Skip to content

S každodenní únavou bojuje mnoho z nás

Ráno vstát z postele je pro některé již první překážkou začínajícího dne – bojují s únavou z nedostatku spánku, ne vždy totiž spí doporučených 8 hodin. Přes den práce, škola, brigády, rodina… A večer opět únavou padnout do postele a další den začít na novo.

Zajímavostí je, že v 19. století vzniklo hnutí 8 : 8 : 8, jež propagovalo osm hodin pro práci, osm hodin pro spánek a osm hodin pro soukromý život zaměstnanců.

Problémy s únavou mají především osoby v produktivním věku, dokonce až třetina z nich.

V případě, že se nejedná o únavu zapříčiněnou nějakým onemocněním, pak jde podle psychologa Dalibora Špoka o únavu způsobenou zásadními změnami v životním stylu člověka a nástupem technologií v duševní práci, s níž stále neumí lidé správně zacházet.

blank
Jak zahnat únavu a zlepšit svůj výkone je přitom tak jednoduché.

Každý má právo na únavu

Nemyslím tím technické obsluhování aplikací a nástrojů, ale především uvědomění si, že na rozdíl od minulosti jsou tyto aplikace daleko náročnější na pozornost a kapacitu našeho mozku. Vše je dnes snadné, vše můžeme dohledat, okamžitě vyřešit.

Nečekáme, jako před 30 lety, až nám za dva dny přijde odpověď na náš dopis nebo až nám za pár hodin někdo zvedne telefon. Tato rychlost a tyto možnosti ale zároveň představují obrovský tlak na mozek, který si neodpočine tak, jako dřív,“ vyjádřil se k problematice únavy Špok.

blank
Buď stačí po obědě 20-30minutový spánek, delší spánek nemá smysl, jelikož by byl utlumující, nebo si v práci dělat pravidelná alespoň 5minutové přestávky po 25 minutách práce.

Nezapomenout na odpočinek

Když člověk vykonává fyzickou práci, pociťuje únavu přímo, a tak si dokáže lépe naplánovat přestávky. S duševní únavou je to ale složitější, protože tu nezaznamenáváme okamžitě, ale až v momentu, kdy přichází problémy s pozorností a soustředěností.

Odborníci tak doporučují dělat pravidelné přestávky, bez nich totiž není dlouhodobý výkon tak kvalitní, jak by měl být. Po 30-90minutovém fyzickém a psychickém výkonu člověk pociťuje únavu a je třeba si udělat přestávku pro další cyklus výkonu těla.

Foto: strokemark.com, i0.wp.com, huffingtonpost.com
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jordán žije Táborem: Oslavy 530 let známé vodní nádrže
epochanacestach.cz

Jordán žije Táborem: Oslavy 530...

Tábor je městem nad Jordánem....
Největší pomsta milence Gelemové!
nasehvezdy.cz

Největší pomsta milence...

To snad není možné!...
Mini koblížky s medem
tisicereceptu.cz

Mini koblížky s medem

Suroviny na 12 kusů 2 vejce 200 g bílého řeckého...
Robert Johnson: Upsal známý hudebník svou duši ďáblu?
enigmaplus.cz

Robert Johnson: Upsal známý...

Historie zná mnoho hudebníků, kteří svým...
Designový komfort garážových vrat
rezidenceonline.cz

Designový komfort...

Segment garážových vrat v současné době...
KlokArt se navrací se značkou Certina do 90. let
iluxus.cz

KlokArt se navrací se...

Po velmi úspěšných edicích triček s motivy...
Zjistila, že s partnerem už nemůže být?
nasehvezdy.cz

Zjistila, že s partnerem už...

Dokonalá idylka se prý...
Případy sexu s duchy: Jde o spánkovou paralýzu či astrální projekci?
enigmaplus.cz

Případy sexu s duchy: Jde o...

Čas od času plní titulky novin lidé prohlašující, že...
Já už jí vážně odpustila
skutecnepribehy.cz

Já už jí vážně odpustila

Také přátelé si někdy dokážou...
Gymnastika pro obličej
panidomu.cz

Gymnastika pro obličej

Povadlost rysů? Pravidelným cvičením můžete...
4 nejstarší města světa
epochalnisvet.cz

4 nejstarší města světa

Dávní obyvatelé sem přišli už před...
Kouření z generace na generaci
21stoleti.cz

Kouření z generace na generaci

Před několika lety prokázala vědecká studie, že...