cz

Žádné „bolení hlavy“, ale...

Už tě zase bolí hlava? Ne, mám migrénu!...
Zaprodala se? Čím si vydělává na živobytí?
nasehvezdy.cz

Zaprodala se? Čím si vydělává...

Dvojnásobná maminka ANDREA...
24 000 let staré organismy nalezené zmrzlé na Sibiři se mohou stále rozmnožovat
21stoleti.cz

24 000 let staré organismy...

Říkají mu „evoluční skandál“....
Lososová pomazánka
panidomu.cz

Lososová pomazánka

Jemná chuť lososího masa dává pomazánce...
Může Jupiterův měsíc Europa ukrývat život?
enigmaplus.cz

Může Jupiterův měsíc Europa...

Planetárního obra Jupitera obíhá 79 známých...