„Zaručíme reklamě na vaše zboží mimořádný účinek,“ přesvědčuje Američan Volney B. Palmer ve Filadelfii jednoho výrobce textilu.
Než majitel textilky stihne cokoli namítnout, má před očima seznam novin vydávaných od Pensylvánie přes New Jersey, Tennessee až po Alabamu.
„Americká novinová předplatní a reklamní agentura Volney B. Palmer Esq. prohlašuje, že je výhradním zástupcem 1300 z odhadovaných 2000 novin,“ chlubí se reklamní agent Palmer. Textilnímu magnátovi se z toho zatočí hlava.
Už si v duchu představuje, jak se lidé o jeho látky doslova perou. Na nabídku Volneye B. Palmera (1799–1864) živnostníci a výrobci slyší. První reklamní kancelář na světě, zrozená roku 1842, úspěšně spojuje vydavatele s inzerenty.
Vydavatelé mají dostatek zakázek, inzerenti opakovaně tisknout své nabídky a Palmer dosahuje provize až 25 %. „Uděláme vám inzerci na míru,“ přislíbí proto ochotně. Není problém vymyslet i dvanáct variant inzerátu podle toho, v které části USA vyjde.
Brzy ale Palmerovi začne šlapat na paty konkurence, především další reklamní agentura NW Ayer, založená roku 1869. Palmerovu společnost nakonec o osm let později koupí.
Trest za lživé informace
Ve druhé polovině 19. století se rodí první zákony, které reklamu upravují. V roce 1859 mají podnikatelé v Rakousku právo svoji továrnu označit. Zákon z roku 1883 už dokonce přikazuje označení firmy jako povinnost.
Určuje také, jaké názvy jsou pro jména podniků nevhodná, například lidové řeznictví. Hostinským nařizuje, že mají mít své jméno v názvu podniku. Zabývá se také původností názvu a zakazuje přivlastnit si jméno patřící někomu jinému.
Tři roky poté začíná platit také zákon o falešné reklamě, který říká: „Původce nebo šiřitel nepravdivých nebo zkreslených údajů ponese odpovědnost za zjevné škody způsobené zákazníkům, případně i dalším obchodníkům a výrobcům v oboru.“
Za 20 vteřin zaplatí 9 dolarů
První televizní reklama se objevila v průběhu druhé světové války, konkrétně v roce 1941 ve Spojených státech amerických. Úkolem první reklamy tehdy bylo propagovat hodinky Bulova před přenosem baseballového zápasu mezi Brooklynem a Philadelphií.
Odvysílání 20vteřinového reklamního spotu stálo firmu Bulova 9 dolarů (4 dolary za vlastní reklamu a 5 dolarů za použitou techniku). Dosah reklamy byl 4000 televizních přijímačů, které měli tehdy lidé zapnuté.