Když se němečtí váleční zajatci dostali v roce 1945 do New Jersey v USA, nestačili se divit: „U vás se taky pije coca-cola?“ Oblouzněni masivní reklamou „Coca-cola je lidový nápoj pro všechny Němce“ netušili, že doma pili americkou colu.
I Adolf Hitler (1889–1945) měl colu rád.
Údajně ji za války popíjel při tajném sledování amerického filmového trháku Jih proti Severu z roku 1939. Obrovské dobové plakáty, inzerující v roce 1936 olympijské hry v Berlíně zároveň s reklamou na coca-colu, nejsou nijak výjimečné.
Dodnes kolují fámy, že německá pobočka firmy The Coca-Cola Company začala vyrábět fantu místo coly kvůli protiamerickým náladám. Důvody byly daleko pragmatičtější:
blokáda Spojenců omezila dovoz sirupu pro výrobu coly z USA. Přesto se vyráběla v Německu za války dál. Jak se mohla americká firma zaplést do kolaborace s třetí říší?
Jak je možné, že za války měla poměrně slušné zisky nejen v Německu, ale i v zemích, okupovaných Hitlerem?
Očarovala coca-colu kabala?
Zatímco v USA se povzbuzující nápoj poprvé představí v roce 1886, německá pobočka dobývá místní trh pod názvem Coca-Cola GmbH v roce 1929. Tehdy tu začne německý expatriot, Američan Ray Rivington Powers, plnit první láhve a slibuje investorům „neuvěřitelné bohatství a vily na Floridě“.
I když spíš neuvěřitelně blafuje, nakonec vítězí. Po nástupu Hitlera k moci v roce 1933 se výroba zvýší z původních 6 000 na 100 000 lahví ročně! Tato čísla nemůže mateřské vedení firmy ignorovat.
Ve stejném roce je do vedení pobočky jmenován Max Keith a snaží se zvyšovat zisky. Stejně jako Hitler a jeho propaganda, i Keith se snaží masírovat německé zákazníky mohutnou reklamou.
Kdykoliv se Hitler objeví na obálce nějakého časopisu, vzadu je reklama na colu.
A kdykoliv si ministr propagandy Joseph Goebbels (1897–1945) zamluví stadion pro ohlupování lidí, billboardy s coca-colou se objeví přímo u vchodu, kde se tvoří fronty nacistických fanatiků. Německá konkurence zuří.
Výrobce afri-coly už v roce 1936 nechá kolovat fotky víček lahví údajně z USA, na kterých je napsáno „košer“, tedy vhodné pro Židy. Německý výrobce minerálky se veřejně ptá, zda za německou pobočkou nestojí židovský kapitál.
Objeví se dokonce nařčení, že za úspěchem coly v Německu jsou „čáry“ tajné židovské nauky kabaly!
V Sudetech se vyrábějí lahve
Keith balancuje na tenkém ledě. Je donucen popřít veškeré spojení s Židy v reklamě umístěné v nacistickém plátku Der Stuermer. Po napadení Evropy nacisty vsadí Keith na reklamu pro pracující lid, budující válečný průmysl.
Už v roce 1937 vyzývá dělníky, aby si při práci dali osvěžující doušky coly, „lidového nápoje pro všechny Němce“.