Ozve se ohromná rána. Kotel nevydržel obrovský tlak páry. Vzduchem létají roztrhané kusy lidských těl. „Tak tohle už ututlat nepůjde,“ pomyslí si anglický vynálezce Richard Trevithick, když se dozví, co se stalo. Odpůrci páry budou mít žně.
Za sebou už má anglický vynálezce Richard Trevithick (1771‒1833) několik testů strojů s parním pohonem, když na 8. září 1803 chystá další pokus. Ten ale skončí mnohem hůř, než všechny předchozí.
Roztrhaný motor
„V úterý v noci se stala strašlivá nehoda parního stroje, který pomáhal při odstraňování vody z děl v Tide Mills, která se nyní staví v bažině mezi Greenwichem a Woolwichem,“ napíší o osudné události noviny Newcastle Courant.
Trevithckův motor funguje jenom silou páry a nevyužívá kondenzaci. Kvůli tomu v něm tlak stoupne na takovou hodnotu, že kotel nevydrží a bouchne.
Motor doslova roztrhá. „Při této nehodě byli na místě zabiti tři muži a tři další, všichni, kteří tam v tu dobu byli, byli tak zraněni, že se neočekává, že by se dva z nich uzdravili,“ doplňuje Newcastle Courant. Oběti jsou ale nakonec jenom čtyři.
Je ale velké štěstí, že k explozi došlo v době, kdy byla většina dělníků na večeři, jinak by jich bylo mnohem více.
Sílí hlasy kritiků
Vynálezce se snaží svést vinu na obsluhu, jako v předchozím případě v roce 1802, kdy při zkouškách přišla o život jedna oběť. Tentokrát už mu to ale neprojde. „Vysokotlaké kotle nejsou pro provoz bezpečně,“ sílí hlasy kritiků.
Obzvlášť se nehody chytí jeho konkurenti, Angličané James Watt (1736‒1819) a Matthew Boulton (1728‒1809), příznivci nízkotlakých motorů.
Jejich zařízení využívají tlak maximálně 5 liber (2,27 kg) na čtvereční palec (6,45 cm2), zatímco Trevithickovy až 60 liber (27,2 kg) na stejnou plochu. Vynálezce tak nakonec donutí, aby svoje zařízení doplnil o dva pojistné ventily, které upouštějí tlak. Poté už k dalším obětem na životech nedojde.