V odlehlých a mrazivých končinách severní Sibiře se skrývá děsivé svědectví o jedné z nejbrutálnějších stavebních akcí sovětské éry. Mezi lety 1947 a 1953 se zde, na popud Stalina, začala budovat Transpolární železnice, nechvalně známá jako „mrtvá trať“.
Tisíce vězňů z gulagů dřely v nelidských podmínkách, aby propojily dvě odlehlá města – Salechard a Igarku. Projekt, který měl usnadnit export niklu a propojit námořní přístavy, se však nikdy nedočkal dokončení.
Co se stalo s tímto megalomanským plánem a jaký je osud těch, kteří na něm zaplatili životem? Ponořte se s námi do temné historie sibiřské „mrtvé trati“.
Na Sibiři se v roce 1947 začala na popud Stalina stavět železnice, která je nechvalně známá jako „mrtvá trať“. Transpolární železnice měla vést přes severní Sibiř a v délce téměř 1500 kilometrů spojit města Salechard a Igarka.
Tento ambiciózní, avšak tragický projekt, známý též jako Stavba 501 a 503, byl součástí širšího plánu na rozvoj arktických oblastí Sovětského svazu a jejich propojení s průmyslovými centry.

Neskutečné utrpení za krutých podmínek: Na stavbě železnice pracovala obrovská armáda nucených prací – odhaduje se, že šlo až o 300 000 vězňů rozmístěných v desítkách pracovních táborů (Gulagů) podél celé plánované trasy.
Podmínky, ve kterých tito lidé dřeli, byly nepředstavitelné. Oblast se vyznačuje extrémně drsným arktickým klimatem, s teplotami klesajícími v zimě až na minus 50 stupňů Celsia.
Věčný mráz, neprostupné bažiny v létě a nedostatek základního vybavení činily práci téměř nemožnou. Vězni žili v primitivních dřevěných barácích, trpěli podvýživou, nemocemi a brutálním zacházením.
Odhaduje se, že asi třetina všech vězňů nepřežila stavbu této železnice, zemřeli vyčerpáním, hladem, zimou nebo nemocemi.
Účel a strategický význam: Cílem Transpolární železnice bylo usnadnit export niklu a dalších nerostných surovin z bohatých ložisek na severu a propojit námořní přístavy Salechard a Igarka se západní železniční sítí v zemi (včetně Transsibiřské magistrály).
Pro Stalina šlo o strategický projekt, který měl posílit kontrolu nad Arktidou a otevřít nové zdroje pro sovětské hospodářství.
Zánik megalomanského projektu: Osud „mrtvé trati“ se zpečetil po smrti Josifa Stalina v roce 1953.
Nové vedení Sovětského svazu, které nastoupilo po Stalinově éře, rychle přehodnotilo smysluplnost a ekonomickou udržitelnost projektu. Stavba byla označena za neefektivní a po obrovských investicích a ztrátách na životech byla opuštěna. Železnice nebyla nikdy dostavěna.

Dědictví „mrtvé trati“: Dnes se po stovkách kilometrů Sibiře táhnou pozůstatky této tragické stavby.
Rezavějící koleje, rozpadlé mosty, opuštěné stanice a rozpadající se budovy táborů jsou tichými svědky lidského utrpení a neúspěšné megalomanie. Přestože trať nikdy nesloužila svému účelu, zůstává mementem.
Na památku obětí projektu odsouzeného k zániku stojí v Salechardu památník v podobě parní lokomotivy, připomínající hrůzy gulagů a obrovskou cenu lidských životů za stalinské ambice.
„Mrtvá trať“ je temnou, ale důležitou kapitolou v historii Sibiře a Sovětského svazu. Příběh tisíců vězňů, kteří v nelidských podmínkách budovali železnici, je připomínkou krutosti totalitních režimů a obrovských obětí, jež byly přinášeny ve jménu ideologie.
Nedokončená trať, pohlcená divokou sibiřskou přírodou, zůstává tichým, ale hlasitým svědectvím o neúspěšném snu, který za sebou zanechal jen zkázu a tragické osudy.