Skip to content
reklama

Útok za plného provozu

Muzeum Emila Bührleho v osmém obvodě švýcarského Curychu v sobě ukrývá skutečný poklad ‒ velmi cennou sbírku impresionistických malířů. V zimním odpoledni 11. února 2008 se na ni přijdou podívat i tři neznámí lupiči.

Chlapec v červené vestě od Paula Cézanna se do muzea naštěstí vrátil. FOTO: Raimond Spekking / Creative Commons / volné dílo

Paradoxně si nevyberou večer nebo noc, ale nedělní odpoledne kolem půl páté, kdy se zde ještě nacházejí zájemci toužící zhlédnout vzácnou kolekci. Svoje brány tehdy umělecká sbírka zavírá až za půl hodiny.

Zdá se, že maskovanému triu s pistolemi přítomní lidé nevadí a celou akci mají dopředu perfektně připravenou. „Lehněte si na zem,“ křikne jeden z mužů se zbraní v ruce na ochranku. Ta ihned poslechne.

Pak míří zbraní i na ostatní návštěvníky, zatímco druzí dva se chopí příležitosti a kvapně snímají ze zdi plátna.

blank
Je dílo Edgara Degase navždy pro svět ztraceno? FOTO: directmedia / Creative Commons / volné dílo

Vysoká odměna

Vyberou si díla francouzského malíře Paula Cézanna (1839‒1906) Chlapec v červené vestě, Edgara Degase Ludovic Lepic a jeho dcera, dále Kvetoucí větve kaštanu od Nizozemce Vincenta van Gogha (1853‒1890) a Makové pole u Vetheuil od Francouze Clauda Moneta (1840‒1926). Celkem je hodnota děl vyčíslena na 163 milionů dolarů. Vzápětí lupiči rychle nasedají do auta bílé barvy a míří pryč kamsi směrem na Zollikon. Přítomný svědek také poznamená, že muži sice mluvili německy, ale zkušenému posluchači neutekl jejich slovanský přízvuk.

Brzy je vypsána odměna 100 tisíc franků (1,6 milionu korun) za informace, které povedou k dopadení pachatelů.

blank
Makové pole u Vétheuil od Clauda Moneta se podařilo najít brzy po loupeži. FOTO: artdaily / Creative Commons / volné dílo

Snadno se přemisťují

„Zdá se, že vzali první čtyři obrazy, ke kterým přišli, nechali totiž ještě cennější díla viset ve stejné místnosti,“ řekl ředitel muzea Lukas Gloor krátce po loupeži. „Ukradené obrazy byly zavěšeny za sklem, a jakmile se jich dotkli, spustil se bezpečnostní alarm,“ popsal okolnosti. Maja Pertot Bernard z Art Loss Register uvedla, že malé galerie jsou snadným cílem pro zloděje, protože si často nemohou dovolit propracované poplašné systémy a bezpečnostní personál jako větší muzea.

„Obrazy stejně jako šperky mají velmi vysokou hodnotu a velmi snadno se přemisťují. Stačí je sundat z rámů a nosítek a srolovat,“ dodala. Goghova a Monetova díla se našla nedlouho po loupeži v zaparkovaném autě u curyšské psychiatrické léčebny, Cézannův obraz vypátrala policie v dubnu 2012 v Srbsku, v souvislosti s tím došlo k zatčení a odsouzení tří podezřelých.

Degasovo dílo bohužel stále chybí.

Foto: Adrian Michael / Creative Commons / CC BY-SA 3.0, Raimond Spekking / Creative Commons / volné dílo, directmedia / Creative Commons / volné dílo, artdaily / Creative Commons / volné dílo
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Svět zločinu
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články