Skip to content

Tokijské metro: Nacpávači jsou již minulostí!

Tokijské metro získalo svou globální proslulost hlavně díky svým zaměstnancům, jímž se říkalo oshiya, kteří cestující v nejpřeplněnější podzemce světa doslova cpali do vagónů.

To už je však dávno minulostí, přecpané vlaky jezdily tokijským podzemím naposledy koncem devadesátých let. Podzemka v japonské metropoli si tak zaslouží pozornost i z jiných důvodů.

Nacpávači v tokijském metru jsou již minulostí.

Nejde jen o pro Japonce typickou přesnost, čistotu či minimální intervaly mezi jednotlivými spoji. Návštěva tokijského metra je i estetický zážitek. Na první pohled se kombinace kovů, skla a plastu může působit stroze a studeně. Při bližším zkoumání si však lze všimnout mnoha odkazů na japonskou historii, báje a mýty.

Vozový park tokijského metra.

Zdobnou stanicí je například ta obsluhující nejrušnější železniční nádraží světa Sindžuku. Byť je uzavřeným prostor, cestující může mít pocit, že je venku, protože stropy jsou vymalovány blankytnou modří a nechybí zde ani bílá oblaka.

Nejrušnější nádraží světa Sindžuku

Pozoruhodná je i moderní stanice Iidabashi, kterou projektoval architekt Makoto Sei Watanabe. Interiérům dominují zakřivené ocelové či skleněné útvary, konstrukční prvky doplňuje pavučina ze zelených trubek vznášející se nad eskalátory.

Stanice Iidabashi

Technická data:
Rok otevření: 1927
Počet tras: 9
Počet stanic: 179
Celková délka: 195 km

Foto: Amusing Planet, wikipedie, mimoa
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …