Skip to content

Centrální mozek české dopravy

Říká se mu různě – centrální mozek silnic, velký bratr dálnic nebo ostravský velín. Národní dopravní informační centrum funguje již 15 let a díky němu je jízda Českou republikou výrazně bezpečnější. Právě tady totiž vědí o všech překážkách, které vás mohou na silnicích potkat.

Ať už je to odstavené auto na dálnici D1, nehoda na Pražském okruhu nebo náledí na rychlostní silnici R7.

Je 1. listopadu 2005 a Národní dopravní informační centrum (NDIC) právě zahajuje v Ostravě svůj provoz. Jeho úkol je jasný – nepřetržitě shromažďovat, zpracovávat a zveřejňovat dopravní data a informace z celého Česka.

Do té doby si tuto agendu dělají jednotlivé organizace (policisté, hasiči) sami a je v tom pořádný zmatek. Tři roky nato, 11. září 2008, se centrum přesouvá do zbrusu nových prostor v Ostravě-Přívoze.

Národní dopravní informační centrum funguje už 15 let a to nepřetržitě, 24 hodin denně.

Rychlost je základ

Jakmile dojde k jakékoliv komplikaci na silnici, v Ostravě to vědí první proto, že spolupracují s celou řadou systémů – od policie, přes hasiče, záchrannou službu, správce komunikací, až po meteorologický ústav.

Navíc nepřetržitě sledují na sedm stovek kamer, dvě stovky detektorů a 600 meteohlášek na dálnicích a silnicích. Celkem 18 pracovníků se zde střídá ve 12hodinnových směnách. Komplikace totiž mohou přijít kdykoliv a „padla“ Národní dopravní informační centrum proto nikdy nemá.

Jsme na dálnici D5, tři hodiny ráno. Najednou spatříte před sebou u krajnice vybourané auto. Na nic nečekáte a voláte tísňovou linku. V okamžiku, kdy bouračku nahlásíte, informace letí i do Ostravy. Tady ji začnou zpracovávat a jakmile ji budou mít potvrzenou například od policistů nebo hasičů, okamžitě ji rozšíří dál.

Jako první se hláška objeví na informačních tabulích dálnice D5 (celkově jich centrum obsluhuje na všech dálnicích 144). Záhy se zpráva ukáže v mobilní aplikaci, na webu dopravniinfo.cz nebo ve sdělovacích prostředcích.

Celkový počet odběratelů je asi 180 a ročně zpracuje NDIC zhruba 3,5 milionu takovýchto zpráv.

Počet lidí, kteří zemřou v důsledku nehod na českých silnicích, každoročně klesá.

Nerozumím, bourám…

Jak se shodují zaměstnanci NDIC, není to vůbec jednoduchá práce, protože vyžaduje nejen neustálé soustředění, ale hlavně se operátoři musejí rychle a správně rozhodovat. „K náročnějším dnům patří každé pondělí a pátek, kdy mnoho lidí přejíždí do Prahy a zpátky, prodloužené víkendy, začátky a konce prázdnin, ale také první hezký víkend po zimě a také víkendy s babím létem, kdy si lidé ještě chtějí pořádně zajezdit,“ vyjmenovává Ctirad Weissmann, vedoucí Národního dopravního informačního centra.

To v současné době spolupracuje s Ministerstvem dopravy ČR na mezinárodním projektu Crocodile. Na českých silnicích totiž nejezdí jen našinci, jen zahraničních kamionů projede denně přes naše území na 50 000.

Jak ale zajistit, aby informace o prasklé pneumatice na D6 u Chebu byla srozumitelná i pro řidiče z Rumunska na rychlostní silnici R6? Odpovědí je právě Crocodile

Společník pro každého

Snahou projektu Crocodile je, aby se řidiči i cestující dozvěděli, co se zásadního stalo a co

mají dělat, a to stejnou informační formou po celou trasu různými zeměmi,“ přibližuje Martin Pichl, vedoucí oddělení ITS a vědy, výzkumu a inovací na Ministerstvu dopravy ČR. Naladění na vlnu Crocodile přitom řidič ani nepozná – stačí sledovat takové zdroje, které jsou na NDIC napojeny.

Veškerá data jsou poskytována volně a v jazyce, kterému daný řidič rozumí. „Naší snahou je poskytovat dopravní informace všem, kdo o ně mají zájem, pokud možno za rovných podmínek,“ upřesňuje Filip Týc, vedoucí Silniční databanky a NDIC Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Foto: MARTIN PICHL / MDCR.CZ, SHTTERSTOCK/ PX FUEL (vůz ležící na čelním skle)
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Konec světa měl podle dvou předpovědí začít už vloni
enigmaplus.cz

Konec světa měl podle dvou...

Rok 2020 měl být zlomový podle dvou naprosto...
Ve vnoučkovi žije zesnulý strýc
nasehvezdy.cz

Ve vnoučkovi žije zesnulý...

Před dvanácti lety zemřel můj milovaný...
Tajemné hrady: Třetí Pražský hrad
enigmaplus.cz

Tajemné hrady: Třetí...

Pražský hrad nebo Vyšehrad zná...
Smyslně elegantní stínění
rezidenceonline.cz

Smyslně elegantní stínění

Otázku, zda si pořídit roletu, nebo žaluzii, snadno...
Vědci z Přírodovědecké fakulty se podílejí na vývoji lidské vakcíny proti zákeřné parazitární chorobě
epochalnisvet.cz

Vědci z Přírodovědecké fakulty se...

Není známá, přesto jí trpí 4 až 12 milionů...
Zdravější pivo? Vědci poprvé upravili chmel moderní technologií CRISPR
21stoleti.cz

Zdravější pivo? Vědci poprvé...

Více léčivých látek a hořkých kyselin v chmelu...
Úspěch českého SPACE týmu společnosti Atos
21stoleti.cz

Úspěch českého SPACE týmu...

Český SPACE tým společnosti Atos se bude podílet na...
Podivná mlha na hoře Shasta. Turista v ní prý viděl zmizet zvíře
enigmaplus.cz

Podivná mlha na hoře Shasta....

Shasta je neaktivní sopka v americké...
Novinky v Plzni: Opravená katedrála a nový minipivovar
epochanacestach.cz

Novinky v Plzni: Opravená...

Nový minipivovar Proud,...
Oldřich Vízner – Prostě Saturnin
nasehvezdy.cz

Oldřich Vízner –...

Neúspěšný medik Bobo, který kokrhal na kohouta. Nebo...
Na Slovácko nejen za vínem
epochanacestach.cz

Na Slovácko nejen za vínem

Pokud nevíte, kam se...
Chronograf inspirovaný betonovou džunglí New York City
iluxus.cz

Chronograf inspirovaný...

Od chvíle, kdy Hublot otevřel brány svého...