Domů     Smrt na kolejích: Největší vlakové nehody!
Smrt na kolejích: Největší vlakové nehody!
22.2.2021

Cestování vlakem vyhledává značné množství lidí. Pokud tedy dojde k vlakové tragédii, následky bývají většinou fatální. K jakým nejhorším vlakovým katastrofám došlo během století?

1. Královna moře se utopila

Kde: Peraliya, Srí Lanka

Kdy: 26. prosince 2004

Počet obětí: 1700

Příčina: vlna tsunami

Královna moře, jak se expres č. 50 nazýval, spojoval po pobřežní železnici Colombo a Mataru. Osudného dne však došlo k velkému zemětřesení, které vyvolalo vlnu tsunami.

V té době se na ostrově Srí Lanka navíc slavily křesťanské svátky společně se svátky buddhistickými, což bylo pro konečný výsledek tragédie zásadní. Souprava byla totiž přeplněná a převážela kolem 1500 platících cestujících.

Jenže počet lidí byl mnohem vyšší, mnoho pasažérů cestovalo načerno. Když se vlak dostal ke stanici Peraliya, přišla první vlna tsunami.

Po tragédii se našlo přibližně 900 těl, kolem 200 se nikdy nepodařilo spolehlivě identifikovat.
Po tragédii se našlo přibližně 900 těl, kolem 200 se nikdy nepodařilo spolehlivě identifikovat.

Vlak musel zastavit na náspu a nemalý počet místních obyvatel vylezl na střechu vozů, další se schovali za vlak. Asi o deset minut později přišla druhá a mnohem ničivější vlna, která vlak doslova smetla z kolejí.

Lidé vně vlaku byli soupravou rozdrceni, zatímco ti uvnitř neměli šanci se z vagonu dostat a utopili se. Přežilo asi jen 150 cestujících.

2. Příčina zůstává neznámá…

Kde: Bihár, Indie

Kdy: 6. června 1981

Počet obětí: 800

Příčina: špatné počasí, technická závada

V té době to byla největší vlaková katastrofa na světě, dodnes se však nepodařilo zjistit přesnou příčinu tragédie. K nehodě došlo nedaleko severoindického města Biháru, kde projížděl osobní vlak, jedoucí na trase mezi městy Mansi a Saharsa. K osudnému neštěstí došlo při přejezdu mostu přes řeku Bágmati.

Nehodu přežilo pouhých 88 cestujících.
Nehodu přežilo pouhých 88 cestujících.

Na tomto místě vlak vykolejil a sedm z devíti vozů skončilo v rozbouřené vodě. Bohužel nehoda nebyla dostatečně zdokumentována. Kromě nepříznivého počasí mohlo nehodu způsobit i selhání brzd.

Při záchranných pracích se během pěti dnů podařilo najít pouze dvě stovky těl, ostatní byla zřejmě odnesena silným proudem řeky.

Válku přežili, jízdu vlakem ne!

Kde: Saint Michel de Maurienne, Francie

Kdy: 12. prosince 1917

Počet obětí: 700

Příčina: selhání brzd kvůli přetížení

Francouzská nehoda patří k těm největším na území Evropy. Stalo se tak během první světové války, kdy vlakem cestovalo několik stovek francouzských vojáků, kteří odjížděli z italské fronty na vánoční dovolenou za svými rodinami.

Toho dne jelo v 17 vagonech celkem 1200 vojáků, a souprava tak byla přeplněná. Za stanicí Modane se navíc nacházelo prudké klesání, o kterém strojvedoucí věděl a právem se ho obával.

Podrobnosti nehody byly klasifikovány jako vojenské tajemství, neboť vina padla na velení francouzských vojsk. Generál Fayolle nikdy nestanul před soudem, a v roce 1921 byl dokonce povýšen na maršála.
Podrobnosti nehody byly klasifikovány jako vojenské tajemství, neboť vina padla na velení francouzských vojsk. Generál Fayolle nikdy nestanul před soudem, a v roce 1921 byl dokonce povýšen na maršála.

