Není ikoničtějšího symbolu amerických prezidentů, než je Air Force One! Jaké jiné letadlo může vydržet jaderný výbuch a doletět přes čtvrt zeměkoule na jeden zátah?
Technické parametry:
Výška: 19,3 metru
Délka: 70,6 metru
Rozpětí křídel: 59,6 metru
Celková plocha: 372 m2
Hlavní letiště: Andrews vojenská základna
Kapacita: 76 cestujících, 26 členů posádky
Maximální hmotnost: 416 tun
Maximální rychlost: 1015 km/h
Cena: více než 300 milionů dolarů (přes 7 miliard Kč)
Dolet: 12 600 km (např. vzdálenost z Los Angeles do Sydney), což je 1/3 obvodu Země.
Cestování letadlem má u amerických prezidentů dlouhou tradici. Prvním, kdo použil letadlo, byl Theodore Roosevelt, který se v roce 1911 proletěl v letadle Wright Flyer. V té době ale už nevykonával prezidentský úřad.
Do 2. světové války většinou prezidenti cestovali vlakem. Za pravého průkopníka se dá považovat Franklin D. Roosevelt, pro kterého bylo v roce 1933 speciálně vyrobeno letadlo Douglas Dolphin – luxusně upravené letadlo pro čtyři cestující s malou ložnicí.
Jiný letoun
Prezident pak požádal o vytvoření Prezidentské letecké kanceláře, která by zajistila leteckou přepravu nejen pro prezidenty, ale i jejich personál. Dalších 20 let používaly hlavy států čtyřmotorová vrtulová letadla.
Oficiálně vznikl Air Force One v roce 1953, kdy v letadle cestoval prezident Dwight D. Eisenhower. Aby nedošlo k záměně s jiným dopravním strojem, nazvali ho právě Air Force One.
Prezidentský slib
Další významným dnem prezidentského letadla se stal 22. listopad 1963, kdy došlo v Dallasu k atentátu na J. F. Kennedyho. Kvůli této tragické události musel na palubě letounu složit prezidentskou přísahu viceprezident Lyndon B. Johnson.
Jako jediný se nestal prezidentem po legitimních volbách. Do úřadu ho jmenovala, jako jediná žena, federální soudkyně Sarah T. Hughes.
Letadlo v ohrožení
Nejdramatičtější okamžiky ale zažila posádka při teroristických útocích 11. září 2001, kdy se v letadle nacházela tehdejší hlava státu, George W. Bush.
Když odstartoval z floridského letiště, přišla od operátorů zpráva, že jej ve stejné výšce sleduje jiný dopravní letoun, který neodpovídá na výzvy operátorů.
Proto se piloti rozhodli změnit kurz nad Mexický záliv a v případě nouze měli v plánu požádat o pomoc i stíhačky a sestřelit nebezpečný letoun. Později se ukázalo, že sledující letadlo mělo jen poruchu na přístrojích.
Změna vzhledu
Současný prezident Donald Trump nedávno představil plány na nový Air Force One. Měl by se změnit celkový design letadla, kdy se vzdá svého tradičního bleděmodrého vzhledu.
Donald Trump také představil návrh nového nátěru, který se ale nápadně podobá jeho soukromému tryskáči. Původní barvy nahradí horizontální červený pruh po celé délce letadla a spodní část se zbarví na tmavě modrou.
Nové letouny by měl Bílý dům obdržet až v roce 2024. Současný americký prezident si ho tak už užívat nebude.
Zbytečná panika
Naposledy se letoun dostal do veřejného hledáčku v roce 2009, kdy se měly nafotit jeho nové oficiální snímky s panoramatem New Yorku. Air Force One ale kroužil nad městem tak dlouho, že si ho začalo všímat čím dál víc lidí.
Boeing, který pronásledují dvě stíhačky, vyvolal takovou paniku, že některé budovy zahájily okamžitou evakuaci. Následně vydal Bílý dům prohlášení a veřejně se za nepříjemný incident omluvil.