Domů     8 nejtěžších předmětů, které kdy lidstvo přesunulo
8 nejtěžších předmětů, které kdy lidstvo přesunulo
20.2.2019

Lidstvo přesouvalo v průběhu věků opravdu velké a těžké předměty. Stále se divíme, jak například staří Egypťané mohli zvládnout přepravit 2,5tunové žulové bloky kilometry daleko, a to vše bez použití moderních strojů. Jaké objekty se podařilo přesunout v dnešní době? 

1. Vrtná plošina Troll

Kde: Severní moře, Norsko

Kdy: 1996

Hmotnost nákladu: 1 100 000 tun

Vrtná plošina na zemní plyn se nachází asi 65 km od norského Kollsnes a 80 km od Bergenu. Dlouhou dobu držela prvenství v Guinnessově knize rekordů jako největší těžební plošina světa. Poté ji překonala plošina Petronius v Mexickém zálivu.

Stavba stojí na čtyřech betonových sloupech, které jsou ukotvené v hloubce 303 metrů pod hladinou moře. Betonové nohy mají praktickou funkci, musejí unést plošinu až do roku 2066 a zároveň být natolik pružné, aby se přizpůsobily náporům vlnobití. V roce 1996 bylo potřeba plošinu přesunout do Severního moře.

Jméno dostala po trollovi

Název Troll A získala po bytosti ze severské mytologie, která je charakterizována hlavně svým odporem vůči lidem a bohům.

Platforma váží neuvěřitelných 1,2 milionu tun a s výškou 472 metrů je nejtěžší a zároveň nejvyšší věc, kterou kdy lidé přesunuli z jednoho místa na druhé.

Transport na vzdálenost 280 kilometrů vyžadoval práci celkem 10 remorkérů, přičemž osm z nich táhlo plošinu vpředu a další dva ji jistily zezadu. Celá kolona plula rychlostí 2 km/h, takže trvalo celkem 7 dní a 6 hodin, než se dostala do cíle.

Na nosníky plošiny padlo tolik oceli, že by vystačila na stavbu 15 Eiffelových věží. Každou sekundu přepraví víc než tunu plynu. Celou cestu plyn urazí za 84 sekund, což je rychlost téměř 3000 km/h.
Na nosníky plošiny padlo tolik oceli, že by vystačila na stavbu 15 Eiffelových věží. Každou sekundu přepraví víc než tunu plynu. Celou cestu plyn urazí za 84 sekund, což je rychlost téměř 3000 km/h.

2. Přesun Titanicu na vodu

Kde: Belfast, Irsko

Kdy: 1911

Hmotnost nákladu: 23 587 tun

Titanic patřil k technologickým skvostům počátku 20. století, ve své době šlo o největší osobní parník světa. Byl jedním ze tří zaoceánských lodí společnosti White Star Line.

Na výsluní se ale udržel jen krátkou dobu, než ho 14. dubna 1912 postihla katastrofa, při které se srazil s ledovcem. Během této tragické události zahynulo 1500 cestujících a členů posádky.

Stále se také spekuluje, jestli měl Titanic nějaké technické problémy, nebo selhal lidský faktor.

Slavnostní spuštění na vodu

Na vodu se Titanic dostal staromódním způsobem, kdy byl spuštěn po šikmé plošině na pokyn předsedy správní rady loděnice, Williama Jamese Pirrieho. Stalo se tak 31. května 1911 v loděnici v Belfastu.

Postavená loď vážila zhruba 26 000 tun a pracovníci na její přesun použili 22 tun loje a mýdla, které vytvořili vrstvu o tloušťce 2,5 cm. Po ní se pak mohl kolos sesunout do moře. Této události přihlíželo velké množství pozvaných lidí a zvědavých občanů.

Spuštění proběhlo dle obvyklých ceremonií, ale bez křtu, který společnost White Star Line nikdy nedělala. Později to mnozí pokládali za jednu z příčin katastrofy lodi.

Při spuštění lodi na moře zemřel pracovník James Dobbins, který byl zasažen jedním z trámů.
Při spuštění lodi na moře zemřel pracovník James Dobbins, který byl zasažen jedním z trámů.

3. Kostel Nanebevzetí Panny Marie

Kde: Most, Česká republika

Kdy: 1975

Hmotnost nákladu: 10 000 tun

Kostel Nanebevzetí Panny Marie je pozdně gotický chrám, který byl vystavěn po požáru města v roce 1515. Stavební práce proběhly mezi lety 1517 až 1550.

Svou proslulost ale získal až v roce 1975, kdy se přesouval o 841 metrů po kolejích a zapsal se tím do Guinnessovy knihy rekordů jako nejtěžší předmět přepravený po kolejích. K transportu došlo kvůli plánované výstavbě uhelného dolu.

Záchrana památky

Vše začalo už v roce 1964, kdy byla schválena postupná demolice staré zástavby v Mostě a současně výstavba nových sídlišť. Společně s tím se začala řešit i otázka, jak naložit s kostelem.

Do jeho záchrany se vložil Státní ústav památkové péče a ochrany přírody v Praze, který vypracoval umělecko-historický průzkum budovy. V roce 1971 se pak provedlo i archeologické zkoumání kostela a celého okolí.

Současně s tím probíhala i laboratorní šetření a speciální testování jízdních vlastností kol při extrémní zatížení či zkoušky ztužování chrámové klenby.

Jištění kostela ze všech stran

Ještě před přesunem bylo nutné zabezpečit interiér kostela.

To zajišťoval speciální nástřik, který zpevňoval klenbu a také ocelová konstrukce, jež sevřela kostel zevnitř i zvenčí a umožnila rozložit celou váhu historického zdiva na jednotlivé transportní vozíky. Celý obvod kostela ještě jistil betonový věnec.

Kolejiště se stále montovalo

K samotnému transportu došlo 15. září 1975. I když se jednalo o více než 800 metrů dalekou cestu, kolejiště bylo dlouhé pouze 160 metrů, přičemž za kostelem se vždy demontovalo. Celkově se muselo během přesunu 5x znovu namontovat.

Na kolejiště se pak zasunulo 53 transportních vozíků pracujících na hydraulickém principu, aby se kostel mohl po této dráze posouvat nepřetržitou rychlostí 1,2 až 3,2 cm za minutu.

Na místo určení se pak stavba dostala 27. října 1975.

Pro veřejnost byl kostel otevřen v roce 1988 a o pět let znovu vysvěcen.
Pro veřejnost byl kostel otevřen v roce 1988 a o pět let znovu vysvěcen.

4. Obří výparník

Kde: Ras Al-Khair, Saúdská Arábie

Kdy: 2012

Hmotnost nákladu: 4437 tun

Saúdská Arábie patří mezi největší světové výrobce odsolené vody. Zřejmě i proto přesunula v lednu 2012 logistická společnost Almajdouie obří výparník do továrny na odsolování vody.

Jednalo se o největší výparník na světě a nejtěžší zařízení, jaké se na Středním východě objevilo. Stroj byl dlouhý přibližně jako fotbalové hřiště (124 metrů), široký 34 metrů a vysoký 12 metrů. Vážil 4891 tun.

Podařilo se ho přemístit pomocí tahače s přívěsem se 172 nápravami a 688 pneumatikami s dvojitou šířkou. Tento počin zahrnoval měsíce příprav, průzkumu místa a plánování trasy.

Přesun zahrnoval mnoho příprav a plánování.
Přesun zahrnoval mnoho příprav a plánování.

5. Hotel Montgomery

Kde: San José, Spojené státy americké

Kdy: 2000

Hmotnost nákladu: 4354 tun

Hotel Montgomery byl postaven jako klasický a luxusní hotel v roce 1911 známým architektem a designérem Williamem Binderem a brzy se stal jednou z ikonických budov města. Až do roku 1926 byl považován za jediný prvotřídní hotel v centru San José.

Nacházelo se v něm 142 pokojů, restaurace, taneční sál a dvě jídelny. Jedna noc v hotelu stála ve 30. letech 1,5 dolaru, za soukromou koupelnu si hosté připlatili další dolar. Byl to první hotel ve městě, který měl elektrické osvětlení.

Přesun místo demolice

V roce 1989 po plánech na vybudování nového hotelu, se úředníci města San José rozhodli místo demolice přemístit historickou budovu na jiné místo.

K tomu ale došlo až v roce 2000, kdy byl hotel nadzvednut pomocí speciálně zkonstruovaného zařízení na gumových kolečkách s dálkovým ovládáním, které bylo umístěno pod konstrukci.

Jednalo se o 57metrový posun hotel na jih od původního místa a trval déle než tři hodiny.

Ke znovuotevření a rekonstrukci místa došlo 9. července 2004. Náklady na přemístění byly vyčísleny na 8,5 milionu dolarů (190 milionů korun), ale celkové náklady na obnovu místa činily 25,5 milionu dolarů (570 milionů korun).

Nyní na původním místě stojí hotel Four Points by Sheraton.
Nyní na původním místě stojí hotel Four Points by Sheraton.

6. Raketa Saturn

Kde: Houston, Spojené státy americké

Kdy: 2016

Hmotnost nákladu: 2812 tun

Saturn V se proslavil jako vícestupňová nosná raketa, která se používala v programu Apollo a Skylab.

Byl navržený a vyvinutý v Marshall Space Flight Center pod vedením Wernhera von Brauna, který pracoval v průběhu druhé světové války na německém programu raketových střel V-2. Během vesmírných misí mezi lety 1967 a 1973 vypustila NASA celkem 13 raket Saturn V. Hlavním úkolem těchto raket bylo vynést vesmírné lodě Apollo, aby dopravily astronauty NASA na Měsíc.

Raketa pluje po vodě

Saturn V byl schopen vynést na oběžnou dráhu Země až 118 000 kg nákladu. Skládal se ze tří stupňů a dalších přístrojových částí. Po dokončení se pak jednotlivé stupně přesunuly do Kennedyho vesmírného střediska na Floridu.

První dva stupně ale byly tak velké, že se mohly přesunout jen nákladními čluny po vodě.

Stupeň S-IC, vyrobený v New Orleans, se transportoval po řece Mississippi do Mexického zálivu a po obeplutí Floridy se dopravil po řece až do hangáru Vertical Assembly Building. Druhý stupeň S-II, zkonstruovaný v Kalifornii se přesouval přes Panamský průplav a třetí byl dopraven letecky.

Pro převoz rakety na odpalovací rampu NASA zvolila pojízdnou odpalovací plošinu, která se přepravila pásovým vozidlem Crawler Transporter.  Transportér sám o sobě vážil 2721 tun a náklad přesouval pomocí osmi pásů složených z 87 částí.
Pro převoz rakety na odpalovací rampu NASA zvolila pojízdnou odpalovací plošinu, která se přepravila pásovým vozidlem Crawler Transporter.  Transportér sám o sobě vážil 2721 tun a náklad přesouval pomocí osmi pásů složených z 87 částí.

7. Parní turbína, Texas

Kde: Houston, Spojené státy americké

Kdy: 2010

Hmotnost nákladu: 840 tun

V roce 2010 přesunulo Texaské ministerstvo dopravy 850 tunový parní turbínový motor Toshiba. Kolona startovala z přístavu v Houstonu do elektrárny Riesel východně od města Waco.

Aby mohli pracovníci stroj přesunout, museli sestavit speciální nákladní automobily, které na sobě měly celkem 520 pneumatik. Těžké vozidlo táhlo náklad dlouhý jako fotbalové hřiště s šířkou 11 metrů.

Obrovský motor táhli asi 402 kilometrů po státních silnicích přes 82 mostů rychlostí asi 16 km za den.

Těžké vozidlo táhlo náklad dlouhý jako fotbalové hřiště s šířkou 11 metrů.
Těžké vozidlo táhlo náklad dlouhý jako fotbalové hřiště s šířkou 11 metrů.

8. Obrovský balvan

Kde: Los Angeles, Spojené státy americké

Kdy: 2012

Hmotnost nákladu: 340 tun

Ve starověkém Řecku existoval jistý Sisyfos, kterého Bohové potrestali nekonečným tlačením obrovského kamene na kopec. Sisyfovi totiž kámen těsně před vrcholem vyklouzl a svalil se zpátky dolů a on tak musel začínat stále znovu.

Podobně těžkou prací bylo přemístění obrovského, 6,5 metru vysokého a 340 tun těžkého kamene, který musel být převezen z okresu Riverside do losangeleského Muzea umění.

Tato dopravní operace vyšla celkem na 10 milionů dolarů (224 milionů korun) a stala se tak největším přesunem monolitu od dob stavby egyptských pyramid.

Umělecké dílo

Obrovský balvan převážel přepravní automobil na 196 kolech. Silnice musely být dočasně uzavřeny, aby nebyl převoz nebezpečný pro ostatní motoristy. Vozidlo se pohybovalo rychlostí 16 km/h, přičemž cesta trvala 11 dní.

Deset metrů široký tahač se 44 nápravami provázelo 20 podpůrných vozů a 60 pěšáků. Důvod tohoto přesunu bylo poskytnout umělci Michaelovi Heizerovi surovinu pro jeho obrovskou venkovní sochu „Levitated Mass“.

Heizer plánoval projekt už od roku 1968, trvalo však několik desítek let, než našel ten správný kus kamene. Ten se nacházel v kamenolomu v údolí Jurupa zhruba 80 kilometrů východně od Los Angeles.

Balvan se dnes nachází před muzeem a návštěvníci si ho mohou prohlédnout hlavně ze 139 dlouhého a 4,5 metru hlubokého betonového žlabu, který vede pod balvanem.

Foto: Shutterstock.com
Související články
Věda a technika
Neštovice: Postrach, který věda zahnala
Amerika je pro kolonizaci zemí zaslíbenou. Stačí přesvědčit původní obyvatelstvo, aby vycouvalo. Přesvědčovacích prostředků mají Evropané celou řadu. Pušky, děla, a také neštovice. Neštovice jsou nemocí, která významným způsobem mění dějiny Kolem roku 400 př.nl zasáhne Athény epidemie, s největší pravděpodobností neštovic. Vyhubí čtvrtinu populace a mezi obětmi je i nejvýznamnější z vůdců – Periklés (500–429 […]
Věda a technika
Co jste netušili o výtazích?
Kabinka visí na kovovém laně, připevněném na kladce. Můžete si nastoupit! A kdy pojedeme nahoru? Až někdo ručně navine lano na dřevěný buben! Tak nějak funguje první známý výtah na světě… Autorem pradědečka výtahů je řecký matematik Archimédes (asi 287-212 př. n. l.) a sestaví ho okolo roku 236 před Kristem. Podobné používají i Římané, […]
Věda a technika
Víme, jak vznikl náš Měsíc?
Nové planety se rodí různými způsoby. Jedním z nich, kterým vznikla i naše sluneční soustava, je takzvaná akrece neboli „narůstání“. V tomto případě se oblak plynu s drobnou příměsí prachu díky vnějšímu impulzu, kterým může být například výbuch nedaleké hvězdy, začne hroutit do podoby disku. Jedná se v podstatě o gravitační proces. V centru disku […]
Věda a technika
Rekordmani mezi rostlinami: Fascinující nej rostlinné říše
Znáte je? Nejmenší a největší rostliny světa, rostliny s nejdelšími listy, největšími květy či nejdelším jehličím, nebo třeba nejstarší rostlinu, jejíž věk je téměř pět tisíc let?  Představujeme vám rekordmany z říše rostlin, seznamte se. Obrovsky rozmanitý svět rostlin nás obklopuje v každém koutu světa. Rostliny nám i zvířatům poskytují potravu a kyslík, bez kterého […]
reklama
historie
Po stopách Stonehenge: Začne to jednoduchým valem…
Vítejte v anglickém Amesbury. Protéká tudy slavná řeka Avona a ke Stonehenge to máme jen 3 kilometry. Právě tady je roku 2003 objeven hrob významného muže, který umírá kolem roku 2300 př. n. l. Hned dostává přezdívku Král Stonehenge. Vyloďovaly se právě v Amesbury některé z monolitů na stavbu kamenného unikátu? Ne. Řeka Avona je […]
Starověké Mohendžodaro: Nejluxusnější město světa
Davy skandují, peří létá. Kohoutí zápasy mají rituální charakter. Právě odtud, ze starověké Kukkutarmy, v překladu Kohoutího města, se rozšíří domestifikovaná drůbež do světa. Ale pozor: Zde je posvátná a nejí se!   Ve 2. tisíciletí před Kristem tu může žít až 100 000 obyvatel, což z „Kohoutova“ dělá metropoli světového významu. A živo tu […]
Versailles v číslech: Od sídla moci po muzeum dějin
Zámek jako z nejkrásnější pohádky je svědkem pohnutých dějin od doby, kdy se Francie stává významnou velmocí až po dramatický úpadek monarchie. Ve Versailles se však rozhoduje i o osudu jiných států. Impozantní sídlo ve Versailles je jednou z nejcennějších památek Francie, která je od roku 1979 zapsána na seznamu památek UNESCO. A také patří […]
Cholera: Detektivní pátrání s klikou
Lékař, který odhalí tajemství cholery si dá světu návod jak se s nemocí vypořádat, objevení skutečné příčiny nemoci se však nedožije. I tak ovšem dokázal změnit svět a vymýtit v civilizovaném světě jednu z nejděsivějších nemocí. Stejně jako s tuberkulózou, je to v první polovině 19. století i s cholerou. Většina lékařů zastává teorii miasma, a považuje ji […]
reklama
lifestyle
Známé pověry z ložnice: Klesá s věkem libido?
Na slavného amerického boxera Muhammada Aliho (1942–2016) nesmí ženská ruka něžně sáhnout dlouhých 6 týdnů před důležitým zápasem. Nechce ztrácet nejen energii, ale také koncentraci.   Lhůta je to asi rekordní, ale podobné sebezapření musí předvádět například i tým amerického fotbalu Pittsburgh Steelers před Super Bowlem, kdy má nařízenu sexuální abstinenci. Trenéři se tak snaží […]
Praha stověžatá? Spíš kavárenská! Tři vyhlášené podniky, kde si známé osobnosti podávají dveře!
Vzduch je těžký a nasáklý kouřem z fajfek. Do kavárny vchází obrýlený fousáč, v němž všichni poznají Aloise Jiráska. Stůl u okna dnes pro změnu patří architektu Josefu Gočárovi. Zdánlivý klid naruší hluk ze zadní místnosti – nejde o nic vážného, to jen Jaroslav Hašek tropí vylomeniny. Vítejte v Unionce! Svatyně intelektuálů Co: Kavárna Union Zajímavost: Hašek zůstane […]
5 mýtů o sexu: Škodí porno vztahům?
Že jsou mnohé ženy zlatokopky a v posteli svých bohatých partnerů předvádějí úctyhodné teatrální dvouaktovky, jen aby si nenašel jinou? Nepodceňujte podvědomí a sílu peněz. Jak ukazuje jeden z výzkumů, krása a inteligence mnohdy na tučné konto nestačí. Na vině není proradnost, ale prastaré archetypy. Jen z nejlepších lovců s oštěpem jsou dnes top manažeři… […]
Guru designu Philippe Starck se inspiruje fresnelovou čočkou
Nepozorný zákazník by si mohl myslet, že se jedná o alkohol, jenže Perrier je přesný opak. Na druhou stranu jeden ze zakladatelů tekutinu přirovnává k šampaňskému. K 160. výročí si chutná voda nadělí dárek: Novou exkluzivní limitovanou edici své ikonické zelené lahve. Jejím autorem je legenda francouzského designu Philippe Starck!     Evropou zrovna kráčí […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Moderní rezidence u rovníku
rezidenceonline.cz
Moderní rezidence u rovníku
Rezidence vznikla v rovníkovém Ekvádoru. Betonová stavba rozvržená do tvaru písmene T působí přes svou masivní konstrukci příjemně svěžím, elegantním a odlehčeným dojmem. Tři podlaží, tři obytná kř
Vášnivý drink
tisicereceptu.cz
Vášnivý drink
Vyjádřit lásku lze mnoha způsoby. A k těm nejstylovějším patří koktejl plný neodolatelné chuti. Připravte si drink Red Valentine s rumovou lahůdkou Diplomático a prožijte se svým milovaným protějškem
Mrtví s olověnou maskou: Co zabilo dva podivínské elektrikáře?
enigmaplus.cz
Mrtví s olověnou maskou: Co zabilo dva podivínské elektrikáře?
Na kopci Morro do Vintém v Brazílii byli nalezeni dva mrtví muži. Co je zabilo, nebylo jasné. Jejich obličeje byly zakryty olověnými maskami a u sebe měli jen papír popsaný čísly a lísteček s instrukc
Udělali Taxisové z císaře dlužníka?
historyplus.cz
Udělali Taxisové z císaře dlužníka?
Císař Matyáš je rudý zlostí. Bohatství státní kasy povážlivě klesá a jemu je jasné, kdo v tom má prsty. „Ti proklatí Taxisové,“ praští rukou do stolu. Právě oni se totiž starají o provoz poštovních linek, výdaje na jejich údržbu ale neplatí. Do kapsy jim plynou jen tučné zisky! Počátky výměny informací sahají hluboko do historie. Stálé
Straka zlodějka mi přinesla vzácný náramek
skutecnepribehy.cz
Straka zlodějka mi přinesla vzácný náramek
Seděla jsem na terase a byla bezradná. V tom přiletěla až ke mně straka, která upustila svůj lup a zmizela… Nad mou hlavou proletěl velký pták, zakroužil nad terasou a pak přistál na stromě. Seděla jsem tam smutně a kouřila cigaretu za cigaretou. Přišla jsem o místo, byla už tři měsíce na podpoře a manžel byl v částečném
Zámek Bečov nad Teplou a Relikviář svatého Maura: Dlouhá cesta k původní kráse
epochanacestach.cz
Zámek Bečov nad Teplou a Relikviář svatého Maura: Dlouhá cesta k původní kráse
Hned po korunovačních klenotech je relikviář svatého Maura považován za nejcennější movitou památku v České republice. A to se přitom zdálo, že tenhle románský skvost už je pro další generace nenávratně ztracen. Všechno začalo na počátku 13. století ve Francii. Biskup Gérard de Rumigny, působící v severofrancouzském městě Cambrai, byl neúnavný v hledání svatých relikvií. Nashromáždil jich hned
V Indii byly objeveny pozůstatky hada, který mohl být nejdelším na světě
21stoleti.cz
V Indii byly objeveny pozůstatky hada, který mohl být nejdelším na světě
Za hadího rekordmana byl dosud považován Titanoboa cerrejonensis, jehož pozůstatky byly objeveny v roce 2002 v severovýchodní Kolumbii. Žil zhruba před 60 miliony let a dle odhadů mohl měřit kolem 13
Krize mezi Benešovou a Matonohou snad nekončí?
nasehvezdy.cz
Krize mezi Benešovou a Matonohou snad nekončí?
Už dlouho se povídá, že manželství herečky Lucie Benešové (49) a herce Tomáše Matonohy (53) balancuje na hraně rozchodu. Herečka si nedávno vyrazila na dovolenou do luxusních lázní, kdo si ale mysle
Křehký koláč s mřížkou
panidomu.cz
Křehký koláč s mřížkou
Tento koláč vypadá dokonale, ale i tak chutná. Do tvarohu můžete zamíchat dvě lžíce máku nebo do něj vmíchat ovoce. Zdobit můžete také čerstvým ovocem, třeba jahodami. Ingredience na 1 formu Na těsto 300 g hladké mouky 150 g másla 1 vejce 1 žloutek 1 lžička nastrouhané citronové kůry 100 g moučkového cukru 1 lžička prášku do pečiva
Superleggera 80: Jachta inspirovaná klasickými sporťáky
epochalnisvet.cz
Superleggera 80: Jachta inspirovaná klasickými sporťáky
Nizozemská loděnice Oceanco stojí za celou řadou oslňujících lodí. Nyní odhalila novou superjachtu ze série Simply Custom, která vznikla ve spolupráci s italským návrhářským studiem HotLab. Novinka pokřtěná Superleggera 80 se vyznačuje exteriérem inspirovaným sportovními vozy z 60. let a opulentním interiérem připomínajícím luxusní penthouse.   Může se zdát trochu nepatřičné pojmenovat ohromující trup osmdesátimetrové
Kincugi: japonské umění slepovaných talířů v restauraci The Artisan
iluxus.cz
Kincugi: japonské umění slepovaných talířů v restauraci The Artisan
Moderní česká restaurace The Artisan spojuje gastronomický zážitek s uměleckým dotekem prostřednictvím japonské techniky Kincugi. Výborné pokrmy si teď hosté mohou vychutnat i přímo z originálních tal
Jak se žilo kdysi – Česká republika
nejsemsama.cz
Jak se žilo kdysi – Česká republika
Toužíte se projít po živém muzeu, kde na vás dýchne duch dávné doby? Vyrazte do skanzenu! V Čechách i na Moravě jich najdete několik a mnohé z nich jsou unikátní. Obvykle bývá v místě připraven doprovodný program, který dokreslí atmosféru místa a přinese vám neobyčejné zážitky. Muzeum lidových staveb Kouřim Stavitelské památky z území středních, východních a severních Čech najdete v Kouřimi