Americký chemik Wallace Hume Carothers od počátku 30. let minulého století experimentuje se syntetickými polymery. Nejdříve vyvine nylon a poté neopren. Úspěchy ho však nezachrání před depresemi. V roce 1937 se otráví kyanidem.
Nedožije se tak obrovského triumfu, který jeho vlákna – především nylon – zaznamenají v oděvním průmyslu.
Je načase světu představit, co v laboratořích chemické společnosti DuPont poblíž Wilmingtonu v americkém státě Delaware vyzkoumal Wallace Hume Carothers (1896–1937). DuPont na přelomu let 1939–1940 začíná prodávat nylonové punčochy.
Ve srovnání s hedvábnými, které ženy do té doby nosily nejčastěji, jsou průsvitnější, odolnější, a hlavně levnější. Kupující jsou z nich u vytržení. Během jediného dne se v USA prodají 4 000 000 párů nylonových punčoch.
Zločin ve jménu módy
Po vstupu Spojených států do druhé světové války na sklonku roku 1941 musí jít móda stranou. DuPont zastavuje výrobu punčoch.
Místo toho se soustředí na padáky a další, potřebnější věci… Zásoby nylonek (v českém prostředí vzniká tehdy velmi podobný silon) se v obchodech rychle tenčí. Ženy si zoufají a punčochy se stávají žádaným zbožím na černém trhu.
Jejich cena se zde šplhá k 20 dolarům za pár (dnes by tato částka vzhledem k inflaci odpovídala asi 288 dolarům, tedy necelým 6000 korun). Množí se i případy krádeží, motivovaných ziskem nylonových punčoch.
Představitelky něžného pohlaví, které chtějí zůstat v mezích zákona, se musejí spokojit s tužkou na obočí. Právě s ní si často malují na holou kůži švy, aby vzbudily dojem, že na sobě mají punčochy.
Riskují končetiny i život
„Mír je zde! Nylonové punčochy v prodeji!“ zní v srpnu 1945 reklamní slogan firmy DuPont. Američanky už jsou celé nažhavené a berou obchody útokem. Jaké je však jejich zklamání, když zjišťují, že na pultech obchodů je punčoch stále málo.
DuPont nestíhá vyrábět. Je doloženo, že třeba v Pittsburghu na 13 000 párů nylonek stojí frontu 40 000 žen! Až v březnu 1946 se továrně podaří vyprodukovat takové množství punčoch, aby uspokojila poptávku.
Do té doby mezi koupěchtivými dámami vypukají po celé Americe třenice a šarvátky. Nejednou musí vášně krotit policie. „Ženy riskují životy a končetiny v této hořké bitvě o nylonky!“ hlásají palcové novinové titulky.
Styl filmových hvězd
Poprvé je ženy spatřily na filmovém plátně v 50. letech ve snímcích s herečkou Ann Millerovou (1923–2004). Řeč je o punčochových kalhotách, které se v roce 1959 začínají prodávat ve velkém.
O 11 let později v USA poprvé v prodeji překonávají punčochy. Ženy zahazují podvazkové pásy, nic takového už nebudou potřebovat.