Technický nákres revoluční motocyklové spojky, kterou v 60. letech vymysleli konstruktéři české Jawy. [/caption]Inženýři a vynálezci investují do vývoje mnoho času a peněz. Často se ale stává, že jim jejich nápad nakonec někdo ukradne.
Týká se to i převratné technické novinky, kterou vytvořili mechanici továrny Jawa. Jejich automatickou spojku pro motocykly čekal souboj s nečestnou japonskou konkurencí.
Na počátku šedesátých let vymysleli konstruktéři Jawy zbrusu novou technickou vychytávku – automatickou odstředivou spojku. Toto jednoduché a zároveň funkční řešení bylo brzy zavedeno do sériové výroby.
Jawa v té době zažívala velmi dobré období – motocyklový závodník František Šťastný se stal v roce 1963 vicemistrem světa v kategorii do 350 cm3 a šířil slávu Jawy po celém světě.
Úspěchy na světových motocyklových podnicích sbíral Šťastný s Jawou až do konce desetiletí. Jawa byla symbolem skvělé motorky a konkurence se k ní podle toho chovala.
Co způsobil článek v tisku
Jawa si novou spojku nechala patentovat ve všech zemích světa, do kterých motocykly vyvážela. Jednoho dne se ale v italském časopise Motociclismo objevil článek o malé Hondě 50 Cub s automatickou převodovkou.
Konstruktéři z Jawy byli zvědaví na řešení svých konkurentů. Při listování katalogem náhradních dílů s překvapením zjistili, že o žádnou novou spojku nejde. Honda použila jejich vlastní výrobek.
Aby své podezření potvrdili, koupili jednu Hondu 50 Cub, přivezli ji do továrny a tam rozebrali. O podvodu nebylo pochyb. Honda montovala do svého nového motocyklu českou automatickou spojku téměř bez úprav.
Honda hrozí Jawě
Tento příběh má naštěstí dobrý konec. Honda musela ustoupit, důkazy byly zjevné. Přesto se japonský gigant nechtěl vzdát bez boje – hrozil Jawě potížemi ve všech zemích, kam své malé motocykly s touto spojkou exportovala.
Právníci Jawy se ale nelekli a trvali na svém. Honda nakonec zaplatila pokutu a musela začít platit licenční poplatky z každého prodaného kusu motocyklu, který obsahoval českou spojku.