Poslední výbuch stovky metrů pod zemí, poslední záchvěv východních fjordů a dva už tak dlouhé tunely se spojily do jednoho obřího – téměř osmikilometrového. Tak efektně se v pátek 25. září 2015 přepisovala historie Islandu.
Slavnostní prorážka nejdelšího silničního tunelu na Islandu, který staví společnost Metrostav, se konala hluboko pod horami, protože ražby probíhaly z obou stran.
Raziči se potkali přibližně 4,5 km od západního portálu Eskifjörður a 3 km od východního portálu Neskaupstaður.
Dvoupruhového tunelu Norðfjörður se nemohou dočkat zejména obyvatelé 2 obcí, které brzy spojí – vesnice Eskifjörður a sousedního městečka Neskaupstaður, v němž se nachází střední škola a hlavně důležitá regionální nemocnice obsluhující cca 10 tisíc obyvatel z oblasti Fjarðarbygg.
Slovo „sousední“ je však v tomto případě poněkud zavádějící, protože v současnosti obce propojuje nejvýše položená celoročně používaná silnice na Islandu s převýšením 600 metrů. Z toho důvodu vládne místní dopravě prakticky 8 měsíců v roce počasí.
Projekt s názvem Norðfjarðargöng je jedním z klíčových opatření, jimiž islandská vláda usiluje o decentralizaci důležitých institucí a zlepšení infrastruktury hornaté země.
Cílem této strategie je zachovat tradiční způsob života ve fjordech a zabránit odlivu obyvatel.
Součástí obávané 24 kilometrů dlouhé silnice č. 92 je také jednopruhový tunel Oddskarðgöng, který má nedostatečné vyztužení, a hrozí v něm občasné závaly.
Z výše uvedených důvodů nejsou výjimkou ani situace, kdy je cesta až několik týdnů neprůjezdná a město Neskaupstaður zcela odříznuté od okolí i letiště Egilsstaðir.
Raziči vybudovali hrubou stavbu tunelu Norðfjörður metodou Drill&Blast, která spočívá v rozpojování horniny za použití trhacích prací a realizaci minimálního ostění.
Tato metoda se hodí ideálně do soudržných skalních masivů, je tedy typická nejen pro Island, ale i pro celou Skandinávii.
Ražba tunelu Norðfjörður byla zahájena na konci roku 2013 z portálu Eskifjörður (viz První odpal). Z obou stran šlo převážně o dovrchní postup se stoupáním až 3 %. Průměrný týdenní postup činil přes 50 metrů.
Trasa tunelu vede skrz horský hřbet, jehož vrchol Tvífjöll leží v nadmořské výšce přesahující 1000 m. n. m. Mocnost nadloží proto dosahuje až neuvěřitelných 900 metrů. Ražbu zajišťovalo 50 zaměstnanců Metrostavu z ČR a Slovenska.
Při práci se museli vypořádat s tím, že smluvním jazykem projektu je islandština. To znamená, že islandsky je napsána veškerá zadávací dokumentace a stejným jazykem se komunikuje i při kontrolních dnech investora stavby.
Tunel by měl být hotov v roce 2017, ale již dnes jej mohou využívat záchranářské sbory.