„Podívej, ono to samo jezdí,“ říká překvapeně synek svému otci, když si v roce 1898 na vídeňské „Kolektivní výstavě rakouských konstruktérů automobilů“ prohlížejí čtyřkolové vozítko.
Rakouský automobilový klub právě předvádí široké veřejnosti první automobil s benzínovým spalovacím motorem.
Po výstavě končí vůz, který Rakouský automobilový klub koupil téhož roku za 100 zlatých (v 19. století se dala za 100 zlatek koupit třeba kráva), na dlouhou dobu ve vídeňském technickém muzeu (dnešní Technisches muzeum Wien).
Pod autorství vozu se podepisuje Siegfried Marcus (1831–1898), syn německo-židovského pocházející z Malchinu v dnešní německé spolkové zemi Meklenbursko-Přední Pomořansko, který se ukáže jako výjimečně nadaný technik.
Jeho zájmy sahají od elektrotechniky až po spalovací motory. Vystřídá několik zaměstnání, až se nakonec stane mechanikem na vídeňské technice. V roce 1860 si odvážný Siegfried dokonce zakládá vlastní dílnu, kde sestrojuje automobil.
Brány dílen opouští automobil
Když se Marcusovi podaří vyvinout ve své továrně spalovací motor natolik, aby se dal průmyslově vyrábět, zaujme jeho dílo pražskou firmu Märky, Bromovský & Schulz.
Společnost si pronajme strojírnu v Adamově u Brna a v roce 1887 tu začíná vyrábět motory podle Marcusova vzoru. Pouhé dva roky poté opouští brány adamovských dílen první automobil navržený na základě Marcusových plánů.
Chlubí se prvenstvími
Jeho praktické zkoušky ale ukážou, že předpokládanou rychlost 12,4 kilometru za hodinu nelze dosáhnout (vůz jede rychlostí cca 6–8 km).
Přesto jde o první v Rakousko-Uhersku postavený benzínový automobil a první čtyřkolové vozidlo s benzínovým čtyřtaktním motorem a magnetoelektrickým nízkonapěťovým odtahovým zapalováním na světě (26. ledna 1886 si dal Karl Benz (1844–1931) patentovat tříkolku s čtyřtaktním benzínovým motorem a toto datum se často považuje za počátek automobilismu).
Vůz přežije řádění
Když ale v roce 1938 obsadí Rakousko němečtí nacisté, chtějí stroj Marcusův stroj zničit. Plánují, že se jednou provždy zbaví důkazu o tom, že první vozidlo sestrojil Žid, což jím vůbec není po chuti. Vůz se ale naštěstí podaří včas schovat a nacistické řádění nakonec přežije.