Kam přijde, tam budí pozornost. Jednou z vůbec prvních módních ikon na světě v dnešním smyslu tohoto slova je francouzská císařovna Evženie. Lidé se za ní otáčejí a jestliže je Paříž mekkou módy, v její době se to definitivně potvrzuje.
Bílou barvu si oblíbí i krásná francouzská císařovna Evženie (1826 –1920), manželka císaře Napoleona III. (1808 – 1873).
Její kadeřník navíc nesmí nikomu prozradit tajemství, jak docílit plavě rudý odstín jejích vlasů, který dokonale souzní s bělostí jejích toalet. V jedné z nich se dokonce vydává 30. ledna 1853 k oltáři.
Její svatební šaty z bílého sametu, pokryté krajkou, korunuje živůtek s brilianty a opasek zdobený safíry. Ostatní dvorní dámy se po panovnici opičí a francouzskému dvoru se tak brzy začíná přezdívat „bílý“.
Propaguje domácí výrobu
„Potřebuji zabalit spoustu šatů. Musím přece reprezentovat svoji Francii,“ přikazuje svým komorným Evženie, když se v roce 1869 balí na cestu na slavnostní otevření Suezského průplavu.
„Přibalte mi ještě tyhle „robes politiques (politické obleky, jak rozmarně říká svým nákladným reprezentačním toaletám z lyonského hedvábí),“ pobízí nedočkavě služebné.
Počet toalet, které si vezme s sebou, nakonec přesáhne dvě stovky. Ačkoli většinu z nich na sebe stejně neoblékne, lyonští výrobci hedvábí jí mohou děkovat za reklamu. Jejich výroba se zdvojnásobuje.
Šaty vzbudí pozornost
„Odkud máte ty krásné šaty?“ obhlíží Evženie róbu kněžny Pavlíny Metternichové (1836 – 1921), manželky rakouského velvyslance Richarda Metternicha.
Nemůže se vynadívat na nádheru z bílého tylu protkaného stříbrem se vzory prvosenek z části skrytých v chomáčích trávy. Perly na pozadí pak budí dojem rosy na jarních květech.
Sázka na živou reklamu
Pavlína Evženii ráda prozradí autora šatů: je jím dosud neznámý anglický krejčí Charles Frederic Worth (1825 – 1895). Worthova sázka na živou reklamu v podobě Pavlíny se mu vyplatila, císařovna ho okamžitě chce za svého krejčího.
Zakladatel haute couture (vysoké krejčoviny) si díky její přízni v roce 1858 zakládá v Paříži první modelový a zakázkový dům.