Skip to content

Železnice smrti: Každého čtvrtého dělníka čekala smrt!

Byla dlouhá více než 415 kilometrů, spojila Thajsko a Barmu a její stavba trvala pouhých 16 měsíců. Takzvaná „železnice smrti“ fungovala jen jeden jediný rok a stála život tisíců válečných zajatců…

O stavbě barmsko-thajské železnice se začalo uvažovat už na konci 19. století. Celý projekt byl ale velmi nákladný, jak finančně, tak technicky, a proto se od něj nakonec upustilo. Plán ožil až na konci 30.

let, kdy si Japonci ovládající část dnešní Indie uvědomili, že potřebují zásobovací tepnu, po které by vozili vojáky do Barmy. S vysokými náklady na realizaci si hlavu vůbec nelámali. Do džungle totiž nahnali příslušníky podrobených národů a válečné zajatce!

Váleční zajatci pracovali na stavbě třeba i 72 hodin v kuse.
Váleční zajatci pracovali na stavbě třeba i 72 hodin v kuse.

Megalomanský projekt

Boje druhé světové války zuřily naplno, když vojska japonského císaře Hirohita (1901–1989) obsadila takřka celou východní Asii. Jejich invaze měla zpočátku velmi rychlý průběh, vždyť během několika měsíců se jim podařilo dobýt Filipíny, Malajsii, Thajsko, Barmu a podstatnou část Číny.

„Po této relativně snadné fázi obsazování Asie začali Japonci čelit při přípravách své další expanze na západ – tedy do celé zbývající Britské Indie – zásobovacím problémům,“ zmiňuje se současný publicista Tobiáš Fuks. Svým jednotkám v Barmě mohli sice Japonci zásoby jídla a munice dovážet po moři, avšak jejich lodě byly trvale vystavovány útokům amerických a britských ponorek. Nabízelo se jediné řešení – vybudovat železnici, která propojí všechny okupované státy v jihovýchodní Asii.

Brzy se však ukázalo, jak těžký úkol si na svá bedra japonští inženýři vzali.

Podmínky v táboře byly otřesné. Muži dostávali denně jen půl kila rýže a litr vody.
Podmínky v táboře byly otřesné. Muži dostávali denně jen půl kila rýže a litr vody.

Japonská propaganda

Stavba železnice začala v červenci roku 1942 a to z obou stran. Hotová měla být za rok, což byl termín doslova šibeniční. Nejprve nalákali Japonci na stavbu civilisty z Asie, které sužoval hladomor a práce pro armádu se jim jevila jako ideální.

Velitelé jim slibovali střechu nad hlavou a velmi slušný plat. „V kampaních nechyběly sliby moderního ubytování, kvalitní stravy a velmi dobré lékařské péče. Zájemcům byly slibovány tříměsíční smlouvy, ovšem ve skutečnosti se nikdo z 200 000 až 300 000 najatých lidí domů nevrátil,“ popisuje Fuks. Asijští civilisté totiž živořili v doslova nelidských podmínkách. Denně dostali zhruba půl kila rýže, litr vody a jeden dolar navrch. Ubytováni byli v bambusových chatrčích, přičemž do příbytku dlouhého asi 50 metrů se jich muselo vměstnat více než 200!

Při stavbě 415 kilometrů dlouhé trasy zemřelo několik desítek tisíc lidí.
Při stavbě 415 kilometrů dlouhé trasy zemřelo několik desítek tisíc lidí.

Stavba se jim vymkla z rukou

Další rychlý spád nabraly věci v okamžiku, když se nad předpokládanou trasou železnice zřítilo letadlo, v jehož troskách zahynul velitel 9. japonského železničního pluku, generálporučík Šimada Nobuo a dalších 11 vysokých japonských důstojníků.

Dalším velením stavby tak byli pověřeni poměrně nezkušení inženýři, kteří navíc disponovali jen starými britskými mapami z 19. století. Podmínky na stavbě se tak podstatně zhoršily – docházelo ke zmatkům v plánech, trasy se neustále prodlužovaly a měnily a to většinou až na poslední chvíli.

Ke konci budování hrubé stavby dokonce hrozilo, že se čela obou tras z barmské a thajské strany minou o celý kilometr!

Takzvaná „železnice smrti“ spojila Thajsko a Barmu. Fungovala však pouze rok!
Takzvaná „železnice smrti“ spojila Thajsko a Barmu. Fungovala však pouze rok!

Fungovala zhruba rok

Navzdory veškerým obtížím pokračovaly práce velmi rychlým tempem a k přiblížení obou částí stavby došlo už na začátku října 1943. Stavební síly na barmské straně tehdy posílilo dalších 300 válečných zajatců a k propojení celé stavby tak došlo už 16. října.

Den nato uspořádali Japonci velkou slavnost, při níž obdrželi všichni inženýři cenná vyznamenání a medaile. Těžko uvěřit, že samotná trať fungovala pouze rok. Po úspěšné britské ofenzivě v listopadu 1944 na ni Američané začali podnikat první nálety.

Půl roku nato byla železnice vážně poničena bombardováním a krátce poté, co se Japonci stáhli z oblasti, přestala plnit svou funkci. Definitivní tečku za jejím válečným provozem udělala japonská kapitulace.

Foto: timetravelturtle.com, wikipedia.org
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Chci se nebát kráčet po ulici
skutecnepribehy.cz

Chci se nebát kráčet po ulici

Prvotní zamilovanost člověku...
8 tipů na dekorace do malého bytu
iluxus.cz

8 tipů na dekorace do...

I malý byt může působit prostorně a moderně....
V australských Modrých horách straší vězni, zavražděná žena i týraní chlapci
enigmaplus.cz

V australských Modrých horách...

Oblast australských Modrých hor je...
Krásná, záhadná, smutná
nasehvezdy.cz

Krásná, záhadná, smutná

Mnohé její hity...
Vymění manžela za jiného,  protože na ni kašle?
nasehvezdy.cz

Vymění manžela za jiného, ...

Zdá se, že herečce LUCII...
Nadčasové bydlení v oblacích
rezidenceonline.cz

Nadčasové bydlení v oblacích

Hra barev a materiálů evokujících přírodu, navíc...
Hořice: Přehlídka současného výtvarného umění v exteriéru města
epochanacestach.cz

Hořice: Přehlídka současného...

Hořice v Podkrkonoší...
Rybáře u Nového Skotska děsí had s tlamou plnou tesáků
enigmaplus.cz

Rybáře u Nového Skotska děsí...

Malebný ostrůvek Cape Sable Island u nejjižnějšího...
Treska v koriandrové krustě
tisicereceptu.cz

Treska v koriandrové krustě

Balíček s rybou v alobalu si otevřete každý...
Australské ekosystémy v ohrožení
21stoleti.cz

Australské ekosystémy v...

Ekosystém se pomalu ale jistě hroutí na celé planetě,...
Petra Černocká: Staré kousky v bytě mají své kouzlo
panidomu.cz

Petra Černocká: Staré kousky v...

I se šesti křížky stále krásná žena....
Nový objev přepisuje učebnice: V době bronzové vlády i ženy!
epochalnisvet.cz

Nový objev přepisuje učebnice:...

Nečekaný objev vyvrací dosud favorizovanou...