Nepředstavujte si hned zhulenou partu apoštolů, kteří vykládají kolemjdoucím, že jejich vůdce umí chodit po vodě a vodu mění ve víno lusknutím prstů.
I když ani to by podle některých historiků nemuselo být nemožné. Nechceme přistihnout Ježíše Nazaretského jak si někde za rohem dává práska. Bylo by ovšem pokrytecké tvrdit, že se nikdy žádného konopí nedotkl. V jeho době, tedy mezi rokem 7 př.n.l.
a rokem 33 n.l., totiž patří k nejběžnějším lidmi pěstovaným rostlinám. To až 20. století mu nasadí psí hlavu.
Konopí je všude
Konopí patří k vůbec nejstarším kulturním plodinám, kterou lidstvo v různých formách využívá a pěstuje už déle než 10 000 let. K výrobě lan i látek, jako potravinu a neznámé nejsou ani jeho psychotropní vlastnosti.
Ceněné je však především pro své léčebné možnosti. Už 3000 let před naším letopočtem prokazatelně tlumí bolest, léčí revmatické potíže, malárii i další nemoci.
„Na počátku našeho letopočtu bylo konopí zcela běžně využíváno k léčbě po celém Středním východě,“ píše David Bienenstock, který se tématu konopí v době Ježíšově podrobně věnuje.
Také debata o přítomnosti konopí v Bibli se mezi odborníky vede už déle než 100 let.
Poprvé s ní v roce 1903 přichází britský vědec Charles Creighton (1847–1927) a přestože jde o téma poněkud kontroverzní, není důvod pochybovat, že Ježíš jako léčitel konopí využíval.
Ježíš a konopí jako lék
Nejčastěji se mluví o tzv. Svatém oleji, který Ježíš i jeho následovníci používají během náboženských i léčebných rituálů. Odborníci z bostonské univerzity přicházejí s tvrzením, že klíčovou složkou tohoto oleje bude právě konopí.
Poukazují přitom na text z původní verze Bible, kde je v receptu na tento olej v Exodu 30:22-25 psáno: „Vezmi nejlepší balzámy:
500 šekelů tekuté myrhy a poloviční množství, totiž 250 šekelů, vonné skořice, 250 šekelů q’aneh-bosm, 500 šekelů kasie a jeden hin olivového oleje.
Voňavkářským způsobem pak z toho připravíš olej svatého pomazání jako vonnou mast.“ Konopím tu má být podle antropoložky Suly Benetové (1903–1982) tajemné q’aneh-bosm, které je v novějších překladech Bible nahrazeno puškvorcem.
Podle Benetové jde o složeninu slov kaneh a bosm, kdy kaneh znamená konopí a bosm aromatický. Ježíš tohoto oleje často využívá, nabádá k témuž i své učedníky.
Na většinu z jimi léčených zdravotních potíží, od kožních nemocí po zelený zákal, přitom opravdu pomáhá právě konopí.
Konopí jako cesta k bohu
Když na to přijde, není tehdy ani použití konopí k náboženským účelům ničím neobvyklým. Inhalaci jeho kouře při náboženských rituálech, popisuje už antický historik Hérodotos (asi 484 př.n.l.–430/420 př.n.l.).
Kněží využívají psychotropní účinky konopí ke komunikaci s duchy i bohy už stovky let před Kristem. Proč by měl být Ježíš výjimkou?
Profesor Carl Ruck (*1935) je přesvědčen, že Ježíš používá listy s omamnými účinky nejen k výrobě oleje, ale také hojivých mastí, a že nemocným s psychickými problémy podává celé listy. Intoxikací pak vysvětluje příběhy o vykonaných zázracích.
Ještě dál jde Chris Bennett, který tvrdí, že Ježíš používal při obřadech extrakt konopí k navození halucinací posilujících mystický prožitek. Že bylo součástí kadidla, a že když Jan říká „Nepotřebujete, aby vás někdo poučoval.
To pomazání vás učí všemu a je skutečné – není to žádný klam!“ (2:27), má na mysli zážitky pod vlivem drogy. Teorie jsou to sice odvážné až buřičské, na druhou stranu, ne nezbytně nepravděpodobné.