Stačí namířit telefon, a pak se všechno děje tak nějak samo. Lístek do divadla, reklama na produkt v časopise, platba za zboží nebo informace o našem zdravotním stavu – to všechno zdánlivě chaoticky uspořádané čtverečky umí!
Používáme ho denně, jen někteří ale tuší, že byl určen k úplně jiným účelům. Moderní doba ale QR kód přijala za svůj a je její nedílnou součástí.
Zrozen ve fabrice
Málokdo tuší, co zkratka QR znamená. Dvě písmena ukrývají spojení quick response, což v angličtině znamená rychlá odpověď. Přestože kódy máme spojené především s 20. léty 21. století, v některých kruzích platí za běžnou záležitost.
Zrození technologické vychytávky nastává v japonské společnosti Denso Wave, která se zaobírá výrobou automobilových komponentů pro firmu Toyota. Zaměstnanec jménem Masahiro Hara (*1957) dostává pořádně zapeklitý úkol – vymyslet systém nahrazující čárové kódy.
Ty totiž umí ukládat informace pouze horizontálně a to je nedostačující. Vedení firmy chce zefektivnit práci se zbožím. Hara přemítá, jak využít i vertikální kapacitu a na cestu úspěchu ho nasměruje vlastně náhoda.
„Jednou odpoledne jsem hrál hru go, a pak mi to docvaklo,“ jeho slova míří na tradiční japonskou zálibu, která spočívá v plnění hracího pole černými a bílými kameny.
Stejný vzor Hara využije k dekódování informací a QR kód spatří v roce 1994 světlo světa. K fenoménu ho ale čeká ještě dlouhá cesta.

Konkurence čárových kódů
Novinka má jasnou strukturu. Velké čtverce v rozích pomáhají rozpoznat, kde je začátek a konec směru kódu. Jejich menší kolegové pro změnu obsahují veškerá důležitá data, která se objevují po naskenování.
Hara myslí i na to, když se s kódem něco stane – mírné znehodnocení nevadí. Celkem jeho vynález zvládá uchovat až 7 tisíc číslic, textově je to chudší (zhruba 4 200 znaků) – i tak ale strčí do kapsy čárové kódy.

Náhrobek s QR
Lidstvo přichází QR kódům na chuť postupně. Opatrné oťukávání začíná začátkem milénia, do bušení přechází ruku v ruce s boomem chytrých telefonů. Ostatně v létě 2011 už má s QR kódem zkušenost na 14 milionů Američanů.
Novinky si všímají i některé firmy, protože stačí někam umístit malinký černobílý čtverec a po jeho naskenování se uživatel dostane přímo na jejich internetové stránky.
Mezi další šikovné použití řadíme platby, protože stačí pár kliků a člověk nemusí složitě vyplňovat čísla účtů – technologie to zvládne za něj. Masivní používání nastává až během koronavirové pandemie.
Svět se děsí nákazy, a tak vzrůstá poptávka po bezdotykovém systému, což QR kódy splňují na výbornou. Aplikace zobrazují zdravotní stavy, jídelní lístky ale třeba i vstupenky na některé akce, což má zase ekologické výhody.
Ještě dál zajdou v Japonsku, kde QR kód zdobí náhrobní desky. Na změť černobílých kostiček stačí namířit fotoaparát a na obrazovce se ukáží informace o nebožtíkovi.
