Domů     Automobilová doprava: Vymoženost i zabiják!
Automobilová doprava: Vymoženost i zabiják!
10.8.2018

Zubatá s kosou číhá leckde, ovšem mezi její nejoblíbenější místa patří dálnice, silnice, cesty, zkrátka všude, kde panuje motoristický ruch.

Každý rok přijde na celém světě při dopravních nehodách o život odhadem 1 200 000 lidí, což je stejné, jako by najednou zmizelo veškeré obyvatelstvo Prahy.

Při pohledu na nové projekty z oblasti bezpečnosti dopravy se však zdá, že smrt si bude muset vystačit s nižší úrodou. Tedy, alespoň doufejme.

Automatické autovlaky či řidič obrácený ke směru jízdy zády a sledující dění na silnici na počítačovém monitoru. A především chytré vozy, které převezmou značnou část práce řidiče.

Tak by měla vypadat budoucnost automobilové dopravy, ve které by nebylo místa pro smrtelné karamboly.

Schéma projektu Sartre.
Schéma projektu Sartre.

Když už dálnice, tak by měly být v první řadě aspoň bezpečné. Jenže, řidiči na dálnicích, v nejednom případě i ti profesionální, bývají často unaveni a na jízdu se nesoustředí tak, jak by měli.

Další vozidla jsou pak v takovém technickém stavu, že je s podivem, že se jejich kola ještě vůbec točí. Omezení rychlosti na dálnicích nemá na bezpečnost provozu takový vliv, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Navíc, i když se rychlost omezí, někteří řidiči takové nařízení jednoduše ignorují.

Stačí se projet maximální povolenou rychlostí třeba po „dé jedničce“ a člověk se nestačí divit, jak je neustále někým předjížděn. Jedním z probíhajících projektů, který by měl zlepšit bezpečnost na dálnicích, se jmenuje SARTRE. Tak jako má letadlo svého autopilota, vůz na dálnici by měl svého autořidiče.

Jakmile vozidlo vjede na dálnici, zařadí se do těsné kolony, která navenek vypadá jako autovlak. V jejím čele je vůz, který ovládá zkušený řidič. Vozidlům za ním pak stačí jen zadat do navigace cíl cesty a šoféři v nich si mohou dát „leháro“.

Mohou si číst, sledovat televizi, zapnout si laptop, telefonovat, spát, drbat se za uchem, prostě cokoliv, aby nějak strávili čas, během kterého se nemusejí o řízení starat. S vedoucím vozem kolony je každé auto za ním bezdrátově propojeno, a tak přejímá povely k řízení.

Pokud chce řidič dálnici na některém z exitů opustit, jednoduše si opět převezme řízení do svých rukou.

Dopravní zácpy trápí každé téměř každé velkoměsto.
Dopravní zácpy trápí každé téměř každé velkoměsto.

Zajímavý koncept bezpečného vozu už před časem představila společnost Intel. Podle něj se automobil budoucnosti bude po silnici pohybovat naprosto bezpečně s využitím celé řady počítačových systémů.

Bude vybaven několika kamerami, které se zaměřují na jiná auta a lidi pohybující se poblíž cesty nebo křížící jeho dráhu. Počítač okamžitě vypočítá, jaké nebezpečí pro auto představují a jaké reakce se od řidiče vyžadují.

Některé funkce budou zcela automatizovány a vůz v případě nebezpečí převezme sám řízení.

Před nečekanou překážkou tak dokonce dokáže sám zabrzdit. Massachusettský technologický institut (MIT) se sídlem v americkém Bostonu přichází s nápadem, který by řadu současných dopravních problémů ve městech mohl alespoň částečně odstranit.

Jeho projekt spočívá v sestrojení lehkého elektrického vozíku, s nimž se řidič dostane téměř všude. Vůz má být dvoumístný i s menším úložným prostorem pro nevelký nákup. V ulicích Bostonu je možné se s ním již setkat.

Na projektu se podílely nejlepší mozky ve svých oborech. Například na tvorbě designu se podílel i světově proslulý architekt z Los Angeles Frank Gehry.

Gehry a jeho tým nakreslili vozidlo v podobě kulatého míče, ke které poté konstruktéři místo klasických kol připojili koule. Vůz tak působí dojmem jako vystřiženým z nějakého sci-fi snímku.

Bude metro bez řidičů následovat i automobilová dopravaM
Bude metro bez řidičů následovat i automobilová dopravaM

Městská infrastruktura by v představách vědců měla být poseta stanovišti, kde si malé vozítko lze půjčit nebo je tam zanechat.

Taková parkoviště by měla být rozmístěna především u strategických míst městské infrastruktury, tedy například u stanic metra, vlakových a autobusových nádraží či letišť, ale i u významnějších budov a u dalších podobně důležitých městských uzlů. „Představte si nákupní vozíky, které dohromady nezaberou mnoho prostoru.

Vezmete si první vozík a odjedete s ním.

Tak by to mělo fungovat i u nových aut,“ vysvětluje člen konstruktérského týmu Ryan Chin, který je v odborných kruzích považován za jednoho z největších talentů ve svém oboru. Stres nejen že zkracuje lidský život, ale bývá i častým viníkem dopravních nehod, které mohou mít fatální následky.

Ale v takovémto systému městské dopravy by fenomén stresu téměř odpadl. Zubatá si tak do svého deníčku může připsat další mínus. V některých městech, například v Londýně, se již setkáváme s podzemní dráhou bez řidiče.

Koneckonců i Praha přemýšlí o tom, že na již docela dlouhou dobu připravované „modré“ trase D by byl použit podobný princip. Ale plně automatizovaná povrchová doprava? I ta v myšlenkách konstruktérů a urbanistů už existuje.

Autobusy jsou plně ovládány počítačem. Svou trasu najdou podle magnetického pásu, který je zabudovaný přímo ve vozovce.

Čidla zabrání případné srážce s jiným vozem a počítač si v případě hlášení, že „provoz je na stupni číslo 5“, najde nejlepší objízdnou trasu. Městská hromadná doprava se zpravidla dělí na podzemní a povrchovou.

Ovšem jedna možnost zatím zůstává nevyužita – nadzemní doprava.

Zde se ani tolik nejedná o vrtulníky a letadla, ale o něco, co vzdáleně připomíná lanovku. Maglev neboli magnetická levitace není objevem nikterak novým – asi každý z nás si někdy vyzkoušel přitisknout k sobě dva magnety.

Princip pochopil už před sto lety americký fyzik Robert Goddard a spočívá v tom, že stejné póly magnetů se odpuzují silou řekněme nezanedbatelné velikosti. Odtud už je jen krůček k využití tohoto objevu v dopravě.

Budoucnost dopravy je v její hromadné variantě.
Budoucnost dopravy je v její hromadné variantě.

Výhodou vznášení se nad kolejnicí (levitace) je, že zcela schází tření, protože vlak se vůbec s kolejnicí nedostane do kontaktu – souprava se vznáší asi patnáct centimetrů nad dráhou.

Kdyby tímto prostředkem jezdíval Antonín Dvořák, slavná Humoreska by asi nikdy nevznikla, neboť k jejímu složení ho prý inspirovalo charakteristické drncání kolejí. Ten samý princip lze užít i tak, že dopravní prostředek se nevznáší na kolejích, ale pod nimi.

Kabina je zavěšená pod kolejnicemi, se kterými ji spojuje cosi podobnému pantografu. V Kalifornii už funguje systém Skytrain, který pracuje přesně na tomto principu. A za hodinu dokáže přepravit na 14 000 osob.

To vše rychlostí, která převyšuje 240 kilometrů za hodinu a bez rizika srážky s automobilem. Přes všechna technická zlepšení a moderní bezpečnostní prvky sedí v automobilu stále jen člověk. Člověk chybující a omylný. S tím se dá zatím jen těžko něco udělat.

Foto: AUTO CAR, choose-again, railway-technology, UITP Central & Eastern Europe
Související články
Věda a technika
USS Scorpion: Oběť ruského útoku?
Co se to v roce 1968 děje v hlubinách světových oceánů? Byla studená válka opravdu jen studená? Během jediného roku totiž dochází ke čtyřem z největších havárií ponorek, přičemž dvě z jsou jaderné. Jednou z nich je americká ponorka Scorpion. V souvislosti s teorií, že za potopení sovětské ponorky K–129 může srážka s americkou ponorkou, se objeví tvrzení, že […]
Věda a technika
Jak vznikal Pražský Semmering?
První veřejná železnice zahájila svoji činnost v roce 1825. Stalo se tak v Anglii a kromě zboží tehdy poprvé v historii přepravovala rovněž i osoby. Rozvoj železniční dopravy v průběhu 19. století se již během několika desetiletí projevil zejména tím, že byla postupně vybudována hustá dopravní síť, jež velmi zkrátila tehdejší cestování nejen po Evropě, […]
Věda a technika
Robot jako starověký vynález: Pracoval bez zásahu lidské ruky
Určitě víte, že slovo robot vymyslel spisovatel Karel Čapek. A proslavil ho po celém světě. Tato historie je dnes všeobecná známá a ze školy ji zná nejspíše každý. Dnes nám roboti pomáhají v mnoha oblastech. Jenže ve skutečnosti mají mnohem delší historii. Nejspíše netušíte, že první programovatelný stroj, který plnil příkazy člověka, sestrojil v egyptské Alexandrii […]
Věda a technika
Revoluce jménem internet. Jak se svět změnil v globální vesnici
Rok 1969 je v historii lidstva nesmazatelně spojen s okamžikem, kdy se lidská noha poprvé dotkla povrchu jiného tělesa než Země. Ale v tom roce se stalo i něco jiného, co možná na první pohled nebylo tak velkolepé, ale co naše životy takříkajíc převrátilo naruby. Mnozí odborníci se shodují, že od doby vynálezu knihtisku lidstvo […]
reklama
svět zločinu
Pistolník Billy the Kid: Prvního zločinu se dopustí v pouhých 12 letech
Řadí se ke kamarádům Jesseho Jamese, se kterým do sebe obrátil nejednu sklenku whiskey. Billy the Kid, vlastním jménem William H. Bonney, přichází na svět v New Yorku, ale rodina je stále na cestách. Zamíří do Kansasu, pak do Nového Mexika, kde jeho otec umírá. Z Billyho Kida (1859–1881) pak roste drzý a nezvladatelný kluk. Jeho matka […]
Postrach padouchů: Divoký Bill Hickok se stal obětí msty
Ačkoliv si Wild Bill Hickok vybuduje pověst proslulého rváče, nikde se nedostane mimo zákon. Se svým revolverem míří obávaný pistolník velice rychle, ale zároveň nikdy neútočí jako první. Kdo to proti němu zkusí, má obvykle smůlu. Wild Bill Hickok (1837–1876) patří ke krasavcům a na svůj zevnějšek je náležitě pyšný. Hezkou tvář, nazrzlé kadeřavé vlasy […]
Bandita Jesse James: Bývalý přítel ho zákeřně trefil zezadu
Dokáže střílet oběma rukama a pekelně rychle. Míří jistě, ruce se mu nikdy nezachvějí. Jesse James nejdříve bojuje ve válce Severu proti Jihu na jižanské straně. Válečné akce si ale vykládá po svém. Bojová jednotka Williama Quantrilla, které je Jesse Woodson James (1847–1882) členem, je totiž svérázná partička, která hlavně přepadá poštovní dostavníky Unie a […]
Pád „dvojčat“ odstartoval válku s terorismem
Říká se, že kdo zažil 11. září 2001, nikdy nezapomene na okamžik, kdy se o nejhorším a nejvíce šokujícím teroristickém útoku v historii lidstva dozvěděl. Pád budov Světového obchodního centra po útoku letadel ovládaných al-Káidou sledoval celý svět prakticky v přímém přenosu. A to ještě nebyl zdaleka konec.   Ten den zahynulo přes tři tisíce lidí, dalších […]
reklama
věda a technika
Automatická pračka aneb konec máchání prádla v potoce
Prát prádlo začalo být potřeba se vznikem prvního oblečení, které bylo třeba udržovat čisté. Pokud se vám vzhledem k roční době vybaví Popelka, která máchá prádlo v říčce, tak vězte, že tak nějak to doopravdy bylo. Jen bez tří oříšků. Prádlo se pralo v čisté vodě, otloukalo o kamení a ručně ždímalo. Mužům však bylo jejich žen líto […]
Morová smrt: Marná snaha o záchranu
Středověcí lékaři neměli moc možností, jak nemocné zachránit. Doposud zdravým radili alespoň co nejdříve ze zamořeného území odejít někam, kde je čerstvý vzduch. Doboví odborníci totiž vycházeli z poznatků Hippokrata a Galéna, což znamená, že původ nemocí viděli v nerovnováze tělních tekutin: hlenu, krve, žluté a červené žluči. Konkrétně mor měl způsobovat nadbytek krve, která […]
K-129: Ukradená ponorka
Přichází povel „Ponořit!“ Zazní varovný signál, pak se přes temný trup převalí první vlny. Ještě chvíli brázdí hladinu periskop, pak se ponoří i ten. Ponorka mizí pod hladinou. Nikdo v tu chvíli netuší, že už navždy. Téměř 100 metrů dlouhá K–129 sovětského tichomořského loďstva patří ke strategickým ponorkám třídy Golf, nese na palubě tři balistické jaderné […]
Vznik lékařského znaku: Dávné medicínské tradice
U nás je běžně používaným lékařským znakem číše, kterou ovíjí tenký hádek. Můžeme ji najít u lékařů, lékáren i nemocnic. V předešlém znaku lékařského stavu však nebyla číše, nýbrž hůl. Ovšem ani ta nesahá k prvopočátkům lékařství starověkého Řecka. Zcela původně a primárně byla ve znaku lékařů špejle s červem…   Nebezpečná drakunkulóza Řecká medicína […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Dulce: Dobrota, které neodoláte
panidomu.cz
Dulce: Dobrota, které neodoláte
Ta dobrota se jmenuje dulce de leche a možná už jste ji objevili v obchodech. Ale nepochybujte o tom, že doma připravená bude ještě lepší. Název je španělský a znamená jednoduše „mléčná sladkost“. Původ ovšem není úplně jednoznačný, o autorství této receptury se pře hned několik latinskoamerických zemí a k tomu Francie, kde se traduje,
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
historyplus.cz
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
„Prvotřídní kvalita, dovoz z Itálie,“ přesvědčuje kupec s látkami bohatou pražskou měšťanku. Žena pečlivě osahává štůček mušelínu. „Vezmu si pět loket,“ prohlásí. Kupec rychle naměří požadovanou délku. Pořádný kus mu přitom zůstane za prsty…   „Na šaty ho bude málo, milostpaní. Stačí jenom na sukni,“ zhodnotí švadlena množství růžového mušelínu. „Ošidili vás, podívejte.“ Vezme do ruky dřevěnou
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
nejsemsama.cz
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
Voda má v magii zvláštní místo. Má jedinečné vlastnosti, které pro vás mohou být nejen zdrojem osvěžení, ale i duchovní síly a léčení. Voda z potoků a studánek má moc přinést do vašeho života pozitivní změny a obnovit vaši energii. Využitím těchto přírodních zdrojů v magii můžete obohatit své rituály a přinést do svého života větší harmonii a klid. Je důležité
Ten můj chlap je prostě báječný
skutecnepribehy.cz
Ten můj chlap je prostě báječný
Jsem holka Štěstěny, tvrdila moje máma, když jsem doma představila Mirka. Mohla na něm oči nechat. To nadšení ji neopustilo nikdy. Myslím, že mi trochu záviděla, ale nikdy jsem jí to neřekla. Tátu měla ráda, ale co si pamatuji, tak jsme s Mirkem byli zamilovaní mnohem víc. Jsme spolu moc rádi Tehdy byla jiná doba, když
Září Svobodová díky nové lásce?
nasehvezdy.cz
Září Svobodová díky nové lásce?
Přestože jí osud připravil až příliš kruté momenty, nikdy nepřestala věřit, že bude znovu šťastná. Sympatická herečka ze seriálu Ulice Ilona Svobodová (64) se má už několik týdnů potkávat se stejně
Hříbková omáčka
tisicereceptu.cz
Hříbková omáčka
Královskou houbou českých lesů je pravý hřib. Suroviny 400 g houby 1 větší cibule 2 lžíce másla 200 ml šlehačky 100 ml zakysané smetana 1 bobkový list 5 kuliček nového koření petrželka ne
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
enigmaplus.cz
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
V oblasti Paola na předměstí hlavního města La Valetta na Maltě se v roce 1902 dostala skupina dělníků do problémů. S několika se při rozbíjení skal propadla zem. „Dostaňte nás odsud, něco tady je,“ z
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
epochanacestach.cz
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
Návštěvou jednoho města si snadno zajistíme program třeba na celý víkend. Boskovice totiž nabízejí hned dvě významné architektonické památky, vzdálené od sebe jen půl kilometru. A tak se vydejme za hradem i za zámkem do krásné jihomoravské krajiny. Trhová osada Boskovice na okraji Drahanské vrchoviny vznikla někdy ve13. století, a už v roce 1313 kronikáři zaznamenali
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
epochalnisvet.cz
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
Nad vodou se převalují chuchvalce mlhy, ze kterých se náhle vynoří siluety několika člunů. Mají velmi podivnou posádku. Dobře živení, po zuby ozbrojení muži v černých uniformách a na straně druhé: zubožená těla oblečená v chatrných vězeňských hadrech. Co tato přízračná scéna znamená?   Je jaro roku 1945, druhá světová válka se chýlí ke konci. Jezero Stolpsee
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
21stoleti.cz
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
Lidský mozek, více než jakýkoliv jiný orgán, odlišuje náš druh od ostatních. Během posledních přibližně sedmi milionů let se jeho velikost a složitost výrazně zvýšila, což nám umožnilo používat jazyk,
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
iluxus.cz
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
&Beyond, světově uznávaný lídr v oblasti luxusní ekoturistiky, představuje své rozmanité portfolio safari lodgů a kempů ve východní Africe. Jako lídr v oblasti zodpovědného cestovního ruchu organi
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
rezidenceonline.cz
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
Třípodlažní penthouse na vrcholu nejvyššího věžáku severně od 72. ulice v New Yorku „patřil“ jednomu z protagonistů populárního seriálu, mapujícího život milionářské rodiny Royových. Jakkoliv jsou jejich osudy fiktivní, nemovitosti, v nichž „žijí“, jsou velmi reálné. Ohromující luxusní byt s pěti ložnicemi, čtyřmi koupelnami a výhledem na Husdon Yards je přitom jenom jednou z nemovitostí
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz