Domů     Automobilová doprava: Vymoženost i zabiják!
Automobilová doprava: Vymoženost i zabiják!
10.8.2018

Zubatá s kosou číhá leckde, ovšem mezi její nejoblíbenější místa patří dálnice, silnice, cesty, zkrátka všude, kde panuje motoristický ruch.

Každý rok přijde na celém světě při dopravních nehodách o život odhadem 1 200 000 lidí, což je stejné, jako by najednou zmizelo veškeré obyvatelstvo Prahy.

Při pohledu na nové projekty z oblasti bezpečnosti dopravy se však zdá, že smrt si bude muset vystačit s nižší úrodou. Tedy, alespoň doufejme.

Automatické autovlaky či řidič obrácený ke směru jízdy zády a sledující dění na silnici na počítačovém monitoru. A především chytré vozy, které převezmou značnou část práce řidiče.

Tak by měla vypadat budoucnost automobilové dopravy, ve které by nebylo místa pro smrtelné karamboly.

Schéma projektu Sartre.
Schéma projektu Sartre.

Když už dálnice, tak by měly být v první řadě aspoň bezpečné. Jenže, řidiči na dálnicích, v nejednom případě i ti profesionální, bývají často unaveni a na jízdu se nesoustředí tak, jak by měli.

Další vozidla jsou pak v takovém technickém stavu, že je s podivem, že se jejich kola ještě vůbec točí. Omezení rychlosti na dálnicích nemá na bezpečnost provozu takový vliv, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Navíc, i když se rychlost omezí, někteří řidiči takové nařízení jednoduše ignorují.

Stačí se projet maximální povolenou rychlostí třeba po „dé jedničce“ a člověk se nestačí divit, jak je neustále někým předjížděn. Jedním z probíhajících projektů, který by měl zlepšit bezpečnost na dálnicích, se jmenuje SARTRE. Tak jako má letadlo svého autopilota, vůz na dálnici by měl svého autořidiče.

Jakmile vozidlo vjede na dálnici, zařadí se do těsné kolony, která navenek vypadá jako autovlak. V jejím čele je vůz, který ovládá zkušený řidič. Vozidlům za ním pak stačí jen zadat do navigace cíl cesty a šoféři v nich si mohou dát „leháro“.

Mohou si číst, sledovat televizi, zapnout si laptop, telefonovat, spát, drbat se za uchem, prostě cokoliv, aby nějak strávili čas, během kterého se nemusejí o řízení starat. S vedoucím vozem kolony je každé auto za ním bezdrátově propojeno, a tak přejímá povely k řízení.

Pokud chce řidič dálnici na některém z exitů opustit, jednoduše si opět převezme řízení do svých rukou.

Dopravní zácpy trápí každé téměř každé velkoměsto.
Dopravní zácpy trápí každé téměř každé velkoměsto.

Zajímavý koncept bezpečného vozu už před časem představila společnost Intel. Podle něj se automobil budoucnosti bude po silnici pohybovat naprosto bezpečně s využitím celé řady počítačových systémů.

Bude vybaven několika kamerami, které se zaměřují na jiná auta a lidi pohybující se poblíž cesty nebo křížící jeho dráhu. Počítač okamžitě vypočítá, jaké nebezpečí pro auto představují a jaké reakce se od řidiče vyžadují.

Některé funkce budou zcela automatizovány a vůz v případě nebezpečí převezme sám řízení.

Před nečekanou překážkou tak dokonce dokáže sám zabrzdit. Massachusettský technologický institut (MIT) se sídlem v americkém Bostonu přichází s nápadem, který by řadu současných dopravních problémů ve městech mohl alespoň částečně odstranit.

Jeho projekt spočívá v sestrojení lehkého elektrického vozíku, s nimž se řidič dostane téměř všude. Vůz má být dvoumístný i s menším úložným prostorem pro nevelký nákup. V ulicích Bostonu je možné se s ním již setkat.

Na projektu se podílely nejlepší mozky ve svých oborech. Například na tvorbě designu se podílel i světově proslulý architekt z Los Angeles Frank Gehry.

Gehry a jeho tým nakreslili vozidlo v podobě kulatého míče, ke které poté konstruktéři místo klasických kol připojili koule. Vůz tak působí dojmem jako vystřiženým z nějakého sci-fi snímku.

Bude metro bez řidičů následovat i automobilová dopravaM
Bude metro bez řidičů následovat i automobilová dopravaM

Městská infrastruktura by v představách vědců měla být poseta stanovišti, kde si malé vozítko lze půjčit nebo je tam zanechat.

Taková parkoviště by měla být rozmístěna především u strategických míst městské infrastruktury, tedy například u stanic metra, vlakových a autobusových nádraží či letišť, ale i u významnějších budov a u dalších podobně důležitých městských uzlů. „Představte si nákupní vozíky, které dohromady nezaberou mnoho prostoru.

