Domů     Smrt na kolejích: Největší vlakové nehody!
Smrt na kolejích: Největší vlakové nehody!
22.2.2021

Cestování vlakem vyhledává značné množství lidí. Pokud tedy dojde k vlakové tragédii, následky bývají většinou fatální. K jakým nejhorším vlakovým katastrofám došlo během století?

1. Královna moře se utopila

Kde: Peraliya, Srí Lanka

Kdy: 26. prosince 2004

Počet obětí: 1700

Příčina: vlna tsunami

Královna moře, jak se expres č. 50 nazýval, spojoval po pobřežní železnici Colombo a Mataru. Osudného dne však došlo k velkému zemětřesení, které vyvolalo vlnu tsunami.

V té době se na ostrově Srí Lanka navíc slavily křesťanské svátky společně se svátky buddhistickými, což bylo pro konečný výsledek tragédie zásadní. Souprava byla totiž přeplněná a převážela kolem 1500 platících cestujících.

Jenže počet lidí byl mnohem vyšší, mnoho pasažérů cestovalo načerno. Když se vlak dostal ke stanici Peraliya, přišla první vlna tsunami.

Po tragédii se našlo přibližně 900 těl, kolem 200 se nikdy nepodařilo spolehlivě identifikovat.
Po tragédii se našlo přibližně 900 těl, kolem 200 se nikdy nepodařilo spolehlivě identifikovat.

Vlak musel zastavit na náspu a nemalý počet místních obyvatel vylezl na střechu vozů, další se schovali za vlak. Asi o deset minut později přišla druhá a mnohem ničivější vlna, která vlak doslova smetla z kolejí.

Lidé vně vlaku byli soupravou rozdrceni, zatímco ti uvnitř neměli šanci se z vagonu dostat a utopili se. Přežilo asi jen 150 cestujících.

2. Příčina zůstává neznámá…

Kde: Bihár, Indie

Kdy: 6. června 1981

Počet obětí: 800

Příčina: špatné počasí, technická závada

V té době to byla největší vlaková katastrofa na světě, dodnes se však nepodařilo zjistit přesnou příčinu tragédie. K nehodě došlo nedaleko severoindického města Biháru, kde projížděl osobní vlak, jedoucí na trase mezi městy Mansi a Saharsa. K osudnému neštěstí došlo při přejezdu mostu přes řeku Bágmati.

Nehodu přežilo pouhých 88 cestujících.
Nehodu přežilo pouhých 88 cestujících.

Na tomto místě vlak vykolejil a sedm z devíti vozů skončilo v rozbouřené vodě. Bohužel nehoda nebyla dostatečně zdokumentována. Kromě nepříznivého počasí mohlo nehodu způsobit i selhání brzd.

Při záchranných pracích se během pěti dnů podařilo najít pouze dvě stovky těl, ostatní byla zřejmě odnesena silným proudem řeky.

Válku přežili, jízdu vlakem ne!

Kde: Saint Michel de Maurienne, Francie

Kdy: 12. prosince 1917

Počet obětí: 700

Příčina: selhání brzd kvůli přetížení

Francouzská nehoda patří k těm největším na území Evropy. Stalo se tak během první světové války, kdy vlakem cestovalo několik stovek francouzských vojáků, kteří odjížděli z italské fronty na vánoční dovolenou za svými rodinami.

Toho dne jelo v 17 vagonech celkem 1200 vojáků, a souprava tak byla přeplněná. Za stanicí Modane se navíc nacházelo prudké klesání, o kterém strojvedoucí věděl a právem se ho obával.

Podrobnosti nehody byly klasifikovány jako vojenské tajemství, neboť vina padla na velení francouzských vojsk. Generál Fayolle nikdy nestanul před soudem, a v roce 1921 byl dokonce povýšen na maršála.
Podrobnosti nehody byly klasifikovány jako vojenské tajemství, neboť vina padla na velení francouzských vojsk. Generál Fayolle nikdy nestanul před soudem, a v roce 1921 byl dokonce povýšen na maršála.

Nemohl však nic dělat, neboť generál Marie Émile Fayolle, velitel francouzských vojsk, nakázal vypravit vlak a pod hrozbou zastřelení přinutil strojvůdce vlak převzít a odjet s ním. Když se pak vlak řítil v klesání do zatáčky, prolétl jí rychlostí 100 km/hod.

I když měly všechny vagony brzdy, fungovaly pouze ty za lokomotivou a první dva vagony. V důsledku přílišné rychlosti se vozy utrhly a vylétly z kolejí, a po dopadu začaly navíc hořet.

Ani vyprošťování z trosek nebylo lehkou prácí, ztěžoval ji horský terén i žár z planoucího ohně.

Tunel jako plynová komora

Kde: Balvano, Itálie

Kdy: 3. března 1944

Počet obětí: 626

Příčina: únik oxidu uhelnatého v tunelu

U obce Bavlano v Apeninách na jihu Itálie došlo k tragickému neštěstí vlaku se 47 vagony, který vyjížděl večer ze Salerma do Potenzy. V tu dobu v něm cestovalo asi 800 lidí, především černých pasažérů.

V průběhu cesty musel vlak zastavit, aby se před soupravu připojila kvůli stoupající trati další lokomotiva. Protože však předchozí vlak měl na trati nehodu, musela souprava zastavit v tunelu Delle Armi. Když pak brzdař volal o pomoc, bylo již pozdě. Všichni uvnitř vlaku byli mrtví, udusili se oxidem uhelnatým.

Většina cestujících zemřela ve spánku. I když se tragédie držela pod pokličkou, následně představitelé italských drah zavedli nová opatření, aby se něco podobného už nikdy neopakovalo.
Většina cestujících zemřela ve spánku. I když se tragédie držela pod pokličkou, následně představitelé italských drah zavedli nová opatření, aby se něco podobného už nikdy neopakovalo.

Po nehodě došlo k vyšetřování tragédie a zjistilo se, že za ní stála souhra mnoha nešťastných příčin, které se setkaly v jednu dobu.

Hlavní podíl patřil nekvalitnímu uhlí s velkým podílem síry, husté mlze a naprostému bezvětří, které nezachovalo přirozené větrání tunelu.

Atmosférický opar způsobil zvlhnutí kolejí, po nichž zastavený vlak sklouzl do tunelu, a než mohla jeho posádka cokoli podniknout, byla „uspána“ plynem.

Ten se v těchto podmínkách šířil tak rychle, že k tragédii došlo dříve, než mohla být poskytnuta jakákoli účinná pomoc zvenčí.

Když nefungují brzdy

Kde: Ciurea, Rumunsko

Kdy: 14. ledna 1917

Počet obětí: okolo 600

Příčina: porucha brzd

K této nehodě došlo v průběhu první světové války v rumunské stanici Ciurea. Vlak s názvem Kurýr se skládal z 26 vagonů. Už na začátku cesty došlo k mnoha problémům.

Ještě než vlak vyjel, musel čelit leteckému bombardování Němců, při kterém byla poškozena lokomotiva. I se zpožděním se souprava vypravila na cestu, a když se blížila ke stanici Ciurea, členové posádky zjistili, že nefungují brzdy.

V ruinách se našlo několik stovek těl. Ta, která se nepodařilo identifikovat, záchranáři pohřbili v hromadných hrobech na poli za stanicí. Mezi cestujícími byl i tehdejší ministr financí Emil Costinescu.
V ruinách se našlo několik stovek těl. Ta, která se nepodařilo identifikovat, záchranáři pohřbili v hromadných hrobech na poli za stanicí. Mezi cestujícími byl i tehdejší ministr financí Emil Costinescu.

Respektive šly pouze u prvních dvou vagonů, od třetího dále se brzdový ventil omylem uzavřel. Vlak kvůli tomu vykolejil a v rychlosti asi 95 km/hod. narazil do lokomotivy, stojící na vedlejší trati.

Náraz do některých palivových nádrží způsobil výbuch a obrovský požár. Celý dřevěný vlak shořel za méně než dvě hodiny.

Co může způsobit jiskra?

Kde: Ufa, Rusko

Kdy: 4. června 1989

Počet obětí: 575

Příčina: výbuch unikajícího plynu v blízkosti vlaků

K nehodě došlo na traťovém úseku Aša-Ulu-Těljak v Čeljabinské oblasti Ruska. Je to nejtragičtější nehoda v dějinách nejen Ruska, ale i Sovětského svazu. K události došlo asi 11 kilometrů od města Aša v okamžiku, kdy se míjely dva dálkové rychlíky.

Příčinou nehody bylo poškození nedalekého plynovodu, kde vybuchla směs lehkých uhlovodíků.

Exploze měla sílu 250–300 tun ekvivalentu TNT, to je přibližně padesátkrát méně, než měla atomová puma svržená na Hirošimu.
Exploze měla sílu 250–300 tun ekvivalentu TNT, to je přibližně padesátkrát méně, než měla atomová puma svržená na Hirošimu.

V plynovodu se již několik let před touto tragédií vytvořila sice úzká, ale asi 1,7 metru dlouhá netěsnost. K neštěstí navíc přispěly i meteorologické podmínky, kdy se v údolí zkoncentrovala smrtící výbušná směs.

Tři hodiny před nehodou klesl v potrubí tlak, ovšem obsluha namísto hledání příčiny zvýšila objem plynu. Když se pak rychlíky míjely, došlo k iniciaci a pohromě se již nedalo zabránit.

Detonaci zřejmě způsobil buď z vlaku vyhozený nedopalek od cigarety, nebo jiskra z brzd.

Tragédie ve třech

Kde: Torre del Bierzo, Španělsko

Kdy: 3. ledna 1944

Počet obětí: 250–500

Příčina: srážka tří vlaků

K železniční katastrofě došlo ve španělské provincii León, když se v tunelu srazily celkem tři vlaky. Vše začalo v Madridu, ze kterého vyjel poštovní expres Galicia, jenž táhly dvě parní lokomotivy.

Když souprava dorazila do Astrogy, přijížděla s dvouhodinovým zpožděním a její posádky hlásila problémy s brzdami. Personál je pak zkontroloval a vyměnil jednu z lokomotiv z důvodu přehřátí nápravové skříně.

Následně vyjel a navzdory potížím s brzdami během prudkého klesání pokračoval v jízdě.

Oheň hořel celé dva dny a znemožnil jakékoli pokusy o záchranu i identifikaci obětí.
Oheň hořel celé dva dny a znemožnil jakékoli pokusy o záchranu i identifikaci obětí.

Problémy nastaly ve stanici Albares, kde se nepodařilo zastavit, i když personál použil všechny ruční brzdy. K neštěstí pak došlo následně v nedalekém tunelu, kde se v tu chvíli nacházela další vlaková souprava se třemi vagóny.

Náraz způsobil požár dřevěných vagonů. Ke vší smůle se z opačného směru blížil nákladní vlak s uhlím. I když se strojvedoucí pokusil vlak zastavit, srážce zabránit neodkázal a uhlí živené požárem pak dokonalo dílo zkázy.

Nejhorší nehoda u nás

Kde: Stéblová, Československo

Kdy: 14. listopadu 1960

Počet obětí: 118

Příčina: lidská chyba

Na našem území se stala nejhorší nehoda v roce 1960 na trati Pardubice–Hradec Králové, poblíž stanice Stéblová, kde do sebe narazily dva osobní vlaky. Měly se křižovat na jednokolejné trati ve stanici Stéblová, kde byly tři koleje.

Dodnes se však nepodařilo zcela přesně zrekonstruovat, co se vlastně odehrálo. Ten den panovala hustá mlha a nebylo téměř vidět.

Strojvedoucí dal příkaz k odjezdu vlaku, i když neviděl zelené světlo, a nikdo z personálu si nevšiml ani odjezdového návěstidla „Stůj“.

Osádka odjíždějícího vlaku i několik svědků v mlze zahlédli zelené světlo, znamenající volno. Dodnes není jasné, kdo tento signál dal, či kde se ono světlo vzalo.
Osádka odjíždějícího vlaku i několik svědků v mlze zahlédli zelené světlo, znamenající volno. Dodnes není jasné, kdo tento signál dal, či kde se ono světlo vzalo.

Když výpravčí v kanceláři uviděl, že se vlak rozjíždí, nemohl už nic dělat, i přesto, že svítil baterkou a pískal na dvě píšťalky. Nevšiml si ho ani starší průvodčí, který kontroloval jízdenky.

Vlak se ještě snažil na kole dohnat jeden z výhybkářů, ale ani jemu se to nepodařilo. Vlaky se pak srazily, když oba jely již rychlostí kolem 60 km/hod. Zatímco strojní četa parního vlaku vyvázla bez zranění, motorový vlak byl zcela zdemolovaný.

Následky srážky zhoršil ještě požár, který vypukl potom, co žhavé uhlí zapálilo naftu unikající z motorového vozu.

Velice neštědrý den…

Kde: Šakvice, Československo

Kdy: 24. prosince 1953

Počet obětí: 103

Příčina: opilý strojvůdce

Druhá nejtragičtější nehoda na našem území se odehrála u Šakvic, na trati Brno–Břeclav v noci na Štědrý den roku 1953. Srazil se zde osobní vlak s rychlíkem, a to vinou hrubé nedbalosti vlakové čety rychlíku, která byla opilá.

Rychlík narazil v plné rychlosti do osobního vlaku, který čekal v Šakvicích na nádraží.

Opilý strojvedoucí před nehodou usnul a minul několik varovných návěstidel. Stanicí Vranovice projel rychlostí 90 km/hod., přičemž povolená rychlost činila pouze 40 km/hod.
Opilý strojvedoucí před nehodou usnul a minul několik varovných návěstidel. Stanicí Vranovice projel rychlostí 90 km/hod., přičemž povolená rychlost činila pouze 40 km/hod.

Devět zadních vagonů osobního vlaku se převrátilo, u rychlíku se poškodily tři vozy. Jeden z vykolejených vagonů ještě následně poškodil přijíždějící rychlík z opačného směru.

Štěstí v neštěstí měli lidé, kteří vystoupili asi 200 metrů před stanicí, když vlak zastavil kvůli uvolnění koleje. Počet úmrtí by tak vystoupal na mnohem vyšší číslo.

Kus vlaku zkrátka chyběl

Kde: Eschede, Německo

Kdy: 3. červen 1998

Počet obětí: 101

Příčina: technická závada na jednom z kol vlaku

Tato nehoda byla nejhorší havárií vysokorychlostního vlaku na světě. Došlo k ní 3. června 1998 v obci Eschede v okrese Celle v Dolním Sasku. Vysokorychlostní vlak InterCityExpress 884 Wilhelm Conrad Roentgen jel z Mnichova do Hamburku.

V průběhu cesty, asi šest kilometrů od Eschede praskla kvůli opotřebení obruč kola a prorazila podlahu vozu, kde zůstala zaklíněná. Obruče si sice všiml jeden z cestujících, ale udělal ohromnou chybu.

Strojvedoucí si ztráty většiny vlaku ani nevšiml, protože se mu na řídicím panelu nezobrazila žádná porucha. Když se dozvěděl, co se stalo, zhroutil se a nebyl schopen opustit svou kabinu.
Strojvedoucí si ztráty většiny vlaku ani nevšiml, protože se mu na řídicím panelu nezobrazila žádná porucha. Když se dozvěděl, co se stalo, zhroutil se a nebyl schopen opustit svou kabinu.

Místo toho, aby vlak zastavil pomocí záchranné brzdy, šel nejprve informovat průvodčího. Ten už nestihl místo zkontrolovat, neboť došlo k nehodě. Zaklíněná obruč narazila do výhybky a nadzdvihla vůz, který následně vykolejil.

Z kolejí s sebou strhl i další vozy, některé navíc narazily do dvousettunového silničního mostu a zdemolovaly ho. Přežili pouze pasažéři v přední části vlaku, lidé v zadních vagonech neměli v rychlosti 200 km/hod. sebemenší šanci.

Foto: Shutterstock.com, Wikimedia Commons
Související články
Zajímavosti
Překvapivá historie: Proč se chodilo na poutě?
Chtěli byste jít pěšky víc než tisíc kilometrů do slavného kostela? V některých dobách našich dějin bylo dlouhé putování na posvátná místa obvyklé. Proč se na ně lidé vydávali a co si od toho slibovali? V knihách, příbězích i pohádkách odedávna nacházíme zmínky o lidech, kteří v chatrném oděvu, s mošnou přes rameno a holí kamsi kráčejí. Jsou to poutníci. Přestože se v minulosti […]
Zajímavosti
Kde najdeme nejstarší město Evropy? Možná v Bulharsku…
Kolosální Athény, které by nás uhranuly již ve 3. tisíciletí před Kristem? Malebný portugalský Lisabon nebo snad krétská Chania? Hledání nejstaršího města Evropy přesunují archeologové úplně jinam – do Bulharska. A i tady má dva favority…     Kdo také louskal s baterkou pod peřinou Eduarda Štorcha (1878–1956), vzpomene si na Osadu Havranů s nádhernými […]
Zajímavosti
Sůl nad zlato? Kde se bere jedna z nejdůležitějších surovin?
Všichni tu scénu z legendární pohádky známe. Když moudrá princezna Maruška řekne svému otci-králi, že má pro ni cenu jako sůl, rozpoutá to nevídané události, během kterých se ukáže, jak moc je tato komodita důležitá. Je tomu tak ale doopravdy? A jak to vlastně s výrobou soli vypadalo dřív a jak je to dnes? Sůl je tady […]
Zajímavosti
Protržení přehrady Bílá Desná: Mocný živel proměnil okolí v sutiny
Největší přehradní katastrofa v českých dějinách se odehrála před 107 lety a vyžádala si 65 lidských životů. Ani ne rok po kolaudaci přehrady na řece Bílá Desná v Jizerských horách došlo k jejímu protržení a voda, která se z ní vyvalila do údolí, za sebou zanechala zničené domy a mrtvé. Co se tehdy v okolí […]
reklama
historie
Bedřich Hrozný: Pokořitel chetitského písma se postaví také nacistům!
Na chodbách panuje nezvyklý ruch, do pracovny rektora doléhají ostré německé povely. Rychle vstane a pohotově dokráčí před budovu, kde zmerčí, jak nacisté nakládají nebohé studenty na korbu auta. Vzduch okamžitě zaplní dunivý profesorský hlas. Cesta k úspěchu je trnitá a pořádně klikatá. Své o tom ví také Bedřich Hrozný (1879-1952). Vědec, jenž rozluští chetitské písmo, […]
Dýmějový mor: Nelítostný revolucionář
Dýmějový mor, který ve 14. století zdevastuje Evropu, lze pojmenovat různě. Ovšem nazvali byste ho revolucionářem? Asi těžko. A přece jím, svým způsobem, je. Epidemie moru, která v polovině 14. Století pustoší Evropu a Asii, vyhubí podle 75 až 200 milionů lidí, což je přibližně třetina nebo v případě druhého údaje více než polovina obyvatel. Vylidní […]
Marie Terezie: Odhalujeme tajemství slavné panovnice
Marie Terezie byla vládkyní, jež po sobě zanechala odkaz, který výrazně ovlivnil budoucnost nejen naší země. To, že zavedla například povinnou školní docházku, je všeobecně známo. Jaký byl ale osobní život této slavné panovnice? V éře, kdy svět ovládali muži, byly ženy často odsouvány na okraj dějin. Ale jedna žena se odmítla podvolit osudu, odhodlaná […]
Španělská chřipka: Dvojspřeží jezdců apokalypsy
Měla více obětí než obě světové války dohromady. Čtyři vlny rozpuku viru A/H1N1, které v letech 1918-1920 nakazily každého třetího člověka na planetě, zahubily až 5 % světové populace. Pandemie, která dostala mnoho přízvisek – „bolševická nemoc“, „brazilská nemoc“, či „Napoleonský voják“ – se nejvíce proslavila jako chřipka španělská.   Španělsko k ní přitom přišlo […]
reklama
záhady a tajemství
Utajované UFO v Polsku?
Polské radarové stanice zachytily 23. ledna 1959 ve 4.32 hodin ráno formaci několika neznámých letících objektů. Záhadná tělesa se pohybovala skutečně neobvykle rychle a navíc ve velké výšce… Výhrůžky očitým svědkům? Jeden z cizích objektů byl velice pravděpodobně sestřelen polskou protivzdušnou obranou. Po zásahu se měl údajně zřítit do moře nedaleko pobřeží v přístavu v […]
Přijde konec světa v roce 2026?
Co plánujete na rok 2026? Založit rodinu? Rozjet velkou firmu? Postavit dům? Možná by bylo lepší se ještě předtím sbalit… a odjet na jinou planetu! Zmíněné datum není věštbou bláznivé kartářky, jde o výsledek vědecké rovnice! Autorem je rakouský fyzik Heinz von Foerster (1911-2002), který se po druhé světové válce přestěhuje do USA a stane […]
Nejzáhadnější místa planety: Kde na vás dýchne tajemný genius loci?
Některé najdete na každém druhém nástěnném kalendáři, jiné se stávají tak trochu pozapomenutými místy příznivců pradávné architektury nebo tajemna. Dodnes je obklopuje závoj tajemství, a ač by se mohlo zdát, že nás již na nich nic nepřekvapí, archeologové pravidelně vyrukují s nějakou novinkou.   Tacht-e Sulejmán: Od každého trochu Podle našeho kalendáře je právě 12. […]
Prokletí Kennedyů? Tajemství, tragédie a stíny moci
Klan Kennedyů, synonymem pro moc, bohatství a politický vliv, se zdá být stíhán neúprosnou kletbou. Tragédie, skandály a předčasné smrti se prolínají osudy mnoha členů slavné rodiny, vrhajíc stín na jejich zdánlivě idylický život. „Někdo tam nahoře nás nemá rád,“ povzdychl si kdysi Edward Kennedy, jeden z bratrů zavražděného prezidenta Johna F. Kennedyho. A zdá […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Rozcvička pro paměť
panidomu.cz
Rozcvička pro paměť
Trénovat, trénovat, trénovat… To jsou tři nejdůležitější způsoby, jak si i do vysokého věku uchovat svěží mozek a perfektní paměť. A existují i další. Náš mozek má jednu unikátní vlastnost. Je plastický. Co to znamená? Nedávné studie jasně prokázaly, že se mozek vyvíjí i v dospělosti, a to prakticky až do posledního dne života. To bylo
Smrt ve jménu černé magie: Stojí za neobjasněnými vraždami exotický africký kult?
enigmaplus.cz
Smrt ve jménu černé magie: Stojí za neobjasněnými vraždami exotický africký kult?
Rituální vraždy a lidské oběti bohům jsou charakteristické pro mnohé kultury v pravěku. Ale lze na ně narazit i v moderní době. Tradice rituálních vražd je u některých kultů stále živá a neodradí ji a
Nazar: Oko proti zlých pohledům
epochalnisvet.cz
Nazar: Oko proti zlých pohledům
Modrá, bílá, světlemodrá, tmavomodrá. Co je to za podivnou duhu? Na mysli máme nazar neboli oko zla. Prý jednoduchý návod na to, jak přežít veškerou závist a zlobu okolního světa! V modrých očích některé kultury vidí zlo. Například Turci, ale i Řekové. Když mezi ně, typicky hnědooké, přicházejí ze severní Evropy nositelé očí blankytných,
S mongolskými válečníky obětovali jejich koně
historyplus.cz
S mongolskými válečníky obětovali jejich koně
Přesily se nezaleknou. V bitvě u slezské Lehnice 20 000 mongolských lučištníků na koních roku 1241 rozpráší třicetitisícové vojsko křesťanů. V Evropě diví kočovníci, kteří se přemísťují z místa na místo závratnou rychlostí, vyvolají paniku.   Rychlí a nezávislí Proženou se celou Asií jako vítr. Denně mohou urazit až 160 kilometrů. Za takovou rychlost mongolští
Řezy s drobenkou
tisicereceptu.cz
Řezy s drobenkou
Ještě předtím, než nanesete na těsto tvarohovou náplň, potřete ho džemem. Ingredience Na těsto 300 g hladké mouky 150 g změklého másla 1 vejce 100 g cukru 1 lžička nastrouhané citronové k
Moderní rezidence u rovníku
rezidenceonline.cz
Moderní rezidence u rovníku
Rezidence vznikla v rovníkovém Ekvádoru. Betonová stavba rozvržená do tvaru písmene T působí přes svou masivní konstrukci příjemně svěžím, elegantním a odlehčeným dojmem. Tři podlaží, tři obytná kř
Zapomenuté příběhy z výstavby metra: Razicí štít s ručními sbíječkami, Nuselák jako anténa a důkaz, že i tunel se dá plavit
21stoleti.cz
Zapomenuté příběhy z výstavby metra: Razicí štít s ručními sbíječkami, Nuselák jako anténa a důkaz, že i tunel se dá plavit
Pražské Metro slaví 50 let a jako oslavu přinášíme vzpomínky pamětníků a dokumentů z firemních archivů – přehlídku zapomenutých příběhů. Zaměstnanci Metrostavu, respektive původního státního podniku V
Zámek Kynžvart: Dřevomorka už dávno neřádí
epochanacestach.cz
Zámek Kynžvart: Dřevomorka už dávno neřádí
Zámek Kynžvart je vystavěn v kombinaci klasicismu a empíru a od roku 1828 v něm sídlilo muzeum, jedno z nejstarších v Čechách. Býval letním sídlem hraběte a diplomata poloviny 19. století Klemense Metternicha, a proto se v něm také odehrálo mnoho významných setkání evropských politiků. Navštívil ho ale například také básník Johann Wolfgang Goethe. Poté, co byl zestátněný zámek v roce
Vynutí si Krejčíková svatbu?
nasehvezdy.cz
Vynutí si Krejčíková svatbu?
Jsou už mnoho let zasnoubeni, přesto se krásná Aneta Krejčíková (32) veselky stále nedočkala. Povídá se, že už toho má dost a rozhodla se jednat. Jednou už se prý blondýnka ze seriálu Ulice se svým p
Nově otevřený Koscom Servis překvapí svou prostorností
iluxus.cz
Nově otevřený Koscom Servis překvapí svou prostorností
Už téměř 35 let představuje hodinářství Koscom synonymum pro spolehlivost a kvalitu v oblasti péče o hodinky, a to nejenom mechanické. S blížícími se oslavami výročí se vedení společnosti rozhodlo svo
Nepečený borůvkový cheesecake
nejsemsama.cz
Nepečený borůvkový cheesecake
Sladkost, kterou budete muset připravovat každou neděli. Ingredience: ● 130 g sušenek (Lotus, Club nebo Bebe) ● 60 g másla ● 500 g mascarpone ● 200 g sýru Philadelphia ● 200 g vysokotučné smetany ● 120 g moučkového cukru ● 200 g borůvek (nebo jiného bobulového ovoce) Postup: Rozdrťte sušenky. Můžete je dát do igelitového sáčku a paličkou je nadrtit nebo vám pomůže kuchyňský robot. Nadrobno
Magická noc čarodějnic mi nachystala překvapení
skutecnepribehy.cz
Magická noc čarodějnic mi nachystala překvapení
Byla jsem zamilovaná do pohledného spolužáka Lišky, který si mě nevšímal. Přesto jsem doufala, že se během pálení čarodějnic sblížíme. K čarodějnicím neboli třicátému dubnu se upínaly veškeré mé naděje. O té magické noci jsem věděla nemnoho, neboť jsme se o takových věcech ve škole neučili, ale babička říkávala, že je to noc zázraků. Filipojakubská nebo také Valpuržina