Skip to content

Rakouská pošta posílala kromě balíků i lidi!

Ctihodný pražský měšťan čeká roku 1670, až dorazí do města poštovní dostavník. Moc dobře si totiž spočítal, že se mu lépe vyplatí vyrazit do Vídně s ním, než si na cestu najmout nákladný kočár. Ušetří, a že pojede společně s balíky, mu ani moc nevadí.

Historie pošty se u nás datuje od roku 1526, kdy byl českým králem zvolen Ferdinand I. Habsburský (1503–1564). Právě jeho volba si vynutila vznik poštovního spojení mezi Prahou a Vídní, bylo totiž nezbytné co nejrychleji informovat Vídeň o volebních výsledcích.

Už rok po Ferdinandově volbě fungovalo mezi Praha a Vídní stálé poštovní spojení. Málokdo ovšem tuší, že rakouskou poštou mohli cestovat i lidé.

Císař Ferdinand I. Habsburský zavede poštovní spojení mezi Prahou a Vídní.
Císař Ferdinand I. Habsburský zavede poštovní spojení mezi Prahou a Vídní.

Chudina nemá na cestu

Kdy přesně začnou poštovní vozy brázdící cesty v rakouské monarchii přibírat i pasažéry, se zřejmě přesně zjistit nedá. Stane se tak ale nejpozději po třicetileté válce (1618–1648). Cestují především střední měšťanské vrstvy.

Chudší lidé na to nemají, protože za každou ujetou míli se platí jeden zlatý (za dva zlaté bylo ve 2. polovině 17. století možné koupit vepře).

Zastávka poštovního dostavníku. Obvykle se stavělo na nocleh a jídlo.
Zastávka poštovního dostavníku. Obvykle se stavělo na nocleh a jídlo.

Pasažér se nemusí o nic starat

Rychlost přepravy přitom není nijak závratná, většinou vůz nezvládl větší vzdálenost než míli (1,5 km) za hodinu. Další zdržení znamenaly zastávky na jídlo v délce většinou od čtyřiceti minut do tří hodin a také noclehy.

Cestující ale měl výhodu, že se nemusel o nic starat.

Poštovní kočár se hodí nejenom k přepravě balíků, ale i lidí.
Poštovní kočár se hodí nejenom k přepravě balíků, ale i lidí.

Za rychlost se připlácí

Pokud chtěl jet rychleji, mohl cestovat extrapoštou, mimořádným spojem za vyšší jízdné. Na cestách se počítalo i se zavazadly. Do deseti liber váhy (cca 4,5 kg) byla jejich přeprava zdarma, za těžší tašky se ovšem platilo.

Foto: wikimedia.org
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Než prozřela, léta si lhala do kapsy
nasehvezdy.cz

Než prozřela, léta si lhala...

Traumatické dětství,...
Když se řekne lavice…
panidomu.cz

Když se řekne lavice…

…každý si představí něco jiného. Tenhle...
První vodíkový vrtulník dostává obrysy
iluxus.cz

První vodíkový vrtulník...

Za duchovního otce letectví je právem...
Pomluva všechno zničila
skutecnepribehy.cz

Pomluva všechno zničila

Nechápu, jak mohou být lidé...
Nejslavnější filmové automobily. Znáte je všechny?
epochalnisvet.cz

Nejslavnější filmové...

Hrdinové akčních filmů jsou sekáči...
3x pacienti, kteří se z bezvědomí probudili se skrytým talentem
enigmaplus.cz

3x pacienti, kteří se z...

Lidský mozek je neuvěřitelně složitý mechanismus, který věda...
Věří i nadále svému novému partnerovi?
nasehvezdy.cz

Věří i nadále svému novému...

Ačkoli se zdá, že někdejší...
LEPŠÍ.TV? Televize pro opravdové gurmány!
tisicereceptu.cz

LEPŠÍ.TV? Televize pro...

Recepty i televizní hvězdy na jednom talíři! Jako by se...
Unikátní fakta o dětském mikrobiomu
21stoleti.cz

Unikátní fakta o dětském...

Zdánlivě „přátelské“ bakterie, které žijí přirozeně ve...
Opět Havanský syndrom: Útok na tajné cestě šéfa CIA
enigmaplus.cz

Opět Havanský syndrom: Útok na...

Nikdo není v bezpečí a každý se může stát terčem...
Raz, dva, tři, čtyři… The Wave!
rezidenceonline.cz

Raz, dva, tři, čtyři…...

Při pohledu z ulice Mornigside ve Venice,...
Zlín: Baťa všude, kam se podíváš
epochanacestach.cz

Zlín: Baťa všude, kam se...

Východomoravská metropole...