Konverzaci pasažérů Titanicu přehluší zvláštní zvuk. „To byl kohout!“ křičí jeden z mužů a na tváři se mu rozprostírá vyděšený škleb. Pochází z Walesu, kde věří, že kokrhání věští zkázu a smrt.
Báchorky mají výjimečně pravdu, ocelový kolos půjde pět dní po vyplutí ke dnu a vezme s sebou na 1 500 lidí!
Zaoceánské parníky patří mezi nejluxusnější dopravní prostředky. Titul největšího plavidla všech dob si chvíli užívá také Titanic Pomyslnou štafetu začátkem roku 2022 přebere Wonder of the Seas (Zázrak moří).
Jak moc se od sebe oba mořští obři liší? Vydejte se s EPOCHOU na paluby majestátních parníků!
Rychlý jako blesk
Příběh Titanicu začíná v Belfastu, tamní dělníci startují se stavbou koncem března 1909. Úmorná dřina trvá dva roky, poté je obří loď spuštěna na vodu. Délkou o několik centimetrů překonává dosavadního rekordmana a své dvojče, parník Olympic.
Nový vládce moří měří 269,9 metru. Úctyhodná čísla se týkají také další parametrů, šířku konstruktéři zastavují na cifře 28 metrů! Společnost White Star Line poukazuje na rychlost, parník může plout až 24 uzlů (tedy 44 km/h).
Plavidlo, jehož váha se pohybuje kolem 46 000 tun, disponuje 29 parními kotli. Ty mají jediný úkol – uvést stroj do pohybu. Achillovou patou celého projektu jsou záchranné čluny.
Celková kapacita Titanicu činí 2 500 pasažérů, o jejich pohodlí se stará 900 členů posádky. Když loď ztroskotá, pomoci se dočká pouze jedna třetina šťastlivců. Na parníku bychom napočítali 20 záchranných člunů, každý z nich pobere jen 150 lidí!
Třídní rozdíly
Jak je to s vybavením Titanicu? Majitelé parníku barvitě líčí, co výletníky na palubě čeká. Na svou dobu je loď moderně vybavená, minimálně pro ty, co si to mohou dovolit. Lístky se prodávají do třech různých tříd.
Zatímco v té první na vás čeká soukromá kajuta a večeře o deseti chodech s rozličnými laskominami, třetí poskytuje slamník se slabou dekou. I na nejnuznější ale čeká překvapení v podobě pomeranče, který je servírován jako dezert.
Na Titanicu najdeme parčík pro psy nebo operační sál. Výletníci mohou během plavby využít knihovnu či holičství. Mezi oblíbené patří kavárna Le Café Parisien, kde servírují lahodnou kávu.
Movitější zákazníci jako miliardář John Astor IV (1864–191) či novinář William T. Stead (1849–1912) mají k dispozici turecké lázně, bazén nebo hřiště na squash. Několik hodin před osudnou srážkou nechává kapitán Edward J. Smith (1850–1912) sloužit bohoslužbu.
Katastrofě nezabrání a parník se na prahu půlnoci tříští o ledovou kru. Náraz vnímá každý jinak, prominenti cítí drcnutí, topiči padají z postelí. Okamžitě začíná evakuace, protože voda vniká do lodi.
Všudypřítomný chaos zničí jeden z člunů, na další plavidla nasedne pouze 706 lidí. Ostatní čeká mrazivé peklo.
Hrůzný pohled
Lidé končí ve vodě, jejíž teplota je dva stupně pod nulou. V oceánu vydrží maximálně deset minut. Po dvou hodinách končí pod hladinou také Titanic. Zprávy o jeho potopení zachytí parník Carpathia a spěchá na místo.
Zachrání pasažéry člunů, dalších 1 500 osob takové štěstí nemá. Zajímavé je, jak o celém neštěstí informuje tisk. Američtí novináři čekají na připlutí Carpathie a píší o stovkách mrtvých.
Britové, kteří nemají ponětí, co se stalo, tvrdí, že všichni přežili. Na vině velkého počtu obětí je nedostatek záchranných člunů. Někteří přeživší ze třetí třídy také vypráví, že nedostali instrukce, co mají v ohrožení dělat.
Ani netuší, kde jsou únikové cesty. Katastrofa nakonec zapříčiní zlepšení v oblasti zaoceánských parníků. Je aktualizováno a upraveno několik nařízení. Mezi novinky patří nutnost cvičení opuštění lodě, to se v případě Titaniku neděje.
Mořský zázrak
Čeká podobný osud na Wonder of the Seas? S největší pravděpodobností ne! Kolos vážící 230 000 tun aktuálně kotví ve Francii. Od dubna 2019 na něm pracují dělníci v docích Saint-Nazaire. Nebýt koronavirové pandemie, už dávno by brázdil světové vody.
Kvůli tomu vypluje až na jaře 2022. Firma Royal Caribbean má ve své flotile několik bývalých rekordmanů. S novým přírůstkem ale vynáší pomyslný trumf. Loď plující pod bahamskou vlajkou je dlouhá 362 metrů.
Na šířku naměříme 64 metrů, což je o 4 metry více než má Václavské náměstí! Pokud naplní veškerou kapacitu, plavidlo bude domovem pro 6 988 cestujících, jejichž potřeby plní 2 394 členů posádky.
Přestože zaoceánská loď Titanic překonává skoro ve všem, jednu disciplínu parník uhájí. Wonder of the Seas má maximálku na 23 uzlech, a tak by čtyř komínovému plavidlu nestačila.
Ráj na vodě
Pokud by nějaký přeživší vstoupil na palubu nové největší lodi světa, nestačil by se divit. Loď je rozdělena na několik čtvrtí, které návštěvníkům poskytují vše, na co si vzpomenou.
Na zádi najdeme obří vodní amfiteátr, o několik metrů dál můžete zajít na pizzu nebo karaoke. Pro teenagery nechybí ani kavárna Starbucks. Personál samozřejmě myslí i na děti, a tak jedna z čtvrtí je speciálně pro ně.
Bezpečnost na moderních lodích patří mezi nejdůležitější prvky. Royal Caribbean dokonce obdrží výjimku ze zákona, protože podle regulí může být v jednom záchranném člunu pouze 150 lidí. Firma vyvine dvoupatrovou novinku, do níž se vejde na 370 pasažérů!
Wonder of the Seas jich má 18, a tak dokáže zachránit drtivou většinu cestujících. Myslí i na posádku, na starší Oasis of the Seas najdeme záchranné vory. Ty jsou uložené v barelech a po dopadnutí na hladinu se rozevřou.
Lidé se do nich dostávají za pomoci oranžové skluzavky. Ta je terčem kritiky, protože při nacvičování odnese několik zaměstnanců zraněnými kotníky. Díky ní ale nikdo nemusí zůstat napospas…