Každý to dobře zná. Kombinaci horkého letního počasí a auta zaparkovaného na sluníčku. Automobil se tak snadno změní v rozpálenou troubu. Jakých teplot ale vnitřek automobilu doopravdy dosahuje?
Tato banální otázka se může stát otázkou života a smrti. Jen v USA zemře každý rok průměrně 37 dětí jen proto, že je rodiče nechají čekat v rozpáleném autě. Odborníci se rozhodli zjistit odpověď, a začali tak s výzkumem ohřívání částí automobilu.
Jaké jsou výsledky? Za průměrného letního počasí se vzduch v automobilu ohřeje za jednu hodinu na 45 stupňů Celsia. Ještě více se rozpálí části interiéru.
Palubní deska se za stejnou dobu ohřeje na necelých 70 stupňů Celsia, volant na 53 stupňů Celsia a autosedadla na 50. Auta zaparkovaná ve stínu se samozřejmě tolik neohřívají. Výsledný rozdíl ale není tak velký, jak by se dalo předpokládat.
Vzduch v autě i interiér vozidla se díky umístění ve stínu po hodině rozpálí na teploty průměrně o 6 stupňů Celsia nižší. “Každému z nás se už stalo, že jsme se po návratu do rozpáleného auta téměř nemohli dotknout volantu,” komentuje výzkum Nancy Selover, jedna z jeho participantek.
“Představte si ale jaké to musí být pro dítě uvězněné uvnitř,” dodává.
Dýchání dítěte v rozpáleném autě navíc ohřívání těla jenom pomáhá, vzduch uvnitř vozu je díky němu vlhčí, a tělo se následně nezvládá ochlazovat pocením tak dobře, jak by mohlo za běžných podmínek. Uvedené výsledky výzkumu jsou průměrem výsledků šesti automobilů, které výzkumníci použili.
Automobily byly rozličných kategorií, a každé se ohřívalo trochu jinou rychlostí. Sedan byl po hodině rozpálený nejvíce, nejlépe dopadl minivan.