Domů     Peklo uprostřed moře: 6 nejtragičtějších havárií ponorek!
Peklo uprostřed moře: 6 nejtragičtějších havárií ponorek!
7.10.2020

Ponorky měly ve válkách zásadní roli, poskytovaly strategickou výhodu proti nepříteli. Když ale došlo k jejich nehodám, lidé uvnitř nich zpravidla neměli sebemenší šanci se z těchto kovových rakví dostat. Které tragédie pod hladinou si vyžádaly nejvíce obětí?

Surcouf (1934–1942) 130 mrtvých

Snahou všech světových velmocí po 1. světové válce bylo omezení zbrojení, ke kterému se země zavázaly Washingtonskou námořní smlouvou, uzavřenou roku 1922. Ta určovala velikost námořnictva i povolené počty a rozměry bitevních lodí a křižníků, ovšem menší lodě a ponorky neomezovala vůbec.

Toho využila Francie, která do roku 1939 postavila hned 79 ponorek. Ve svých plánech ale země zašla ještě dál – spojením ponorky a velkých děl chtěla Francie získat silnou zbraň, aniž by porušila mezinárodní smlouvy. A tak vznikl Surcouf.

Ponorka měla spoustu technických problémů.
Ponorka měla spoustu technických problémů.

Nestabilita, zatékání a nákladná rekonstrukce

Zázrak techniky? Brzy se ukázalo, že ani omylem. Děla netěsnila a do ponorky zatékalo, navíc dostřel děl byl jen 16 km a pohybovat se jimi dalo jen v úhlu osmi stupňů na obě strany, takže se plavidlo muselo při střelbě pohybovat přímo proti cíli.

Nebylo možné střílet při náklonu ponorky, ani v noci. Zásoby munice se pracně doplňovaly z trupu, takže než byla ponorka schopna střílet, zabralo to 3,5 minuty.

Na moři navíc nebyla stabilní a ponor do 12 metrů hloubky, aby unikla leteckému útoku, jí zabral plné dvě minuty. Po spuštění na vodu v roce 1929 tak musela projít nákladnou rekonstrukcí. Do služby byla proto nasazena až roku 1934.

Symbol Hnutí svobodných Francouzů

I tak ji francouzská vláda používala spíše k propagandě. Při opravách v Brestu padlo město do rukou Němců, a tak kapitán Martin se Surcoufem raději odplul do Velké Británie. Dne 5. června 1940 zakotvila ponorka v Portsmouthu.

Britové ale spustili operaci Catapult, při které se plavidla zmocnili. Většina posádky se odmítla přidat ke Hnutí svobodných Francouzů Charlese de Gaulla (1890–1970) a nechala se repatriovat do okupované Francie.

Britům přišla ponorka zastaralá, ale de Gaulle ji vnímal jako symbol. Vrátila se proto do služby, hlídala konvoje z Ameriky. V únoru 1942 se přesunula do Pacifiku, kde měla chránit Tahiti.

Surcouf se pravděpodobně srazila s americkou nákladní lodí.
Surcouf se pravděpodobně srazila s americkou nákladní lodí.

Jak skončila pýcha Francie? Neslavně!

V noci z 18. na 19. února 1942 se nedaleko Panamského průplavu ponorka odmlčela a nikdo o ní už nikdy neslyšel. Co se stalo? Verzí události je několik. Jako nejpravděpodobnější se jeví ta, že se Surcouf srazil s americkou nákladní lodí SS Thomson Lyke.

Zahynulo přitom všech 130 mužů na palubě. Jde dodnes o nehodu ponorky s největším počtem obětí. Jiná verze hovoří o tom, že ponorku potopil hlídkový hydroplán, a další, že to byla americká 6. letka těžkých bombardérů.

S jistotou dodnes nikdo neví, co se tehdy stalo. Vrak Surcoufu nebyl dosud nalezen.

USS Thresher (1961–1963) 129 mrtvých

Tato ponorka byla chloubou amerického vojenského námořnictva, šlo o ve své době nejmodernější podmořské plavidlo. Mezi jeho přednosti patřil překvapivě tichý pohonný systém i schopnost klesnout až do hloubky 300 metrů.

Stroj byl vybaven i nízkofrekvenčním 3D sonarem. Na palubě měl vedle jaderného reaktoru i torpéda s jadernými hlavicemi. Postaven byl v loděnici Portsmouth Naval Shipyard.

Poprvé byla ponorka spuštěna na vodu v červenci 1960, do služby pak uvedena o rok později.

Ponorku doprovázela loď USS Skylark.
Ponorku doprovázela loď USS Skylark.

Ponor do hloubky 300 metrů

Dne 10. dubna 1963 se uskutečnily zkoušky ponoru do velké hloubky u pobřeží Nové Anglie. Na palubě Thresheru se vedle 112 námořníků nacházelo také 17 civilních odborníků, kteří měli testování sledovat. Ponorku doprovázela loď USS Skylark.

První, osudný ponor do maximální hloubky uskutečnila ponorka asi 350 kilometrů východně od mysu Cod. Komunikace mezi lodí a ponorkou probíhala přes podvodní telefon, na základě zvuků z něj se následně usuzovalo, k čemu vlastně došlo.

Nefunkční reaktor a marný pokus o záchranu

Ponor začal před osmou hodinou ráno, v 9:14 ztratila loď s ponorkou spojení. Poslední hlášení říkalo, že má Thresher menší problémy, pak už byly slyšet jen hrůzostrašné zvuky praskajícího kovu.

Ponorce zřejmě vysadil reaktor, kvůli průsaku mořské vody a následnému zkratu. Uvést jej opět do chodu trvalo 45 minut, tak dlouho ale posádka čekat nemohla.

Zřejmě se tedy neúspěšně pokusila naplnit balastní nádrže stlačeným vzduchem, což mělo plavidlo vynést nad hladinu. Místo toho však kleslo do hlubin oceánu.

Ponorce zřejmě vysadil reaktor.
Ponorce zřejmě vysadil reaktor.

Trosky v hloubce 2600 metrů

Trup ponorky byl následně rozdrcen obrovským tlakem vody. Všech 129 mužů uvnitř zahynulo. Po tragédii se na místo sjelo velké množství záchranných lodí s batyskafy (speciální ponorky určené pro ponory do velkých hloubek).

Trosky Thresehera objevila až v červnu záchranná loď Recovery pomocí batyskafu Trieste, a to v hloubce 2600 metrů. Zkáza ponorky byla totální, americké námořnictvo muselo oficiálně oznámit, že se Thresher potopil.

K-141 Kursk (1994–2000) 118 mrtvých

Plavidlo, pojmenované po ruském městě Kursk, dějišti největší tankové bitvy v historii, bylo součástí Severního loďstva ruského válečného námořnictva. Operovalo zejména v Severním ledovém oceánu.

Stavba ponorky započala roku 1992, na vodu byla spuštěna o dva roky později, poté ji dokonce posvětil ortodoxní kněz. Kursk byl považován za nepotopitelný, a to díky svému dvojitému trupu.

Ten vnější byl odolný proti korozi a měl výhodné magnetické vlastnosti, takže byl obtížně detekovatelný. Vnitřní oddělovala od vnějšího dvoumetrová mezera.

Stavba začala v roce 1992.
Stavba začala v roce 1992.

Zanedbaný stav ponorky přispěl k její zkáze

V roce 1999 uskutečnil Kursk úspěšnou špionážně-průzkumnou misi ve Středozemí, během války v Kosovu sledoval flotilu Spojených států. Jeho velitel, Gennadij Petrovič Ljačin, se pak stal národním hrdinou.

V srpnu se ponorka účastnila námořního cvičení, největší akce tohoto druhu od rozpadu Sovětského svazu. Akce začala 12. srpna 2000 ráno, když Kursk vypálil dvě slepá torpéda proti Petru Velikému, raketovému křižníku třídy Kirov.

V 11:28 místního času vysoce koncentrovaný peroxid vodíku, jež poháněl torpédo, pronikl rzí v torpédovém pouzdře. Reagoval s mědí a mosazí v torpédometu a způsobil tak řetězovou reakci vedoucí k explozi.

Na ponorce došlo k výbuchu.
Na ponorce došlo k výbuchu.

Otřesy o síle 4,4 stupně

Výbuch rovnající se explozi 100 až 250 kg TNT měl sílu 1,5–2,2 stupně Richterovy škály. Ponorka klesla do hloubky 108 m asi 135 km od přístavu Severomorsk.