Vezmete si první vozík a odjedete s ním.

Tak by to mělo fungovat i u nových aut,“ vysvětluje člen konstruktérského týmu Ryan Chin, který je v odborných kruzích považován za jednoho z největších talentů ve svém oboru. Stres nejen že zkracuje lidský život, ale bývá i častým viníkem dopravních nehod, které mohou mít fatální následky.

Ale v takovémto systému městské dopravy by fenomén stresu téměř odpadl. Zubatá si tak do svého deníčku může připsat další mínus. V některých městech, například v Londýně, se již setkáváme s podzemní dráhou bez řidiče.

Koneckonců i Praha přemýšlí o tom, že na již docela dlouhou dobu připravované „modré“ trase D by byl použit podobný princip. Ale plně automatizovaná povrchová doprava? I ta v myšlenkách konstruktérů a urbanistů už existuje.

Autobusy jsou plně ovládány počítačem. Svou trasu najdou podle magnetického pásu, který je zabudovaný přímo ve vozovce.

Čidla zabrání případné srážce s jiným vozem a počítač si v případě hlášení, že „provoz je na stupni číslo 5“, najde nejlepší objízdnou trasu. Městská hromadná doprava se zpravidla dělí na podzemní a povrchovou.

Ovšem jedna možnost zatím zůstává nevyužita – nadzemní doprava.

Zde se ani tolik nejedná o vrtulníky a letadla, ale o něco, co vzdáleně připomíná lanovku. Maglev neboli magnetická levitace není objevem nikterak novým – asi každý z nás si někdy vyzkoušel přitisknout k sobě dva magnety.

Princip pochopil už před sto lety americký fyzik Robert Goddard a spočívá v tom, že stejné póly magnetů se odpuzují silou řekněme nezanedbatelné velikosti. Odtud už je jen krůček k využití tohoto objevu v dopravě.

Budoucnost dopravy je v její hromadné variantě.
Budoucnost dopravy je v její hromadné variantě.

Výhodou vznášení se nad kolejnicí (levitace) je, že zcela schází tření, protože vlak se vůbec s kolejnicí nedostane do kontaktu – souprava se vznáší asi patnáct centimetrů nad dráhou.

Kdyby tímto prostředkem jezdíval Antonín Dvořák, slavná Humoreska by asi nikdy nevznikla, neboť k jejímu složení ho prý inspirovalo charakteristické drncání kolejí. Ten samý princip lze užít i tak, že dopravní prostředek se nevznáší na kolejích, ale pod nimi.

Kabina je zavěšená pod kolejnicemi, se kterými ji spojuje cosi podobnému pantografu. V Kalifornii už funguje systém Skytrain, který pracuje přesně na tomto principu. A za hodinu dokáže přepravit na 14 000 osob.

To vše rychlostí, která převyšuje 240 kilometrů za hodinu a bez rizika srážky s automobilem. Přes všechna technická zlepšení a moderní bezpečnostní prvky sedí v automobilu stále jen člověk. Člověk chybující a omylný. S tím se dá zatím jen těžko něco udělat.

Foto: AUTO CAR, choose-again, railway-technology, UITP Central & Eastern Europe
Související články
Věda a technika
Krutá tečka za zlatou érou Zeppelínů: Stačí 34 sekund a Hindenburg shoří!
Expedice Umberta Nobileho se pomalu vrací z výpravy k Severnímu pólu. 25. května 1928 bude mít smůlu – vzducholoď Italia ztroskotá na Špicberkách! Nakonec se podaří zachránit jen polovinu z 16 účastníků expedice. To štěstí bude mít Nobile i náš krajan, fyzik a spisovatel František Běhounek (1898–1973). Píše se rok 1783. Bratři Montgolfierové oslní svět […]
Věda a technika
Lék na dlouhověkost? Leťte do vesmíru!
Konsternovaní diváci se zatajeným dechem sledují, jak muž ve sněhobílém skafandru seskakuje ze žebříku na prašnou zem. Poprvé v historii se lidská nohy dotýká Měsíce. Téměř okamžitě odstartují dohady, jaký vliv může mít taková návštěva na náš organismus. Jeden příklad za všechny – posádka Apolla 11. Neil Armstrong (1930–2012) umírá v 82 letech, Michael Collins (1930–2021) […]
Věda a technika
Čertkus luční: Bylina se zvláštním názvem i pověstí
Český jazykovědec Václav Machek (1894-1965) spojoval s bylinou čertkus luční slovo „čert”. Ostatně v souvislosti s čertem je tato rostlina zmiňována již i v herbáři z 16. století „Herbář neboli bylinář“, jedné z nejvýznamnějších botanických knih 16. století, jehož autorem je významný renesanční lékař a botanik italského původu Pietro Andrea Mattioli (1501-1507). Zásah Panny Marie […]
Věda a technika
Myslíte, že jíte, co chcete? Kdepak. Jídelníček diktují bakterie
„Ty jíš čokoládový dort?“ pozdvihne kamarádka překvapeně obočí. „Nějak na něj mám poslední měsíce chuť,“ krčí rameny dívka. Je to její svobodné rozhodnutí? Anebo je jen loutkou bakterií? Porodním sálem se rozezní dětský pláč. Novorozeně přijde na svět jako nepopsaný list. Tedy, co se střeva týká. První mikroby se do něj ale dostávají už ve […]
reklama
věda a technika
Haiphongský tajfun: Katastrofa nebo administrativní omyl?
Vietnamské město Haiphong byste našli asi 10 km od pobřeží Tonkinského zálivu, v deltě Rudé řeky. Právě tudy se s oblibou ženou západopacifické tajfuny k asijské pevnině. Ten z roku 1881 nebude výjimkou. Do historie se ale zapíše brkem máčeným v krvi a rozkládajících se tělech. Jde pravděpodobně o druhou nejhorší cyklónu v zaznamenaných lidských […]
Měření inteligence zvířat
Jsou chytřejší divoká, volně žijící zvířata, nebo naopak zvířata domestikovaná? A co například býložravci v porovnání s masožravci? Gallupův zrcadlový test Změřit inteligenci zvířat je poměrně těžké. Známý je například takzvaný Gallupův zrcadlový test sebeuvědomění, který byl vyvinut v roce 1970 Gordonem Gallupem Jr., profesorem psychologie ze State University of New York v americkém Albany. […]
Hlubiny: Skutečná mekka zvláštností
Hlubiny skryté lidským očím v letošním roce vydaly další svědectví o mimořádných živočiších, mořští biologové dokázali popsat celkem šestnáct dosud neznámých druhů hlubinných ryb rodu Anoplogaster, jež fungují na stejném principu jako vesmírné černé díry – neodrážejí prakticky vůbec žádné světlo. Vědci to zjistili tak, že se jednoho z nově objevených živočichů snažili vyfotografovat. Ryba […]
30 let od objevu Ardi: Evoluce převyprávěná kostmi
Její ostatky zadupala do země někdy na sklonku třetihor stáda hrochů. Za dalších 4,4 milionů let se stala nejpodivněji vypadající fosilií zástupce lidské vývojové linie, který byl do té doby nalezen. Objev tohoto dávného hominida, připomínajícího hybrida lidoopa, opice a člověka, obrátil na ruby většinu toho, co vědci věděli o rané evoluci člověka. Jak napsal […]
věda a technika
Extrasmysly, které nám příroda nedala
Fakt, že stojíme na vrcholu pomyslného žebříčku evoluce, ještě neznamená, že nám příroda dala vždy to nejlepší, co vytvořila. O řadě smyslových schopností, kterými obdařila vývojově jednodušší tvory, se nám může jenom zdát. Nedokážeme toho hodně. Nevidíme polarizované světlo a nemáme senzory pro infračervené záření, ačkoliv jsou pro řadu druhů hmyzu nebo hadů běžné. A […]
Hyperaktivní Slunce: Budou superbouře a polární záře častější?
V květnu patřil obzor polárním zářím, které se v podobné intenzitě opakují jednou za 500 let. Zatímco se svět kochal, naše planeta čelila nejsilnější geomagnetické bouři za více než 20 let. Podle vědců šlo ale jen o ochutnávku toho, co nás čeká v nejbližších letech. Žhavme foťáky, chraňme elektroniku, Slunce se dostává do ráže. Mezi 3. a 9. […]
Kuriózní genetické mutace: Dávají supersílu i superzrak
Každý z nás je nositelem přibližně 4 milionů genetických variant. Ale jen málokomu se povede vyhrát v genetické loterii něco opravdu cenného, jako třeba barevnější vidění světa, nádherné řasy nebo silné svaly bez cvičení. Miliony barev Většina z nás dokáže rozeznat asi jeden milion odstínů barev. To ale nejsou hranice lidských možností. Asi 12 % žen […]
Napěchovaný milimetr: Nejdetailnější mapa lidského mozku
Mravenčí práce a 10 let výzkumu přivedly vědce z Harvardu a Googlu k průlomovému milníku pro neurovědu – detailní 3D mapě lidského mozku. Pochopitelně ne celého. I jeden milimetr krychlový má ale co říct o povaze jedné z nejsložitějších věcí, která ve vesmíru existuje. I po letech soustavného snažení mají neurovědci stále jen mlhavou představu o tom, […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Dulce: Dobrota, které neodoláte
panidomu.cz
Dulce: Dobrota, které neodoláte
Ta dobrota se jmenuje dulce de leche a možná už jste ji objevili v obchodech. Ale nepochybujte o tom, že doma připravená bude ještě lepší. Název je španělský a znamená jednoduše „mléčná sladkost“. Původ ovšem není úplně jednoznačný, o autorství této receptury se pře hned několik latinskoamerických zemí a k tomu Francie, kde se traduje,
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
historyplus.cz
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
„Prvotřídní kvalita, dovoz z Itálie,“ přesvědčuje kupec s látkami bohatou pražskou měšťanku. Žena pečlivě osahává štůček mušelínu. „Vezmu si pět loket,“ prohlásí. Kupec rychle naměří požadovanou délku. Pořádný kus mu přitom zůstane za prsty…   „Na šaty ho bude málo, milostpaní. Stačí jenom na sukni,“ zhodnotí švadlena množství růžového mušelínu. „Ošidili vás, podívejte.“ Vezme do ruky dřevěnou
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
nejsemsama.cz
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
Voda má v magii zvláštní místo. Má jedinečné vlastnosti, které pro vás mohou být nejen zdrojem osvěžení, ale i duchovní síly a léčení. Voda z potoků a studánek má moc přinést do vašeho života pozitivní změny a obnovit vaši energii. Využitím těchto přírodních zdrojů v magii můžete obohatit své rituály a přinést do svého života větší harmonii a klid. Je důležité
Ten můj chlap je prostě báječný
skutecnepribehy.cz
Ten můj chlap je prostě báječný
Jsem holka Štěstěny, tvrdila moje máma, když jsem doma představila Mirka. Mohla na něm oči nechat. To nadšení ji neopustilo nikdy. Myslím, že mi trochu záviděla, ale nikdy jsem jí to neřekla. Tátu měla ráda, ale co si pamatuji, tak jsme s Mirkem byli zamilovaní mnohem víc. Jsme spolu moc rádi Tehdy byla jiná doba, když
Září Svobodová díky nové lásce?
nasehvezdy.cz
Září Svobodová díky nové lásce?
Přestože jí osud připravil až příliš kruté momenty, nikdy nepřestala věřit, že bude znovu šťastná. Sympatická herečka ze seriálu Ulice Ilona Svobodová (64) se má už několik týdnů potkávat se stejně
Hříbková omáčka
tisicereceptu.cz
Hříbková omáčka
Královskou houbou českých lesů je pravý hřib. Suroviny 400 g houby 1 větší cibule 2 lžíce másla 200 ml šlehačky 100 ml zakysané smetana 1 bobkový list 5 kuliček nového koření petrželka ne
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
enigmaplus.cz
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
V oblasti Paola na předměstí hlavního města La Valetta na Maltě se v roce 1902 dostala skupina dělníků do problémů. S několika se při rozbíjení skal propadla zem. „Dostaňte nás odsud, něco tady je,“ z
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
epochanacestach.cz
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
Návštěvou jednoho města si snadno zajistíme program třeba na celý víkend. Boskovice totiž nabízejí hned dvě významné architektonické památky, vzdálené od sebe jen půl kilometru. A tak se vydejme za hradem i za zámkem do krásné jihomoravské krajiny. Trhová osada Boskovice na okraji Drahanské vrchoviny vznikla někdy ve13. století, a už v roce 1313 kronikáři zaznamenali
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
epochalnisvet.cz
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
Nad vodou se převalují chuchvalce mlhy, ze kterých se náhle vynoří siluety několika člunů. Mají velmi podivnou posádku. Dobře živení, po zuby ozbrojení muži v černých uniformách a na straně druhé: zubožená těla oblečená v chatrných vězeňských hadrech. Co tato přízračná scéna znamená?   Je jaro roku 1945, druhá světová válka se chýlí ke konci. Jezero Stolpsee
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
21stoleti.cz
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
Lidský mozek, více než jakýkoliv jiný orgán, odlišuje náš druh od ostatních. Během posledních přibližně sedmi milionů let se jeho velikost a složitost výrazně zvýšila, což nám umožnilo používat jazyk,
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
iluxus.cz
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
&Beyond, světově uznávaný lídr v oblasti luxusní ekoturistiky, představuje své rozmanité portfolio safari lodgů a kempů ve východní Africe. Jako lídr v oblasti zodpovědného cestovního ruchu organi
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
rezidenceonline.cz
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
Třípodlažní penthouse na vrcholu nejvyššího věžáku severně od 72. ulice v New Yorku „patřil“ jednomu z protagonistů populárního seriálu, mapujícího život milionářské rodiny Royových. Jakkoliv jsou jejich osudy fiktivní, nemovitosti, v nichž „žijí“, jsou velmi reálné. Ohromující luxusní byt s pěti ložnicemi, čtyřmi koupelnami a výhledem na Husdon Yards je přitom jenom jednou z nemovitostí
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz