Pokusy dostat do vzduchu létající taxíky plní zprávy v poslední době téměř s železnou pravidelností. Tým ze startupu SeaBubbles přišel s trochu jiným nápadem. Zkusí ulehčit přecpaným ulicím velkoměst po vodě.
Jejich taxík bychom si snadno mohli splést se vznášedlem či ponorkou, ale vlastně jde o křídlový člun. Jak futuristicky vzhlížející dopravní prostředek funguje?
U přístavního mola křídlové čluny od ostatních nerozeznáte. Jejich odlišná konstrukce se totiž ukrývá pod vodou, kde pod trupem plavidla objevíme nosná křídla podobná těm leteckým.
Když člun dosáhne určité vyšší rychlosti, nadzvedne se nad vodní hladinu, takže překonává mnohem menší hydrodynamický odpor a sviští jako o závod.
Proto se také křídlovým člunům říká mořské rakety.
Elektrický vodní taxík, kde mořská nemoc nehrozí
Francouzská společnost SeaBubbles testovala své inovativní plavidlo pojmenované the Bubble (bublina) v Paříži na Seině, na ženevském jezeře i na několika dalších vodních plochách.
Na jeho palubu mohou nastoupit čtyři pasažéři, páté místo zůstává prozatím rezervováno pro řidiče, i když během roku 2019 by se měl vodní taxík stát plně autonomní a cestujícím by se otevřela možnost přivolat si ho přes mobilní aplikaci stejně jako Uber.
Samozřejmě, pokud by jejich příbytek zrovna nestál na břehu, s vyzvednutím doma přede dveřmi by počítat nemohli.
The Bubble pohání dva elektromotory, které při plném nabití překonají vzdálenost 40 km. Namítnete, že pro nástup elektromobility nemáme ještě připravené silnice natož říční kanály?
Francouzi proto také vyvíjejí plovoucí dokovací stanice, které budou fungovat jako nástupiště a zároveň poslouží jako dobíjecí stanice. Elektřinu získají ze solárních panelů.
Dělá se vám při pomyšlení na dopravu malou lodí nevolno, takže byste přece jenom hlasovali spíš pro zavedení klasického létajícího taxíku?
Vodní taxi od SeaBubbles využívá systém senzorů pro udržení stability, takže s ním nezacloumají ani mírně rozbouřené vlny.
Expanzi do metropolí možná zbrzdí rychlostní limity
Startup plánuje v příštích 5 letech spustit vodní taxislužbu v 50 městech po celém světě. Sází ale na to, že drtivá většina radnic se nebude zdráhat upravit povolenou rychlost pro plavbu.
Aby se vodní taxík zvednul nad hladinu, potřebuje plout rychlostí nejméně 13 km za hodinu. Průměrně létá dokonce až 22 km/h.
Jenže pro pohyb člunů po říčních cestách zejména v centrech měst platí často nižší rychlostní limity. Bez získání výjimek či změny rychlostní hranice si the Bubble v Paříži ani v Praze jen tak nezalítá.