Posun v českém zdravotnictví představuje nový digitální asistent s umělou inteligencí, kterého v létě spustila společnost sanaplasma.
Lidé mohou díky němu během chvilky získat odpovědi na otázky ohledně dárcovství či využití krevní plazmy, stejně jako zjistit, kdo je, či není vhodným dárcem. Bez čekání, googlení a hlavně nonstop. Denně mu lidé položí zhruba 1 200 otázek. V České republice jde o jedno z prvních řešení svého druhu.
Pomoc zájemcům
Chatbot, který pro všechny dárce a zájemce o darování spustila společnost sanaplasma, funguje na jejích webových stránkách. „V Česku je zhruba čtvrt milionu dobrovolných dárců krevní plazmy. Další lidé o tom uvažují.
Chceme jim všem usnadnit přístup k informacím. Díky novému digitálnímu asistentovi mají vše důležité na jednom místě.
Ptát se ho mohou jak na samotný odběr, tak na provoz jednotlivých center nebo třeba způsob zpracování plazmy pro výrobu léků,“ vysvětluje Jan Štěpánek, ředitel odběrové sítě.
Chatbot se výborně orientuje také v otázkách týkajících se zdraví a aktuálních požadavků na zdravotní stav dárců. Na jeho vývoji se totiž podíleli lékaři a zdravotníci, kteří jsou denně s dárci v kontaktu.
Prostřednictvím chatbotu se dárci mohou také objednávat na odběry, nebo nechat zprávu svému odběrovému centru. Mnozí dárci proto uvítají, že digitální asistent funguje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Nejvíce lidi zajímají benefity spojené s dárcovstvím a průběh odběru. Týdně chatbotu položí přibližně 8 000 otázek.
Je to bezpečné?
Výhody má i oproti lidským operátorům. „Svěřit se s podrobnostmi o svém zdravotním stavu umělé inteligenci může být pro mnohé dárce snazší, než o nich psát skutečnému člověku. Digitální asistent totiž zůstane vždy neutrální.
Bezpečnost údajů je pro nás navíc velmi důležitá, a tak všechny získané informace anonymizujeme,“ doplňuje Jan Štěpánek. A dodává, že chatbot nepotřebuje prakticky žádné osobní údaje.
Pouze v případech, kdy je potřeba tázajícího kvůli specifickému dotazu spojit s lékařem, si vyžádá jméno a kontakt.
Za moderním designem i perfektním zpracováním chatbotu stojí česko-slovenský startup Born Digital. „Specializujeme se na digitalizaci kontaktních center.
Toto je jeden z prvních asistentů s umělou inteligencí, který propojuje zdravotnická zařízení a jeho návštěvníky. V oboru, kde se podobná řešení zatím příliš nevyužívají, proto představuje velký krok vpřed,“ říká zakladatel Born Digital Tomáš Malovec.
Nový digitální asistent podle něj dalece předčí klasické chatboty, které často požadují nesmyslné opakování otázek a poskytují jen několik přednastavených odpovědí.