Bývaly doby, kdy lidé věřili, že pod zemí číhají všelijací duchové, démoni, ba i peklo zde mělo mít své sídlo. To dnešní moderní člověk vstupuje do podzemních prostor v klidu a beze strachu. Vždyť právě zde se nachází spolehlivý a levný způsob městské hromadné dopravy.
V současnosti si žádné milionové město asi nedokáže představit svou existenci bez fungujícího systému podzemní dráhy.
První metro bylo otevřeno již v roce 1863 v Londýně a v současnosti se svou podzemní drahou může pochlubit téměř 180 měst, z nichž 46 se nachází v Číně. Metro však nemusí být jen dopravním prostředkem.
Pokud architekti a výtvarníci dostanou šanci, mohou vytvořit i zajímavou turistickou atrakci.
Metro v Santiagu
Není jen dopravním prostředkem, ale také důležitým symbolem modernizace a společenského pokroku Chile. Jeho výstavba a rozvoj byly úzce spojeny s politickými a ekonomickými změnami, které země prošla v druhé polovině 20. století.
Metro se stalo nejen dopravní tepnou, ale také místem setkávání lidí z různých sociálních vrstev, etnických skupin a kulturních prostředí.
Jeho estetické a funkční řešení přispělo k vytvoření nového urbanistického a společenského prostoru, který se stal nedílnou součástí identity Santiaga a Chile.
Podzemní dráha v chilské metropoli více než přepravní prostředek připomíná moderní multimediální galerii 21. století.
Dva miliony lidí, které metro v Santiagu každodenně přepraví, si například ve stanici Chilská univerzita mohou prohlédnout monumentální instalaci, jejímž autorem je malíř a fotograf Mario Toral (*1934). Toto dílo popisuje slavnou i méně slavnou historii země.
Na jiných stanicích jsou vystaveny fotografie i obrazy moderních chilských i zahraničních umělců. Co nejširší veřejnost tak má možnost seznámit se současným výtvarným uměním, aniž by muselo navštěvovat galerie a muzea.
Zatímco v mnoha světových podzemních drahách se ve stanicích promítají nekonečné smyčky vlezlých reklam, v Santiagu si jeho obyvatelé i návštěvníci mohou na velkoplošných obrazovkách prohlédnout nejrůznější příběhy ze života města.
Byť, ani zdejší metro není reklam prosté. Svým dopravním rozsahem patří podzemní dráze v Santiagu druhá příčka v latinskoamerické oblasti po metru v Mexico City. Pro pětimilionové město je to nutnost, vždyť v něm žije třetina veškerého obyvatelstva Chile.
Až za ním jsou podzemky v možná slavnějších městech, jako například v Riu, Sao Paulu či v Buenos Aires.
Rok otevření: 1975
Počet tras: 7
Počet stanic: 136
Celková délka: 140 km