„Chci vystoupit, už tu stojíme hodinu!“ rozčiluje se pasažér zpožděného letu 5022. „Malý technický problém je již vyřešen,“ vrací ho na místo usměvavá letuška. Cestující rozčileně usedá zpět na své místo u okénka. To se mu stane za pár chvil osudným.
Je horké letní odpoledne 20. srpna 2008. Letadlo společnosti Spanair se chystá na letišti Madrid-Barajas ke startu. Rozjíždí se po dráze, ale pilot ho náhle zastavuje a otáčí zpět. Varovné kontrolky ukazují přehřívání.
Poslední komplexní kontrolou si letadlo prošlo v lednu a od té doby nemělo žádné technické závady. Přivolaný technik odhalí pouze chybné sepnutí teplotního čidla.
Prostě to odpojíme…
Piloti uvažují o výměně stroje. Technik však přichází se zdánlivě bezpečnou možností rychlé opravy, která neodporuje předpisům. Jednoduše odpojí jističe topidla. Pilotům se tak nebude ukazovat chybné měření teploty.
Pod tlakem času a netrpělivých cestujících posádka souhlasně kývne. „Poletí původní stroj,“ hlásí na věž a připravují se k druhému startu.
Stroj se skutálí z dráhy!
V 14.45 se letadlo konečně rozjíždí po vzletové a přistávací dráze 36L. „Letadlem cestuji často a všimla jsem si, že byl stroj při vzletu až nápadně pomalý,“ vzpomene si později jedna z pasažérek.
Letadlo začíná stoupat, ale najednou dojde k poklesu pravého křídla. Stroj padá zpět na dráhu a pokračuje v pohybu mimo ní! Cestující zachvátí panika. Neštěstí se již nedá zabránit. Letadlo se při pádu rozlomí a začne hořet.
Přežije jen 19 lidí
„Když jsme vzlétli, uslyšela jsem hrozný zvuk. Pak mě něco vymrštilo ven z letadla. Musela jsem omdlít, ale probudila mě hlasitá exploze,“ vypráví přeživší pasažérka Ligia Palominová (*1966).
„Z trosek šlo strašné horko, když se změnil vítr, nemohla jsem se ani nadechnout. Dospělí i děti křičeli. Jako doktorka jsem jim chtěla pomoct, ale když jsem se pokusila vstát, zjistila jsem, že mám obě nohy zlomené,“ líčí Ligia.
Má štěstí, stejně jako 19 dalších cestujících zachráněných z hořících trosek. Pád a následný výbuch nepřežije 154 lidí z řad cestujících i personálu.
Pád bez varování
Pravou příčinou nehody ale není přehřátí motoru. Po prozkoumání černých skříněk a zbytků letadla se zjistí, že havarovalo kvůli odpojení bezpečnostního systému napojeného právě na čidlo teploty!
Tento systém měl piloty upozornit na další problémy spojené se startem letadla. Po jeho vypnutí tedy piloty nic nevarovalo, že nejsou vysunuty vztlakové klapky, které se ukázaly jako hlavní příčina pádu letadla. Pro Španělsko se tak let 5022 stane nejhorší leteckou katastrofou vůbec.