„Není to špatné,“ pomyslí si lékárník, když ochutná sladký sirup, který právě namíchal ve své baňce. „Hlavně kdyby to alespoň na chvíli utišilo ty hrozné bolesti,“ běží mu hlavou. Pro chvilku úlevy už je ochoten podstoupit téměř cokoliv.
Americký lékárník John Pemberton (1831–1888) sykne bolestí. Jako veterán, podplukovník konfederační armády to nemá jednoduché.
Zranění z bitvy u Columbusu (dnes v USA, stát Georgia) v roce 1865, kde mu nepřítel šavlí sekl do hrudníku, se stalo zdrojem jeho příšerných bolesti. Jako lékárník sice má morfium, které mu umožní se bolestí alespoň na chvíli zbavit.
Na rozdíl od mnoha laiků ovšem zná jeho zákeřnost. Stejně ale neodolá. Podobně jako spousta dalších veteránů z americké občanské války (1861–1865) se na něm stává závislým.
Jednu závislost vymění za jinou
„Musím najít nějakou možnost, jak se toho jedu zbavit,“ uvědomuje si Pemberton už v roce 1866. Zkouší proto různé suroviny, ze kterých by se dala připravit náhražka morfia, ale nedělala z jeho uživatelů zdrogované trosky.
Do centra jeho pozornosti se při experimentech dostanou lístky rostliny koka. Přidává ji do vína. Pembertonova vinná koka má ulevit nemocným s ledvinami a žaludkem a také nervovými problémy. Jenže sobě ani ostatním raněným válečným vysloužilcům moc nepomůže. Morfiovou závislost jenom vymění za alkoholovou.
S podnikáním zůstává v mínusu
Navíc v roce 1886 začíná v Atlantě platit zákon o prohibici. Pemberton na nic nečeká a pracuje na nealkoholické variantě svého nápoje. 29. března 1886 představí svůj hustý kokový sirup. Novinka ale hledá cestu k zákazníkům poměrně pomalu.
Od 8. května 1886 se prodává v lékárně Jacobs´ v Atlantě. Lahvička stojí pět centů. Lékárníkův účetní a sekretář vymyslí i název a značku. Ta dokonale kopíruje jeho účetnický rukopis.
Recept prodá za hubičku
Pembertona ani ve snu nenapadne, že by se svým nápojem mohl slavit velké úspěchy a dokonce prorazit na celosvětovém trhu. Jinak by se určitě svého vynálezu tak brzy nezbavil.
V roce 1888 prodává recept na nápoj za pouhých 2300 dolarů (dnes má značka hodnotu přes 81 miliard dolarů – podzim 2014) obchodníkovi Asovi Candlerovi (1851–1929), který už o rok dříve vstoupil do jeho společnosti.