Skip to content

8 nejtěžších předmětů, které kdy lidstvo přesunulo

Lidstvo přesouvalo v průběhu věků opravdu velké a těžké předměty. Stále se divíme, jak například staří Egypťané mohli zvládnout přepravit 2,5tunové žulové bloky kilometry daleko, a to vše bez použití moderních strojů. Jaké objekty se podařilo přesunout v dnešní době? 

1. Vrtná plošina Troll

Kde: Severní moře, Norsko

Kdy: 1996

Hmotnost nákladu: 1 100 000 tun

Vrtná plošina na zemní plyn se nachází asi 65 km od norského Kollsnes a 80 km od Bergenu. Dlouhou dobu držela prvenství v Guinnessově knize rekordů jako největší těžební plošina světa. Poté ji překonala plošina Petronius v Mexickém zálivu. Stavba stojí na čtyřech betonových sloupech, které jsou ukotvené v hloubce 303 metrů pod hladinou moře. Betonové nohy mají praktickou funkci, musejí unést plošinu až do roku 2066 a zároveň být natolik pružné, aby se přizpůsobily náporům vlnobití. V roce 1996 bylo potřeba plošinu přesunout do Severního moře.

Jméno dostala po trollovi

Název Troll A získala po bytosti ze severské mytologie, která je charakterizována hlavně svým odporem vůči lidem a bohům. Platforma váží neuvěřitelných 1,2 milionu tun a s výškou 472 metrů je nejtěžší a zároveň nejvyšší věc, kterou kdy lidé přesunuli z jednoho místa na druhé. Transport na vzdálenost 280 kilometrů vyžadoval práci celkem 10 remorkérů, přičemž osm z nich táhlo plošinu vpředu a další dva ji jistily zezadu. Celá kolona plula rychlostí 2 km/h, takže trvalo celkem 7 dní a 6 hodin, než se dostala do cíle.

Na nosníky plošiny padlo tolik oceli, že by vystačila na stavbu 15 Eiffelových věží. Každou sekundu přepraví víc než tunu plynu. Celou cestu plyn urazí za 84 sekund, což je rychlost téměř 3000 km/h.

2. Přesun Titanicu na vodu

Kde: Belfast, Irsko

Kdy: 1911

Hmotnost nákladu: 23 587 tun

Titanic patřil k technologickým skvostům počátku 20. století, ve své době šlo o největší osobní parník světa. Byl jedním ze tří zaoceánských lodí společnosti White Star Line. Na výsluní se ale udržel jen krátkou dobu, než ho 14. dubna 1912 postihla katastrofa, při které se srazil s ledovcem. Během této tragické události zahynulo 1500 cestujících a členů posádky. Stále se také spekuluje, jestli měl Titanic nějaké technické problémy, nebo selhal lidský faktor.

Slavnostní spuštění na vodu

Na vodu se Titanic dostal staromódním způsobem, kdy byl spuštěn po šikmé plošině na pokyn předsedy správní rady loděnice, Williama Jamese Pirrieho. Stalo se tak 31. května 1911 v loděnici v Belfastu. Postavená loď vážila zhruba 26 000 tun a pracovníci na její přesun použili 22 tun loje a mýdla, které vytvořili vrstvu o tloušťce 2,5 cm. Po ní se pak mohl kolos sesunout do moře. Této události přihlíželo velké množství pozvaných lidí a zvědavých občanů. Spuštění proběhlo dle obvyklých ceremonií, ale bez křtu, který společnost White Star Line nikdy nedělala. Později to mnozí pokládali za jednu z příčin katastrofy lodi.

Při spuštění lodi na moře zemřel pracovník James Dobbins, který byl zasažen jedním z trámů.

3. Kostel Nanebevzetí Panny Marie

Kde: Most, Česká republika

Kdy: 1975

Hmotnost nákladu: 10 000 tun

Kostel Nanebevzetí Panny Marie je pozdně gotický chrám, který byl vystavěn po požáru města v roce 1515. Stavební práce proběhly mezi lety 1517 až 1550. Svou proslulost ale získal až v roce 1975, kdy se přesouval o 841 metrů po kolejích a zapsal se tím do Guinnessovy knihy rekordů jako nejtěžší předmět přepravený po kolejích. K transportu došlo kvůli plánované výstavbě uhelného dolu.

Záchrana památky

Vše začalo už v roce 1964, kdy byla schválena postupná demolice staré zástavby v Mostě a současně výstavba nových sídlišť. Společně s tím se začala řešit i otázka, jak naložit s kostelem. Do jeho záchrany se vložil Státní ústav památkové péče a ochrany přírody v Praze, který vypracoval umělecko-historický průzkum budovy. V roce 1971 se pak provedlo i archeologické zkoumání kostela a celého okolí. Současně s tím probíhala i laboratorní šetření a speciální testování jízdních vlastností kol při extrémní zatížení či zkoušky ztužování chrámové klenby.

Jištění kostela ze všech stran

Ještě před přesunem bylo nutné zabezpečit interiér kostela. To zajišťoval speciální nástřik, který zpevňoval klenbu a také ocelová konstrukce, jež sevřela kostel zevnitř i zvenčí a umožnila rozložit celou váhu historického zdiva na jednotlivé transportní vozíky. Celý obvod kostela ještě jistil betonový věnec.

Kolejiště se stále montovalo

K samotnému transportu došlo 15. září 1975. I když se jednalo o více než 800 metrů dalekou cestu, kolejiště bylo dlouhé pouze 160 metrů, přičemž za kostelem se vždy demontovalo. Celkově se muselo během přesunu 5x znovu namontovat. Na kolejiště se pak zasunulo 53 transportních vozíků pracujících na hydraulickém principu, aby se kostel mohl po této dráze posouvat nepřetržitou rychlostí 1,2 až 3,2 cm za minutu. Na místo určení se pak stavba dostala 27. října 1975.

Pro veřejnost byl kostel otevřen v roce 1988 a o pět let znovu vysvěcen.

4. Obří výparník

Kde: Ras Al-Khair, Saúdská Arábie

Kdy: 2012

Hmotnost nákladu: 4437 tun

Saúdská Arábie patří mezi největší světové výrobce odsolené vody. Zřejmě i proto přesunula v lednu 2012 logistická společnost Almajdouie obří výparník do továrny na odsolování vody. Jednalo se o největší výparník na světě a nejtěžší zařízení, jaké se na Středním východě objevilo. Stroj byl dlouhý přibližně jako fotbalové hřiště (124 metrů), široký 34 metrů a vysoký 12 metrů. Vážil 4891 tun. Podařilo se ho přemístit pomocí tahače s přívěsem se 172 nápravami a 688 pneumatikami s dvojitou šířkou. Tento počin zahrnoval měsíce příprav, průzkumu místa a plánování trasy.

Přesun zahrnoval mnoho příprav a plánování.

5. Hotel Montgomery

Kde: San José, Spojené státy americké

Kdy: 2000

Hmotnost nákladu: 4354 tun

Hotel Montgomery byl postaven jako klasický a luxusní hotel v roce 1911 známým architektem a designérem Williamem Binderem a brzy se stal jednou z ikonických budov města. Až do roku 1926 byl považován za jediný prvotřídní hotel v centru San José. Nacházelo se v něm 142 pokojů, restaurace, taneční sál a dvě jídelny. Jedna noc v hotelu stála ve 30. letech 1,5 dolaru, za soukromou koupelnu si hosté připlatili další dolar. Byl to první hotel ve městě, který měl elektrické osvětlení.

Přesun místo demolice

V roce 1989 po plánech na vybudování nového hotelu, se úředníci města San José rozhodli místo demolice přemístit historickou budovu na jiné místo. K tomu ale došlo až v roce 2000, kdy byl hotel nadzvednut pomocí speciálně zkonstruovaného zařízení na gumových kolečkách s dálkovým ovládáním, které bylo umístěno pod konstrukci. Jednalo se o 57metrový posun hotel na jih od původního místa a trval déle než tři hodiny. Ke znovuotevření a rekonstrukci místa došlo 9. července 2004. Náklady na přemístění byly vyčísleny na 8,5 milionu dolarů (190 milionů korun), ale celkové náklady na obnovu místa činily 25,5 milionu dolarů (570 milionů korun).

Nyní na původním místě stojí hotel Four Points by Sheraton.

6. Raketa Saturn

Kde: Houston, Spojené státy americké

Kdy: 2016

Hmotnost nákladu: 2812 tun

Saturn V se proslavil jako vícestupňová nosná raketa, která se používala v programu Apollo a Skylab. Byl navržený a vyvinutý v Marshall Space Flight Center pod vedením Wernhera von Brauna, který pracoval v průběhu druhé světové války na německém programu raketových střel V-2. Během vesmírných misí mezi lety 1967 a 1973 vypustila NASA celkem 13 raket Saturn V. Hlavním úkolem těchto raket bylo vynést vesmírné lodě Apollo, aby dopravily astronauty NASA na Měsíc.

Raketa pluje po vodě

Saturn V byl schopen vynést na oběžnou dráhu Země až 118 000 kg nákladu. Skládal se ze tří stupňů a dalších přístrojových částí. Po dokončení se pak jednotlivé stupně přesunuly do Kennedyho vesmírného střediska na Floridu. První dva stupně ale byly tak velké, že se mohly přesunout jen nákladními čluny po vodě. Stupeň S-IC, vyrobený v New Orleans, se transportoval po řece Mississippi do Mexického zálivu a po obeplutí Floridy se dopravil po řece až do hangáru Vertical Assembly Building. Druhý stupeň S-II, zkonstruovaný v Kalifornii se přesouval přes Panamský průplav a třetí byl dopraven letecky.

Pro převoz rakety na odpalovací rampu NASA zvolila pojízdnou odpalovací plošinu, která se přepravila pásovým vozidlem Crawler Transporter.  Transportér sám o sobě vážil 2721 tun a náklad přesouval pomocí osmi pásů složených z 87 částí.

7. Parní turbína, Texas

Kde: Houston, Spojené státy americké

Kdy: 2010

Hmotnost nákladu: 840 tun

V roce 2010 přesunulo Texaské ministerstvo dopravy 850 tunový parní turbínový motor Toshiba. Kolona startovala z přístavu v Houstonu do elektrárny Riesel východně od města Waco. Aby mohli pracovníci stroj přesunout, museli sestavit speciální nákladní automobily, které na sobě měly celkem 520 pneumatik. Těžké vozidlo táhlo náklad dlouhý jako fotbalové hřiště s šířkou 11 metrů. Obrovský motor táhli asi 402 kilometrů po státních silnicích přes 82 mostů rychlostí asi 16 km za den.

Těžké vozidlo táhlo náklad dlouhý jako fotbalové hřiště s šířkou 11 metrů.

8. Obrovský balvan

Kde: Los Angeles, Spojené státy americké

Kdy: 2012

Hmotnost nákladu: 340 tun

Ve starověkém Řecku existoval jistý Sisyfos, kterého Bohové potrestali nekonečným tlačením obrovského kamene na kopec. Sisyfovi totiž kámen těsně před vrcholem vyklouzl a svalil se zpátky dolů a on tak musel začínat stále znovu. Podobně těžkou prací bylo přemístění obrovského, 6,5 metru vysokého a 340 tun těžkého kamene, který musel být převezen z okresu Riverside do losangeleského Muzea umění. Tato dopravní operace vyšla celkem na 10 milionů dolarů (224 milionů korun) a stala se tak největším přesunem monolitu od dob stavby egyptských pyramid.

Umělecké dílo

Obrovský balvan převážel přepravní automobil na 196 kolech. Silnice musely být dočasně uzavřeny, aby nebyl převoz nebezpečný pro ostatní motoristy. Vozidlo se pohybovalo rychlostí 16 km/h, přičemž cesta trvala 11 dní. Deset metrů široký tahač se 44 nápravami provázelo 20 podpůrných vozů a 60 pěšáků. Důvod tohoto přesunu bylo poskytnout umělci Michaelovi Heizerovi surovinu pro jeho obrovskou venkovní sochu „Levitated Mass“. Heizer plánoval projekt už od roku 1968, trvalo však několik desítek let, než našel ten správný kus kamene. Ten se nacházel v kamenolomu v údolí Jurupa zhruba 80 kilometrů východně od Los Angeles. Balvan se dnes nachází před muzeem a návštěvníci si ho mohou prohlédnout hlavně ze 139 dlouhého a 4,5 metru hlubokého betonového žlabu, který vede pod balvanem.

Foto: Shutterstock.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …