Představa, že použitý stolní olej by mohl pohánět největší dopravní letadlo světa je jako ze sci-fi filmu. Přesto se to podařilo.
Airbus A380 pro více než 500 lidí bez problémů opakovaně absolvoval několikahodinovou zkušební cestu a tento výkon zaujal celý svět.
I když je Airbus A380 zkrátka ikona, je také patřičně drahý. Protože bylo celosvětově prodáno jen okolo 250 těchto letadel, společnost Airbus ukončila jejich výrobu.
Poslední kus dodala dubajské letecké společnosti Emirates na konci roku 2021. Společnost však používá některá letadla pro testování nových technologií včetně té, která by mohla sehrát důležitou roli v budoucnosti leteckého průmyslu.
Křížem krážem nad Francií
Zkušební letadlo absolvovalo letos 25. března tříhodinový let z letiště Blagnac u francouzského města Toulouse, kde sídlí ústředí společnosti Airbus.
Na tom by nebylo nic tak zvláštního, kdyby nebylo na své cestě poháněno udržitelným leteckým palivem (Sustainable Aviation Fuel – SAF), vyrobeným převážně z použitého kuchyňského oleje a odpadních tuků.
O 4 dny později pak zkoušku zopakuje se stejným palivem v nádrži, tentokrát však míří z Toulose do Nice.
Pohonná hmota pochází od společnosti TotalEnergies, jedné z největších petrochemických společností na světě se sídlem ve francouzském regionu Normandie a je vyrobena bez použití aromatických látek a síry.
Podobné testy probíhaly již loni také s dalšími letadly, menšími stroji Airbus A350 a A319neo.
Výzva i obavy
Let s obřím letadlem však znamenal velkou zkoušku, která ale dopadla velmi dobře.
Zástupci společnosti Airbus i samotní piloti popsali výkon motoru poháněného SAF jako „zcela normální“ a podle nich se navzdory velikosti letadla nelišil od testů na menších modelech.
Komerční letadla již mohou létat na kombinaci běžného tryskového paliva a SAF v poměru 50:50, ale v tomto případě byl jeden ze čtyř motorů dvoupatrového obra poháněn tímto neobvyklým palivem na 100 %.
Udržitelné letecké palivo je obrovskou výzvou a cílem pro celý letecký průmysl kvůli boji proti změně klimatu.
I když je z jeho strany zájem přejít na SAF, je ještě třeba vyřešit některé problémy, které by využití udržitelného paliva ve 100% formě mohlo přinést – na rozdíl od směsi s běžným leteckým palivem.
Budoucnost bez emisí
Jedna z obav se týká například kompatibility s materiály, použitými na výrobu letadla. Teoreticky by mohlo dojít například k vlivu na pevnost některých těsnění.
Je třeba se také zamyslet nad možným ovlivněním způsobu, jakým letadlo měří množství paliva v nádržích, protože SAF by mohlo mít jinou hustotu v porovnání s tradičními pohonnými hmotami. A proč tolik humbuku kvůli novému palivu?
Letecký průmysl má cíl dosáhnout nulových emisí uhlíku do roku 2050, přičemž létání s použitím udržitelných paliv by mohlo vést až k 71% snížení těchto emisí.
Konkrétně společnost Airbus ve svém prohlášení uvádí, že plánuje uvést na trh první letadlo na světě s nulovými emisemi do roku 2035 a hodlá také se svým obřím modelem A380 otestovat experimentální vodíkový motor, tedy další inovaci, která by měla udělat létání méně škodlivým pro životní prostředí.
Airbus však není jediný. Například americká letecká společnost United Airlines v loňském roce provozovala osobní letadlo Boeing 737 MAX, přičemž jeden z jeho dvou motorů spaloval pouze 100% udržitelné palivo.