Vodotěsné dveře, jež měly izolovat torpédovou místnost od zbytku prostor, byly bohužel otevřené, což byla běžná praxe. Výbuch tak zdecimoval dvě z devíti oddělení ponorky a zabil několik mužů včetně velitele Ljačina.

O 135 sekund později došlo k druhému, mnohem silnějšímu výbuchu. Odpovídal explozi 3 až 7 tun TNT a síle 3,5–4,4 stupně Richterovy stupnice. Výbuch, ke kterému zřejmě došlo už u mořského dna, roztrhl trup ponorky.

K jaderné havárii jako zázrakem nedošlo

Do třetího a čtvrtého oddělení začala proudit voda rychlostí 90 000 litrů za sekundu. V pátém oddělení se nacházely jaderné reaktory, které jako zázrakem nebyly poškozeny, a tudíž nedošlo k jaderné havárii. To následně velmi ocenili západní experti.

Výbuch přežilo asi 23 mužů, kteří se shromáždili v devátém oddělení na zádi ponorky, kde byl únikový průlez.

Mohli se pokusit o záchranu muž po muži a čekat na pomoc v ochranných oblecích na hladině oceánu, zřejmě se jim ale zdálo méně riskantní zůstat v ponorce.

Netušili, že Rusko, které nedisponovalo dostatečnými záchrannými kapacitami, odmítlo pomoc ze zahraničí, a to ze strachu z odhalení svého arzenálu.

Byla malá pravděpodobnost, že by někdo přežil.
Byla malá pravděpodobnost, že by někdo přežil.

Mizivá šance na záchranu

Není jisté, jak dlouho se mužům podařilo v ponorce přežít, zřejmě několik desítek hodin. Vypověděl jim nouzový zdroj energie, takže v místnosti byla tma a zima. Poslední okamžiky své i svých druhů zaznamenal kapitán-poručík Dmitrij Kolesnikov:

„Je příliš velká tma na psaní, ale pokusím se o to. Zdá se, že nejsou žádné šance, 10–20 %. Doufejme, že aspoň toto bude někdo číst. Zde je seznam osob z druhé sekce, kteří jsou teď v devítce a pokusí se odtud dostat. Pozdravy všem, není třeba zoufat. Kolesnikov.“

Patrony na tvorbu kyslíku způsobily požár

Voda prosakovala do nehybného Kursku a nedařilo se ji zadržet. Námořníci použili patrony na zpětnou přeměnu CO2 v kyslík, ale ty zřejmě přispěly k jejich záhubě.

Jeden zásobník nejspíš přišel do kontaktu s mořskou vodou a způsobil chemickou reakci, jež zažehla oheň. Muži se sice ponořili pod vodu, která jim sahala asi po pás, jenže požár spotřeboval zbytky kyslíku, a tak se námořníci udusili.

Zkázu Kursku tak nikdo nepřežil. Jeho trosky byly vyzvednuty nizozemskými záchranářskými společnostmi na podzim roku 2001. Speciální kotvy pro zachycení ponorky byly vyrobeny u nás.

HMS Thetis (1938–1943) 99 mrtvých

Ponorku třídy 1 královského námořnictva postavila společnost Cammell Laird v anglickém Birkenheadu. Na vodu byla ponorka spouštěna 29. června 1938, jejímu prvnímu ponoru velel nadporučík Guy Bolus.

Stroj se vydal směrem k Liverpoolskému zálivu, doprovázel ho remorkér Grebe Cock. Na palubě Thetisu se nacházelo celkem 103 lidí, vedle námořníků šlo i o technické pozorovatele ze společnosti, jež ponorku stavěla.

Při zkušebním zaplavení se do ponorky nahrnula voda.
Při zkušebním zaplavení se do ponorky nahrnula voda.

Voda se valila do ponorky

Při zkušebním zaplavení torpédových komor došlo souhrou nešťastných okolností k tomu, že vnější i vnitřní poklop komory číslo 5 zůstaly současně otevřené. Do ponorky se proto nahrnula voda, která zatížila její příď natolik, že se ponořila do hloubky 46 metrů.

Vzhledem k délce ponorky, jež činila 84 metrů, zůstala její záď s kormidlem a šrouby viset nad hladinou. V těchto místech však nebyl žádný nouzový „východ“ – průlez nebo torpédomet.

Naopak, ponorka měla jediný přetlakový nouzový průlez, kterým ovšem mohly procházet vždy jen dvě osoby najednou.

Bez možnosti úniku

Vzhledem k tomu, že byl plánován několikahodinový ponor, dorazily záchranné lodě k ponorce až následující den ráno. Nejprve se vynořili dva důstojníci, kteří informovali záchranáře o katastrofě.

Většina posádky se však již přiotrávila vydýchaným vzduchem, a i když si vzali přístroj s čistým kyslíkem, byli stiženi nevolností. Ven se dostali ještě další dva muži. Následně došlo k tragédii.

Další člověk, který se pokoušel stroj opustit, zřejmě ztratil orientaci a způsobil, že byly opět otevřeny oba poklopy současně, a do ponorky se tak dostala další voda.

Při úniku se do ponorky dostávala další voda.
Při úniku se do ponorky dostávala další voda.

Poučení z krizového vývoje

Záď ponorky klesla na dno dříve, než se ji záchranářům podařilo zachytit do vleku. Za tuto chybu zaplatilo životem 99 mužů. V důsledku katastrofy byly vnitřní poklopy ostatních britských ponorek vybaveny pojistkou (tzv.

thetis clip), která měla zabránit úplnému otevření poklopu, a navíc umožnit jeho rychle zavření v případě, že by dovnitř stroje tekla voda.

Když v září 1939 vypukla válka, byla Thetis vytažena na břeh, opravena a znovu spuštěna na vodu, tentokráte pod novým jménem HMS Thunderbolt. Nejprve sloužila v Atlantiku, v prosinci 1942 však byla přesunuta do Středozemního moře, aby bojovala proti lodím Osy.

Vlajka s lebkou a zkříženými hnáty

Podnikla několik úspěšných akcí, které si její posádka zaznamenávala na vlajku zvanou Jolly Roger s lebkou a zkříženými hnáty.

Tu používaly britské ponorky od první světové války, v reakci na výrok tehdejšího admirála, sira Arthura Wilsona (1842–1921), jež prohlásil, že ponorky jsou neanglické a jejich posádky by měly být pověšeny jako piráti.

Osudným se Thunderboltu stal 14. březen 1943, kdy byla ponorka poblíž Sicílie detekována italskou korvetou Cicogna, jež na ni shodila hlubinné bomby. Nikdo z posádky útok nepřežil. Vrak ponorky se následně potopil do hloubky 1350 metrů.

Ming III (1995–2003) 70 mrtvých

Ming III byla ponorkou typu 35 G námořnictva Čínské lidové republiky, vylepšenou verzí prvního diesel-elektrického plavidla vyvinutého v této zemi. Jejich jediným zahraničním uživatelem je Bangladéš.

V dubnu 2003 došlo během cvičení ve Žlutém moři k selhání ponorky, jež mělo za následek smrt všech 70 lidí na její palubě. Jednalo se o jednu z nejhorších čínských mírových vojenských katastrof všech dob.

Ponorka se pohybovala mezi Severní Koreou a čínskou provincií Shandog, když se jí porouchal motor.

Všichni členové posádky se kvůli nedostatku kyslíku udusili.
Všichni členové posádky se kvůli nedostatku kyslíku udusili.

Špatně fungující motor připravil posádku o kyslík

Ten se posádce během ponoru dne 16. dubna 2003 nepodařilo řádně vypnout, takže postupně spotřeboval všechen kyslík, který byl v ponorce k dispozici. Všichni členové posádky se tak udusili.

Nejhorší na tragédii je fakt, že operace probíhala v režimu tichého cvičení bez kontaktu, takže nikomu nepřipadalo zvláštní, že se ponorka nehlásí. Objevili ji až 25. dubna čínští rybáři, kterým bylo divné, že její periskop trčí nad hladinu.

Trvalo tak celých deset dní, než vyšla tragédie najevo. Ponorka byla následně vyzdvižena.

ARA San Juan (1985–2017) 44 mrtvých

Diesel-elektrická ponorka San Juan patřila k podmořským silám argentinského námořnictva, postavena byla v západním Německu, do služby vstoupila v roce 1985. Mezi roky 2008 a 2013 prošla nákladnou modernizací.

Účastnila se cvičení ve spolupráci s USA, zapojena byla také do boje proti nezákonnému rybolovu. Ostatně i k jejímu nenadálému zmizení došlo při rutinním plnění povinností.

Kontakt s ní ztratilo argentinské námořnictvo 15. listopadu 2017, když ponorka plula ze základny v provincii Ushuaia, po vojenském cvičení, na jih země do Mar del Plata.

Na palubě došlo k požáru.
Na palubě došlo k požáru.

Velitel hlásil požár v ponorce

Pátrací akce po plavidle pak byla vyhlášena 17. listopadu, když se dva dny neohlásilo.

V době ztráty spojení se ponorka nacházela asi 430 km od pobřeží, její velitel v poslední zprávě uvedl, že se mořská voda dostala do systému ventilace a způsobila zkrat a požár baterií. ARA San Juan ale pokračovala v plavbě.

Kyslíku měla 44členná posádka na 7 dní. Do pátrací akce se zapojily dvě desítky lodí, několik letadel a přes 4000 lidí. Neúspěšně!

Posádku zřejmě zabil výbuch

Vrak ponorky byl objeven až o rok později, 16. listopadu 2018, a to soukromou námořní společností Ocean Infinity najatou argentinskou vládou.

Ta na rozdíl od předchozích „hledačů“ disponovala technologiemi, aby ji v hloubce 870 metrů v oblasti výskytu četných podmořských kaňonů byla schopna nalézt. Na palubě ARA San Juan zřejmě došlo k výbuchu, který zaznamenaly sonary Amerického námořního institutu. Ten zabil všechny členy posádky.

Foto: Shutterstock.com, Wikimedia Commons
Související články
Zajímavosti
Jak vznikla jména technických značek? Hořící kniha a modrý zub!
Který telefon připomíná ovoce? Jak to vyřešit, když je vaše vysněné jméno už zabrané? A proč se někdy hodí hledat inspiraci v dávné historii? Poznejte s námi další zajímavé příběhy vzniku značek, které zná dnes celý svět. Nepřátelé spojte se! Značka: BLUETOOTH Vznik: 1997 Jak připojíme sluchátka k mobilu, klávesnici k počítači nebo telefon k […]
Zajímavosti
Guarana: Zdroj energie z amazonské džungle
Indiáni z Amazonie odedávna používali tuto štíhlou liánu k povzbuzení, léčbě bolestí nebo křečí. Semena obsahující vysoké množství kofeinu i další látky se dnes užívají hlavně jako přísada do energetických nápojů a doplňků stravy. Reklamy slibují mnohé zajímavé účinky, ale v čem skutečně může guarana pomoci? Pokud byste se vydali pro rostlinu paulinii nápojnou neboli […]
Zajímavosti
10 věcí, které jste nevěděli o královně Alžbětě II.
Vždy v dokonale sladěném pastelovém kostýmku, s nezbytnou kabelkou a sršící grácií. Fascinující ženu s celým jménem Elizabeth Alexandra Mary Windsor známe zkrátka jako královnu Alžbětu II. Kdy potkala osudovou lásku, co dělala, když jí nudil oficiální rozhovor, i jakou poťouchlost jí udělal vnuk Harry? I když bylo královně 96 let, zdálo se, že oplývá aurou […]
Zajímavosti
SOPKY: Věděli jste, že…
Na světě je více než 1500 aktivních sopek. že sopky v České republice jsou staré až 65 milionů let, a že souostroví Havaj tvoří 5 sopek? A jaké další zajímavosti o sopkách tu pro vás máme? – magma je tekutá hmota s teplotou od 600 do 1200 ° C, která se pohybuje v oblasti zemského […]
reklama
historie
Britský filatelista a budoucí král Jiří V.: Jak se princ stane viceprezidentem?
Waleský princ Jiří (1865–1936) – jehož prapradědečkem není nikdo jiný, než Jiří III. – pinzetou urovnává několik vzácných známek.   Tohle nadšení ho drží již několik let a nepustí až do smrti. Roku 1893 je přes relativně nízký věk dokonce zvolen viceprezidentem Královské filatelistické společnosti v Londýně. A patří mu i jeden světový rekord. A […]
Ferdinand II. – král v boji proti české šlechtě
Evropa vře. V českých zemích se nespokojená šlechta rozhodne vyhodit z okna nehodné úředníky, a zahájí tak spletité období třicetileté války. V Nizozemí se španělská vojska snaží upevnit svou moc, ale ani slavná španělská tercie nedokáže zázraky. Polsko je ve válce s Ruskem, v Uhrách zbraněmi řinčí Osmané, Dánové se střílejí se Švédy. A to ten nejkrvavější a největší konflikt […]
Král Jiří III.: Lid mu přezdívá šílený sedlák Jirka
Vítězná sedmiletá válka a Francie na kolenou, ztráta řady amerických kolonií, ale i porážka Napoleona I. Bonaparte (1769– 1821). Jako závdavek ještě záchvaty, kvůli kterým si král Jiří III. (1738–1820) vyslouží přezdívku Šílený. To je zhruba v kostce to, co jsme zřejmě o tomto panovníkovi někdy zaslechli. A to je škoda.   Záchvaty, které jsou […]
Coringa: Proč tu jen nikdo nechce žít?
Zoufalý dobytek se snaží uniknout z bahenní zkázy a prudkého vodního živlu. Jenže tentokrát neutečou ani zvířata, ani lidé. 25. listopadu 1839 se přístavním městem Coringa v indickém Ándhrapradéši přežene již druhá ničivá cyklóna. Jenže tentokrát půjde o skutečnou apokalypsu, domy vinou 12 metrových přílivových vln padají jako by byly z karet, obhospodařovaná pole jsou […]
historie
Eduard VIII.: Nekorunovaný mistr průšvihů
Je pohledný, charismatický, zcestovalý a jeho styl diktuje módu v ostrovním státě. Pro svou snahu být v první linii si vyslouží i úctu prvoválečných veteránů.   Řeč je o králi Spojeného království a britských dominií a císaři Indie Eduardovi VIII. (1894–1972). Většina lidí si ho ale spojí hlavně s abdikací kvůli fanatické lásce k Američance Wallis Simpsonové (1896–1986). Eduardova […]
Na český trůn pomohli Habsburkům až Turci
Hned dvakrát v rané historii českých zemí mají Habsburkové český trůn nadosah. Pokaždé ale člen jejich rodu vládne jen krátce a poté náhle zemře na úplavici. A tak si musejí počkat až do roku 1526, kdy po bitvě s Turky u Moháče padne poslední Jagellonec na českém trůnu, Ludvík, aby se na něj konečně mohli posadit. Pak […]
Život Ludvíka Svobody byl plný zvratů, vzestupů a pádů
Muž, který se dokázal vzepřít okupaci. Pražský hrad, jaro 1969. Legionář a tvůrce našich zahraničních jednotek v Sovětském svazu Ludvík Svoboda sedí zhroucený v křesle, jako kdyby měl za sebou jedno ze svých pověstných tažení. „Věřte mi, že jsem podepsal nejtěžší dokument ve svém životě!“ říká svému poradci. „Snad nebude tak zle, pane prezidente,“ chlácholí oslovený muž […]
Bartolomeu Dias: Muž, který našel jih Afriky
V kronikách se píše léta páně 1453. Osmanská říše dobývá Konstantinopol. Hedvábná stezka, po které proudí do Evropy vzácné zboží z Asie, je v rukou muslimů a řeč peněz je neúprosná. „Musíme najít nové cesty!“ shodují se obchodníci. A tak vojenská porážka na jednom konci světa otevírá nové možnosti na druhém. Z Lisabonu vyplouvají první lodě s nelehkým úkolem: objevit […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Dulce: Dobrota, které neodoláte
panidomu.cz
Dulce: Dobrota, které neodoláte
Ta dobrota se jmenuje dulce de leche a možná už jste ji objevili v obchodech. Ale nepochybujte o tom, že doma připravená bude ještě lepší. Název je španělský a znamená jednoduše „mléčná sladkost“. Původ ovšem není úplně jednoznačný, o autorství této receptury se pře hned několik latinskoamerických zemí a k tomu Francie, kde se traduje,
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
historyplus.cz
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
„Prvotřídní kvalita, dovoz z Itálie,“ přesvědčuje kupec s látkami bohatou pražskou měšťanku. Žena pečlivě osahává štůček mušelínu. „Vezmu si pět loket,“ prohlásí. Kupec rychle naměří požadovanou délku. Pořádný kus mu přitom zůstane za prsty…   „Na šaty ho bude málo, milostpaní. Stačí jenom na sukni,“ zhodnotí švadlena množství růžového mušelínu. „Ošidili vás, podívejte.“ Vezme do ruky dřevěnou
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
nejsemsama.cz
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
Voda má v magii zvláštní místo. Má jedinečné vlastnosti, které pro vás mohou být nejen zdrojem osvěžení, ale i duchovní síly a léčení. Voda z potoků a studánek má moc přinést do vašeho života pozitivní změny a obnovit vaši energii. Využitím těchto přírodních zdrojů v magii můžete obohatit své rituály a přinést do svého života větší harmonii a klid. Je důležité
Ten můj chlap je prostě báječný
skutecnepribehy.cz
Ten můj chlap je prostě báječný
Jsem holka Štěstěny, tvrdila moje máma, když jsem doma představila Mirka. Mohla na něm oči nechat. To nadšení ji neopustilo nikdy. Myslím, že mi trochu záviděla, ale nikdy jsem jí to neřekla. Tátu měla ráda, ale co si pamatuji, tak jsme s Mirkem byli zamilovaní mnohem víc. Jsme spolu moc rádi Tehdy byla jiná doba, když
Září Svobodová díky nové lásce?
nasehvezdy.cz
Září Svobodová díky nové lásce?
Přestože jí osud připravil až příliš kruté momenty, nikdy nepřestala věřit, že bude znovu šťastná. Sympatická herečka ze seriálu Ulice Ilona Svobodová (64) se má už několik týdnů potkávat se stejně
Hříbková omáčka
tisicereceptu.cz
Hříbková omáčka
Královskou houbou českých lesů je pravý hřib. Suroviny 400 g houby 1 větší cibule 2 lžíce másla 200 ml šlehačky 100 ml zakysané smetana 1 bobkový list 5 kuliček nového koření petrželka ne
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
enigmaplus.cz
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
V oblasti Paola na předměstí hlavního města La Valetta na Maltě se v roce 1902 dostala skupina dělníků do problémů. S několika se při rozbíjení skal propadla zem. „Dostaňte nás odsud, něco tady je,“ z
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
epochanacestach.cz
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
Návštěvou jednoho města si snadno zajistíme program třeba na celý víkend. Boskovice totiž nabízejí hned dvě významné architektonické památky, vzdálené od sebe jen půl kilometru. A tak se vydejme za hradem i za zámkem do krásné jihomoravské krajiny. Trhová osada Boskovice na okraji Drahanské vrchoviny vznikla někdy ve13. století, a už v roce 1313 kronikáři zaznamenali
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
epochalnisvet.cz
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
Nad vodou se převalují chuchvalce mlhy, ze kterých se náhle vynoří siluety několika člunů. Mají velmi podivnou posádku. Dobře živení, po zuby ozbrojení muži v černých uniformách a na straně druhé: zubožená těla oblečená v chatrných vězeňských hadrech. Co tato přízračná scéna znamená?   Je jaro roku 1945, druhá světová válka se chýlí ke konci. Jezero Stolpsee
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
21stoleti.cz
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
Lidský mozek, více než jakýkoliv jiný orgán, odlišuje náš druh od ostatních. Během posledních přibližně sedmi milionů let se jeho velikost a složitost výrazně zvýšila, což nám umožnilo používat jazyk,
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
iluxus.cz
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
&Beyond, světově uznávaný lídr v oblasti luxusní ekoturistiky, představuje své rozmanité portfolio safari lodgů a kempů ve východní Africe. Jako lídr v oblasti zodpovědného cestovního ruchu organi
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
rezidenceonline.cz
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
Třípodlažní penthouse na vrcholu nejvyššího věžáku severně od 72. ulice v New Yorku „patřil“ jednomu z protagonistů populárního seriálu, mapujícího život milionářské rodiny Royových. Jakkoliv jsou jejich osudy fiktivní, nemovitosti, v nichž „žijí“, jsou velmi reálné. Ohromující luxusní byt s pěti ložnicemi, čtyřmi koupelnami a výhledem na Husdon Yards je přitom jenom jednou z nemovitostí
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz