Skip to content

Zrod japonského ekonomického tygra: První železnice vznikla díky britské pomoci

Japonsko zažívá ve 2. polovině 19. století převratné změny. V roce 1869 dochází v japonském městě Edo ke sjednocení Konfuciánské Akademie, lékařské školy a jazykové výuky na Úřadu pro studium knih barbarů do jedné školy.

O osm let později se z ní stává Tókjó daigaku,

Tokijská univerzita, která představuje vrchol vzdělávání. Zahrnuje tehdy čtyři fakulty: právnickou, vědeckou, lékařskou a literární. Ministerstvo vzdělávání, které existuje od roku 1871, dostane za úkol přebudovat systém někdejších lenních škol pro samuraje a klášterních škol do úplně nového systému.

Inspiraci hledají ve Francii a v USA. Nejdříve ministr Arinori Mori Fukuzawa (1847–1889) vyhlašuje16 měsíční povinnou školní docházku, pak ji v roce 1880 prodlouží na tři a nakonec na šest let. Reforma je pro ministra pěkným oříškem, i když má k ruce amerického poradce.

„Ještě roku 1886 školy navštěvovalo jen 46 procent dětí ve školním věku, rozhodující zlom přišel až s koncem století, kdy roku 1905 se poměr vyšplhal na 95 procent,“ uvádí americký odborník na japonské dějiny Edwin O. Reischauer (1910–1990).

Hirobumi Itó ve funkci japonského ministra veřejných prací řeší potíže s dopravními cestami.

Krušné začátky dopravy

Málo splavných řek a použitelných silnic je velký problém, který sužuje japonskou ekonomiku. Hirobumi Itó (1841–1909), který roku 1873 usedne do křesla nedávno založeného ministerstva veřejných prací, musí tento problém řešit.

Říká se totiž, že „náklady na dopravu zboží z Evropy odpovídají nákladům na dopravu téhož zboží pouhých 80 kilometrů po japonském vnitrozemí.“ Proto se začíná rychle stavět železnice. Chybí ale peníze i technika, a tak musí vypomoci britští inženýři a britská půjčka.

První trať o délce asi 30 km mezi Jokohamou a Tokiem se otevírá roku 1872. O dva roky později už vlaky jezdí i mezi Kóbem a Ósakou, později zajíždí až do Kjóta. Ovšem první železnicí, kterou zvládnou Japonci vybudovat sami bez cizí pomoci, je teprve 16kilometrový úsek mezi Kjótem a Ócu z roku 1880.

Jataró Iwasaki zakládá společnost Mitsubishi. Z někdejší loďařské firmy se zrodí celosvětový gigant s pestrou výrobní škálou.

Zakladatel Mitsubishi má svůj podnik na povel

Bývalý venkovský samuraj z Tosy, Jataró Iwasaki (1834–1885) zakládá roku 1870 loďařskou společnost Mitsubishi, ke které později přibývají další firmy včetně těžařské. První úspěchy budoucímu celosvětovému gigantu zajistí v letech 1874–1875 smlouva s japonskou vládou o přepravě japonských vojáků a vojenského materiálu.

Na oplátku Mitsubishi intenzivně podporuje vládu. Iwasaki ve svém podnikání sází na samurajské osobní kvality a naprostou věrnost a oddanost své práci. Rád si vychutnává své postavení na vrcholu firemního žebříčku a svůj podnik udržuje pod dokonalou osobní kontrolou.

Šibusawa Eiiči se snaží spojit dohromady samurajský smysl pro morální hodnoty a duši obchodníka.

Prezident banky stihne šéfovat 500 firmám

„Podnikání je vzrušující,“ tvrdí vyznavač konfuciánské víry Šibusawa Eiiči (1840–1931). Ve čtrnácti letech se zapojuje do rodinného podnikání, rychle ale pochopí, že japonský model společnosti, kde jsou nejvýše postavení samurajové existenčně závislí na nejníže postavených obchodnících (slovo obchodník má tehdy v Japonsku hanlivý význam), už nemá šanci uspět.

„Je třeba spojit duši samuraje a talent obchodníka…soukromé obohacování by mělo pozvednout obecnou prosperitu, ne se s ní dostávat do konfliktu,“ říká.

Šibusawa Eiiči je během své návštěvy USA příjat hnedn dvěma americkými prezidenty, Theodorem Rooseveltem a Williamem Howardem Taftem. Recepce na jeho pčest.

Úspěšný podnikatel se během svého života zapojuje do financování a řízení několika set (některé prameny uvádějí až 500) společností. Jeho dítětem je například Ósacká přádelna bavlny nebo První národní banka, jejímž je léta prezidentem.

Šibusawa se přirozeně dostal do role toho, kdo přesvědčuje, a valnou část jeho podnikatelského postavení tvořilo poradenství nebo čestně funkce,“ vysvětluje australský historik Richard Mason (1934–2009).

Foto: pxhere.com. Wikimedia Commons
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Vláčky plné nostalgie
epochanacestach.cz

Vláčky plné nostalgie

Hurvínek, žehlička,...
Jeskyně Val Camonica: Co znázorňují zdejší tajemné malby?
epochanacestach.cz

Jeskyně Val Camonica: Co...

Díky starým textům...
Pád Konstantinopole: prach, trosky a ulice zbrocené krví
epochalnisvet.cz

Pád Konstantinopole: prach,...

Vše je ztraceno. Nezajištěnou branou v...
Ve znamení geometrie a olivovníků
rezidenceonline.cz

Ve znamení geometrie a...

Prosklené atrium se vzrostlou zelení, viditelnou téměř...
První veganský komplex vitamínů a minerálů na podporu  plodnosti u žen
iluxus.cz

První veganský komplex...

Otázka početí dětí se ve společnosti stále častěji...
Ani krasavec Lambora ji nemůže zachránit!
nasehvezdy.cz

Ani krasavec Lambora ji...

Těžko říct, zda to je jen písničkami, ale v...
Audio: Kdo vydává záhadné zvuky z oceánu?
enigmaplus.cz

Audio: Kdo vydává záhadné...

Takzvaný bloop je...
Bakterie v ústech nejen na obtíž
21stoleti.cz

Bakterie v ústech nejen na...

Pojem bakterie je vnímán obecně spíše negativně,...
Vzácný dar z Izraele
21stoleti.cz

Vzácný dar z Izraele

V knihách je veškeré vědění světa. „Každá...
Z kamarádů manželé
nasehvezdy.cz

Z kamarádů manželé

Měla jsem v životě jedno velké štěstí, a...
Rusko uzavřelo vyšetřování zkázy Djatlovovy expedice, výpravu prý zabila lavina
enigmaplus.cz

Rusko uzavřelo vyšetřování...

Rusko před časem znovu otevřelo vyšetřování záhadného...
V letech 1984 a 1985 prý létal nad Londýnem hypogrif
enigmaplus.cz

V letech 1984 a 1985 prý...

Londýn je město plné tajemství a záhad. A to nejen...