Neštěstí chodí nejenom po horách, občas zabrousí i na železnici. Oproti cestování autobusem nebo automobilem se však jedná o mnohem bezpečnější formu dopravy.
I když vlaky jezdí čím dál rychleji, při každé inovaci je kladen důraz především na zvyšování bezpečnosti. Většina nehod je zaviněna selháním člověka nebo techniky.
Za největším vlakovým neštěstím v historii železnice však nevězí ani jeden z těchto faktorů. Tragický osud srílanského vlaku jedoucího z Colomba má na svědomí příroda.
Konkrétně tsunami, které vytvořilo 26. prosince 2004 zemětřesení s epicentrem u indonéského ostrova Sumatra. Vlny dosahovaly výšky až devíti metrů a doslova smetly vlak z kolejí. Ten byl naneštěstí zaplněný až po střechu.
Vzhledem k rozsahu celé tehdejší katastrofy i faktu, že řada pasažérů cestovala načerno, se nepodařilo stanovit přesný počet obětí. Bylo jich ale více než 1 700!
Na našem území se přihodilo železniční neštěstí s největším počtem obětí na trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Nedaleko stanice Stéblová došlo ve večerních hodinách dne 14. listopadu 1960 k čelní srážce dvou osobních vlaků.
Jeden byl tažen parní lokomotivou, druhý dieselovým vozem. Při nehodě a následném požáru zapříčiněném vznětím nafty od žhavého uhlí zahynulo 118 lidí. Podobný byl i počet raněných.
Vina padla na posádku vlaku, který za nevyjasněných okolností odjel ze stanice Stéblová bez znamení výpravčího.
V historii samostatné České republiky se stala nejtragičtější nehoda dne 8. srpna 2008 ve Studénce na Novojičínsku. Nehoda vlaku EC Comenius, který narazil do zříceného mostu, si vyžádala 8 obětí.