Americký klenotník North Redwood krčí rozpačitě rameny nad nečekanou dodávkou hodinek. Co s tím? Váhá a neví si rady. „Koupím od vás všechno,“ nabídne mu obchodník Richard Warren Sears obratně.
Obratem Richard Warren Sears (1863–1914) zakládá roku 1886 v Minneapolis zásilkový obchod RW Sears Watch Company. Potkává se s Alvahem Curtisem Roebuckem (1864–1948), opravářem hodinek.
Padnou si do noty a Sears ho přizve ke svému podnikání. O rok později vytvářejí první zásilkový katalog nabízející hodinky, diamanty a klenoty.
Písařky mají napilno
Pánové ze společnosti Sears, Roebuck & Company hledají nové zákazníky. „Ručně psané nabídce lidé určitě neodolají,“ prohlásí jeden z nich během vášnivé diskuse o tom, jak a komu prodávat svoje výrobky. Tohle je ta správná cesta, jak obchodovat.
Písařky se mohou doslova upsat. Vytvořit 8000 ručně psaných pohlednic nějakou chvíli trvá. Odezva je ale taková, že si o ní mohou nechat zdát i dnešní kampaně přímého marketingu.
Díky obřímu úspěchu se v Searsově a Roebuckově firmě roku 1894 rodí 322 stránkový zásilkový katalog, který nabízí všechno od šicích strojů až po automobily.
Nechal si spisovatel zaplatit?
Když v roce 1873 francouzský spisovatel Jules Verne (1828–1905) píše svoji knihu Cesta kolem světa za 80 dní, jeho sláva vzbudí zájem dopravních společností o lobbování, aby se jejich jméno objevilo v díle.
Verne se zde skutečně zmiňuje o několika dopravních firmách. Jde tedy vlastně o první product placement (umístění produktu, což je forma skryté reklamy). Jestli ale za tuto reklamu opravdu dostal zaplaceno, to bohužel nevíme.