Nemohl však nic dělat, neboť generál Marie Émile Fayolle, velitel francouzských vojsk, nakázal vypravit vlak a pod hrozbou zastřelení přinutil strojvůdce vlak převzít a odjet s ním. Když se pak vlak řítil v klesání do zatáčky, prolétl jí rychlostí 100 km/hod.

I když měly všechny vagony brzdy, fungovaly pouze ty za lokomotivou a první dva vagony. V důsledku přílišné rychlosti se vozy utrhly a vylétly z kolejí, a po dopadu začaly navíc hořet.

Ani vyprošťování z trosek nebylo lehkou prácí, ztěžoval ji horský terén i žár z planoucího ohně.

Tunel jako plynová komora

Kde: Balvano, Itálie

Kdy: 3. března 1944

Počet obětí: 626

Příčina: únik oxidu uhelnatého v tunelu

U obce Bavlano v Apeninách na jihu Itálie došlo k tragickému neštěstí vlaku se 47 vagony, který vyjížděl večer ze Salerma do Potenzy. V tu dobu v něm cestovalo asi 800 lidí, především černých pasažérů.

V průběhu cesty musel vlak zastavit, aby se před soupravu připojila kvůli stoupající trati další lokomotiva. Protože však předchozí vlak měl na trati nehodu, musela souprava zastavit v tunelu Delle Armi. Když pak brzdař volal o pomoc, bylo již pozdě. Všichni uvnitř vlaku byli mrtví, udusili se oxidem uhelnatým.

Většina cestujících zemřela ve spánku. I když se tragédie držela pod pokličkou, následně představitelé italských drah zavedli nová opatření, aby se něco podobného už nikdy neopakovalo.
Většina cestujících zemřela ve spánku. I když se tragédie držela pod pokličkou, následně představitelé italských drah zavedli nová opatření, aby se něco podobného už nikdy neopakovalo.

Po nehodě došlo k vyšetřování tragédie a zjistilo se, že za ní stála souhra mnoha nešťastných příčin, které se setkaly v jednu dobu.

Hlavní podíl patřil nekvalitnímu uhlí s velkým podílem síry, husté mlze a naprostému bezvětří, které nezachovalo přirozené větrání tunelu.

Atmosférický opar způsobil zvlhnutí kolejí, po nichž zastavený vlak sklouzl do tunelu, a než mohla jeho posádka cokoli podniknout, byla „uspána“ plynem.

Ten se v těchto podmínkách šířil tak rychle, že k tragédii došlo dříve, než mohla být poskytnuta jakákoli účinná pomoc zvenčí.

Když nefungují brzdy

Kde: Ciurea, Rumunsko

Kdy: 14. ledna 1917

Počet obětí: okolo 600

Příčina: porucha brzd

K této nehodě došlo v průběhu první světové války v rumunské stanici Ciurea. Vlak s názvem Kurýr se skládal z 26 vagonů. Už na začátku cesty došlo k mnoha problémům.

Ještě než vlak vyjel, musel čelit leteckému bombardování Němců, při kterém byla poškozena lokomotiva. I se zpožděním se souprava vypravila na cestu, a když se blížila ke stanici Ciurea, členové posádky zjistili, že nefungují brzdy.

V ruinách se našlo několik stovek těl. Ta, která se nepodařilo identifikovat, záchranáři pohřbili v hromadných hrobech na poli za stanicí. Mezi cestujícími byl i tehdejší ministr financí Emil Costinescu.
V ruinách se našlo několik stovek těl. Ta, která se nepodařilo identifikovat, záchranáři pohřbili v hromadných hrobech na poli za stanicí. Mezi cestujícími byl i tehdejší ministr financí Emil Costinescu.

Respektive šly pouze u prvních dvou vagonů, od třetího dále se brzdový ventil omylem uzavřel. Vlak kvůli tomu vykolejil a v rychlosti asi 95 km/hod. narazil do lokomotivy, stojící na vedlejší trati.

Náraz do některých palivových nádrží způsobil výbuch a obrovský požár. Celý dřevěný vlak shořel za méně než dvě hodiny.

Co může způsobit jiskra?

Kde: Ufa, Rusko

Kdy: 4. června 1989

Počet obětí: 575

Příčina: výbuch unikajícího plynu v blízkosti vlaků

K nehodě došlo na traťovém úseku Aša-Ulu-Těljak v Čeljabinské oblasti Ruska. Je to nejtragičtější nehoda v dějinách nejen Ruska, ale i Sovětského svazu. K události došlo asi 11 kilometrů od města Aša v okamžiku, kdy se míjely dva dálkové rychlíky.

Příčinou nehody bylo poškození nedalekého plynovodu, kde vybuchla směs lehkých uhlovodíků.

Exploze měla sílu 250–300 tun ekvivalentu TNT, to je přibližně padesátkrát méně, než měla atomová puma svržená na Hirošimu.
Exploze měla sílu 250–300 tun ekvivalentu TNT, to je přibližně padesátkrát méně, než měla atomová puma svržená na Hirošimu.

V plynovodu se již několik let před touto tragédií vytvořila sice úzká, ale asi 1,7 metru dlouhá netěsnost. K neštěstí navíc přispěly i meteorologické podmínky, kdy se v údolí zkoncentrovala smrtící výbušná směs.

Tři hodiny před nehodou klesl v potrubí tlak, ovšem obsluha namísto hledání příčiny zvýšila objem plynu. Když se pak rychlíky míjely, došlo k iniciaci a pohromě se již nedalo zabránit.

Detonaci zřejmě způsobil buď z vlaku vyhozený nedopalek od cigarety, nebo jiskra z brzd.

Tragédie ve třech

Kde: Torre del Bierzo, Španělsko

Kdy: 3. ledna 1944

Počet obětí: 250–500

Příčina: srážka tří vlaků

K železniční katastrofě došlo ve španělské provincii León, když se v tunelu srazily celkem tři vlaky. Vše začalo v Madridu, ze kterého vyjel poštovní expres Galicia, jenž táhly dvě parní lokomotivy.

Když souprava dorazila do Astrogy, přijížděla s dvouhodinovým zpožděním a její posádky hlásila problémy s brzdami. Personál je pak zkontroloval a vyměnil jednu z lokomotiv z důvodu přehřátí nápravové skříně.

Následně vyjel a navzdory potížím s brzdami během prudkého klesání pokračoval v jízdě.

Oheň hořel celé dva dny a znemožnil jakékoli pokusy o záchranu i identifikaci obětí.
Oheň hořel celé dva dny a znemožnil jakékoli pokusy o záchranu i identifikaci obětí.

Problémy nastaly ve stanici Albares, kde se nepodařilo zastavit, i když personál použil všechny ruční brzdy. K neštěstí pak došlo následně v nedalekém tunelu, kde se v tu chvíli nacházela další vlaková souprava se třemi vagóny.

Náraz způsobil požár dřevěných vagonů. Ke vší smůle se z opačného směru blížil nákladní vlak s uhlím. I když se strojvedoucí pokusil vlak zastavit, srážce zabránit neodkázal a uhlí živené požárem pak dokonalo dílo zkázy.

Nejhorší nehoda u nás

Kde: Stéblová, Československo

Kdy: 14. listopadu 1960

Počet obětí: 118

Příčina: lidská chyba

Na našem území se stala nejhorší nehoda v roce 1960 na trati Pardubice–Hradec Králové, poblíž stanice Stéblová, kde do sebe narazily dva osobní vlaky. Měly se křižovat na jednokolejné trati ve stanici Stéblová, kde byly tři koleje.

Dodnes se však nepodařilo zcela přesně zrekonstruovat, co se vlastně odehrálo. Ten den panovala hustá mlha a nebylo téměř vidět.

Strojvedoucí dal příkaz k odjezdu vlaku, i když neviděl zelené světlo, a nikdo z personálu si nevšiml ani odjezdového návěstidla „Stůj“.

Osádka odjíždějícího vlaku i několik svědků v mlze zahlédli zelené světlo, znamenající volno. Dodnes není jasné, kdo tento signál dal, či kde se ono světlo vzalo.
Osádka odjíždějícího vlaku i několik svědků v mlze zahlédli zelené světlo, znamenající volno. Dodnes není jasné, kdo tento signál dal, či kde se ono světlo vzalo.

Když výpravčí v kanceláři uviděl, že se vlak rozjíždí, nemohl už nic dělat, i přesto, že svítil baterkou a pískal na dvě píšťalky. Nevšiml si ho ani starší průvodčí, který kontroloval jízdenky.

Vlak se ještě snažil na kole dohnat jeden z výhybkářů, ale ani jemu se to nepodařilo. Vlaky se pak srazily, když oba jely již rychlostí kolem 60 km/hod. Zatímco strojní četa parního vlaku vyvázla bez zranění, motorový vlak byl zcela zdemolovaný.

Následky srážky zhoršil ještě požár, který vypukl potom, co žhavé uhlí zapálilo naftu unikající z motorového vozu.

Velice neštědrý den…

Kde: Šakvice, Československo

Kdy: 24. prosince 1953

Počet obětí: 103

Příčina: opilý strojvůdce

Druhá nejtragičtější nehoda na našem území se odehrála u Šakvic, na trati Brno–Břeclav v noci na Štědrý den roku 1953. Srazil se zde osobní vlak s rychlíkem, a to vinou hrubé nedbalosti vlakové čety rychlíku, která byla opilá.

Rychlík narazil v plné rychlosti do osobního vlaku, který čekal v Šakvicích na nádraží.

Opilý strojvedoucí před nehodou usnul a minul několik varovných návěstidel. Stanicí Vranovice projel rychlostí 90 km/hod., přičemž povolená rychlost činila pouze 40 km/hod.
Opilý strojvedoucí před nehodou usnul a minul několik varovných návěstidel. Stanicí Vranovice projel rychlostí 90 km/hod., přičemž povolená rychlost činila pouze 40 km/hod.

Devět zadních vagonů osobního vlaku se převrátilo, u rychlíku se poškodily tři vozy. Jeden z vykolejených vagonů ještě následně poškodil přijíždějící rychlík z opačného směru.

Štěstí v neštěstí měli lidé, kteří vystoupili asi 200 metrů před stanicí, když vlak zastavil kvůli uvolnění koleje. Počet úmrtí by tak vystoupal na mnohem vyšší číslo.

Kus vlaku zkrátka chyběl

Kde: Eschede, Německo

Kdy: 3. červen 1998

Počet obětí: 101

Příčina: technická závada na jednom z kol vlaku

Tato nehoda byla nejhorší havárií vysokorychlostního vlaku na světě. Došlo k ní 3. června 1998 v obci Eschede v okrese Celle v Dolním Sasku. Vysokorychlostní vlak InterCityExpress 884 Wilhelm Conrad Roentgen jel z Mnichova do Hamburku.

V průběhu cesty, asi šest kilometrů od Eschede praskla kvůli opotřebení obruč kola a prorazila podlahu vozu, kde zůstala zaklíněná. Obruče si sice všiml jeden z cestujících, ale udělal ohromnou chybu.

Strojvedoucí si ztráty většiny vlaku ani nevšiml, protože se mu na řídicím panelu nezobrazila žádná porucha. Když se dozvěděl, co se stalo, zhroutil se a nebyl schopen opustit svou kabinu.
Strojvedoucí si ztráty většiny vlaku ani nevšiml, protože se mu na řídicím panelu nezobrazila žádná porucha. Když se dozvěděl, co se stalo, zhroutil se a nebyl schopen opustit svou kabinu.

Místo toho, aby vlak zastavil pomocí záchranné brzdy, šel nejprve informovat průvodčího. Ten už nestihl místo zkontrolovat, neboť došlo k nehodě. Zaklíněná obruč narazila do výhybky a nadzdvihla vůz, který následně vykolejil.

Z kolejí s sebou strhl i další vozy, některé navíc narazily do dvousettunového silničního mostu a zdemolovaly ho. Přežili pouze pasažéři v přední části vlaku, lidé v zadních vagonech neměli v rychlosti 200 km/hod. sebemenší šanci.

Foto: Shutterstock.com, Wikimedia Commons
Související články
Zajímavosti
Sláva vítězům! Proč sportovci vyhrávají nádobí?
Ať už jsou to poháry všemožných tvarů, talíře či salátové mísy, v řadě sportovních soutěží je zkrátka běžným zvykem, že vítězové dostávají různé nádoby! Kde se vzala ta zvláštní souvislost sportu s kuchyní? Tradice začíná nejspíš tam, kde se rodí i samé dějiny sportování. Ve starém Řecku! Vítězové tehdy nedostávají finanční odměny jako dnes, samotnou […]
Zajímavosti
Jedlé kaštany: Vitaminová bomba, která navíc i chutná
Kaštanovník setý, nazývaný též kaštanovník jedlý nebo lidově jedlý kaštan, se pěstuje zejména v jižní Evropě. V dobách minulých byly jedlé kaštany využívány i jako platidlo. Staří Římané sázeli kaštany v průběhu tažení po Evropě a jak praví dějiny, kupříkladu řeckým vojákům jejich zásoby zachraňovaly dokonce i život. Oblíbená pochoutka Jeho plody jsou pochoutkou známou […]
Zajímavosti
Démon lakomství: Jsou kleptomani posedlí?
Podléhá mu 50 legií určených ke službě všem bohatým hamižníkům. Jen připomeňme, že jedna legie čítá zhruba 5000 jedinců. Alespoň takto o údajném démonovi Mamonovi mluví svatý Lukáš (?–84), kterému je připisováno stejnojmenné evangelium tvořící třetí knihu Nového zákona.   V duchu rčení „hamty hamty, ať mám víc než tamty,“ se dočká personifikace i hebrejský […]
Zajímavosti
Jak se klubal na svět šicí stroj? V pachu spáleniny i balících peněz
„Vypadněte!“ zařve naposled majitel tkalcovské dílny. Marně. Pak zvedne pistoli s křesadlovým zámkem – a vystřelí na jednoho z mužů. Rozlícený dav zastaví. Na pomoc textilním továrnám bude muset vyrazit i armáda. Za vším přitom stojí dnes tak běžná věc: šicí stroj!   Do konečné podoby vynálezu, který zjednoduší život mnoha hospodyním a shodí ceny […]
reklama
věda a technika
Tullundský muž: Nejslavnější mumie z bažin
V dánském údolí Bjældskovdalu leží Tollundský močál. V roce 1938 je tu při těžbě rašeliny objeveno tělo asi třicetileté pravěké ženy. Bohužel těžbou značně poničené. O 12 let později těží ve stejném močále rašelinu Viggo a Emil Højgaardovi. A 6. května 1950 se to stane. Jsou zhruba v hloubce 2,5 metru, když si všimnou ruky […]
Co signalizuje brnění nohou?
Jedná se o poměrně časté obtíže, které v mnoha případech mívají banální příčinu. Zároveň ale mohou signalizovat chorobné stavy, které by člověk rozhodně neměl podceňovat. Brnění či mravenčení končetin čas od času potká každého. Dlouhé sezení způsobuje velký útlak nervů a obvykle odezní, jakmile změníte polohu a začnete se hýbat. Tento pocit lze popsat jako […]
Co diktuje móda pro procházky měsíčním prachem?
Módní kritici by z nich asi u vytržení nebyli. Ani modelky na předváděcích molech by v nich asi neudělaly bůhvíjaký dojem. Přesto se jedná o jedny z nejúžasnějších druhů oblečení, které pod rukama krejčích vznikly. I když ani ne tak krejčích – hlavní slovo v tomto ohledu mají technologové. Vesmír pro člověka není přívětivým místem. […]
Který pták létá nejrychleji?
Když někdy někam hodně spěcháme, přáli bychom si umět létat jako ptáci! Pomohlo by nám to? Dostali bychom se na určené místo rychleji než třeba autem? Za nejrychlejšího ptáka a zároveň vůbec nejrychlejšího živočicha na Zemi je považován sokol stěhovaný. Ten při střemhlavém letu dokáže vyvinout rychlost až 389 km/h (podle naměřeného rekordu)! Na paty […]
reklama
lifestyle
Burning Man: Festival plný divočiny odstartuje rozchod!
Kdyby někdo šel náhodou kolem, usmyslí si, že se nejspíš stal terčem fata morgany. V dálce totiž vidí vzducholoď na kolečkách, vůz připomínající létající talíř a v dálce dokonce automobil ve tvaru ryby! Všemu přihlíží několikametrová dřevěná socha! Za vším hledej ženu, podobně je na tom i týdenní americký festival Burning Man (Hořící muž). Hosté se sjíždějí […]
Voňavá domácí kosmetika: Jak si ji vyrobit?
Výroba domácí kosmetiky je zábavná, jednoduchá a navíc ušetříte i nějakou tu korunku. Spoustu surovin pro výrobu najdete doma v kuchyni. Základní recepty na výrobu domácí kosmetiky jsou složeny pouze z tuků, proto je potřeba si pořídit pár olejů, které budete používat k výrobě kosmetických produktů. Oleje můžete obohatit dalšími léčivými účinky bylinek. Výborná jsou […]
Z historie tetování: Jak staré vlastně je?
Nejen slavný Ötzi, jenž byl roku 1991 nalezen v Alpách, ale i dvojice egyptských mumií, žena a muž, ve stáří asi 5 000 let, nám dokládají, že tetování je pravděpodobně ještě mnohem starší než oni. Bylo totiž provedeno tak kvalitně, že jistě již v jejich době bylo zvládnuté na vysoké úrovni. Tato tetovaná starověká dvojice […]
Od kočáru po superjachty. Jak šel čas s cestováním pro bohaté?
Cestování a poznávání nových světů lákalo lidi odnepaměti. Zatímco chudší vrstvy musely obvykle po svých, v lepším případě na koni, ty bohatší na tom byly mnohem lépe. Pro boháče totiž vždycky existovaly možnosti, jak si cestu zpříjemnit… Ulicemi starověkých měst se bohatí obyvatelé nechávali přepravovat na nosítkách, nesených otroky. K prvním případům cestování na dlouhé vzdálenosti docházelo […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Dulce: Dobrota, které neodoláte
panidomu.cz
Dulce: Dobrota, které neodoláte
Ta dobrota se jmenuje dulce de leche a možná už jste ji objevili v obchodech. Ale nepochybujte o tom, že doma připravená bude ještě lepší. Název je španělský a znamená jednoduše „mléčná sladkost“. Původ ovšem není úplně jednoznačný, o autorství této receptury se pře hned několik latinskoamerických zemí a k tomu Francie, kde se traduje,
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
historyplus.cz
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
„Prvotřídní kvalita, dovoz z Itálie,“ přesvědčuje kupec s látkami bohatou pražskou měšťanku. Žena pečlivě osahává štůček mušelínu. „Vezmu si pět loket,“ prohlásí. Kupec rychle naměří požadovanou délku. Pořádný kus mu přitom zůstane za prsty…   „Na šaty ho bude málo, milostpaní. Stačí jenom na sukni,“ zhodnotí švadlena množství růžového mušelínu. „Ošidili vás, podívejte.“ Vezme do ruky dřevěnou
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
nejsemsama.cz
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
Voda má v magii zvláštní místo. Má jedinečné vlastnosti, které pro vás mohou být nejen zdrojem osvěžení, ale i duchovní síly a léčení. Voda z potoků a studánek má moc přinést do vašeho života pozitivní změny a obnovit vaši energii. Využitím těchto přírodních zdrojů v magii můžete obohatit své rituály a přinést do svého života větší harmonii a klid. Je důležité
Ten můj chlap je prostě báječný
skutecnepribehy.cz
Ten můj chlap je prostě báječný
Jsem holka Štěstěny, tvrdila moje máma, když jsem doma představila Mirka. Mohla na něm oči nechat. To nadšení ji neopustilo nikdy. Myslím, že mi trochu záviděla, ale nikdy jsem jí to neřekla. Tátu měla ráda, ale co si pamatuji, tak jsme s Mirkem byli zamilovaní mnohem víc. Jsme spolu moc rádi Tehdy byla jiná doba, když
Září Svobodová díky nové lásce?
nasehvezdy.cz
Září Svobodová díky nové lásce?
Přestože jí osud připravil až příliš kruté momenty, nikdy nepřestala věřit, že bude znovu šťastná. Sympatická herečka ze seriálu Ulice Ilona Svobodová (64) se má už několik týdnů potkávat se stejně
Hříbková omáčka
tisicereceptu.cz
Hříbková omáčka
Královskou houbou českých lesů je pravý hřib. Suroviny 400 g houby 1 větší cibule 2 lžíce másla 200 ml šlehačky 100 ml zakysané smetana 1 bobkový list 5 kuliček nového koření petrželka ne
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
enigmaplus.cz
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
V oblasti Paola na předměstí hlavního města La Valetta na Maltě se v roce 1902 dostala skupina dělníků do problémů. S několika se při rozbíjení skal propadla zem. „Dostaňte nás odsud, něco tady je,“ z
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
epochanacestach.cz
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
Návštěvou jednoho města si snadno zajistíme program třeba na celý víkend. Boskovice totiž nabízejí hned dvě významné architektonické památky, vzdálené od sebe jen půl kilometru. A tak se vydejme za hradem i za zámkem do krásné jihomoravské krajiny. Trhová osada Boskovice na okraji Drahanské vrchoviny vznikla někdy ve13. století, a už v roce 1313 kronikáři zaznamenali
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
epochalnisvet.cz
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
Nad vodou se převalují chuchvalce mlhy, ze kterých se náhle vynoří siluety několika člunů. Mají velmi podivnou posádku. Dobře živení, po zuby ozbrojení muži v černých uniformách a na straně druhé: zubožená těla oblečená v chatrných vězeňských hadrech. Co tato přízračná scéna znamená?   Je jaro roku 1945, druhá světová válka se chýlí ke konci. Jezero Stolpsee
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
21stoleti.cz
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
Lidský mozek, více než jakýkoliv jiný orgán, odlišuje náš druh od ostatních. Během posledních přibližně sedmi milionů let se jeho velikost a složitost výrazně zvýšila, což nám umožnilo používat jazyk,
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
iluxus.cz
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
&Beyond, světově uznávaný lídr v oblasti luxusní ekoturistiky, představuje své rozmanité portfolio safari lodgů a kempů ve východní Africe. Jako lídr v oblasti zodpovědného cestovního ruchu organi
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
rezidenceonline.cz
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
Třípodlažní penthouse na vrcholu nejvyššího věžáku severně od 72. ulice v New Yorku „patřil“ jednomu z protagonistů populárního seriálu, mapujícího život milionářské rodiny Royových. Jakkoliv jsou jejich osudy fiktivní, nemovitosti, v nichž „žijí“, jsou velmi reálné. Ohromující luxusní byt s pěti ložnicemi, čtyřmi koupelnami a výhledem na Husdon Yards je přitom jenom jednou z nemovitostí
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz