Městské muzeum ve spolupráci s hořickým historikem motocyklových závodů na okruzích Mgr. Jaroslavem Kotrbáčkem pořádají výstavu „Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích“.
![Výstava přiblíží první motocyklový závod ve městě v roce 1926 a první předválečný ročník závodu 300 zatáček v roce 1936.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2020/07/moto-2-768x512.jpg)
Návštěvníci si mohou prohlédnout dobové fotografie, plakáty, trofeje i několik historických motocyklů, které jsou za spolupráce Ing.arch. Martina Poura zapůjčeny ze soukromé sbírky.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Historie hořických mezinárodních silničních motocyklových závodů je velmi bohatá nejen co do délky trvání, ale také množstvím a kvalitou závodníků, kteří v Hořicích v minulosti startovali.
V dosud uskutečněných 55. ročnících závodu 300 zatáček Gustava Havla zde startovaly tisíce jezdců především z evropských zemí, ale i ze Severní Ameriky, Asie a Austrálie.
![Muzeum sídlí v budově hořického zámku a připomíná historii i současnost motocyklového sportu na přírodních okruzích, zejména pak tradičních závodů 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích. A také historii České Tourist Trophy, závodu určeného především pro veteránské kategorie.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2020/07/moto-3-768x512.jpg)
Legendární závod
„Závod 300 zatáček získal bezesporu největší proslulost v historii hořických silničních motocyklových závodů.
Letošní výstava motocyklů a veteránů je oproti letům minulým opět bohatší o nové exponáty, trofeje a obrazový materiál, návštěvníci se při zhlédnutí určitě zastaví i u řady různých dalších artefaktů, které se tematicky hořického okruhu a lidí kolem něj týkají.
Součástí expozic jsou i prezentace unikátních filmů a dobových dokumentů,“ uvádí kurátor výstavy Ing.arch. Martin Pour.
„Pokud přijedete na výstavu motocyklů, navštivte určitě i Masarykovu věž samostatnosti, která stojí uprostřed přírodního okruhu 300 zatáček Gustava Havla nad městem.
Je z ní krásný výhled po okolí, rozprostřou se před Vámi Krkonoše i malebné Polabí,“ uvádí MgA. Petra Zachovalová, ředitelka Městského muzea a galerie Hořice.
![Ke skvostům Hořic patří bezesporu i ojedinělá přírodní galerie soch - Smetanovy sady a sochařský park na vrchu Gothard, prezentující díla sochařů z celého světa vzniklá při mezinárodních symposiích v letech 1966 až 1969 a 1989 až dosud.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2020/07/moto-4-768x512.jpg)
Byl zrušen a poté obnoven
Po dlouhé pauze byl v roce 1961 obnoven závod 300 zatáček a hned v dalším roce byl zařazen do seriálu MR. Závodilo se na stejném okruhu jako před válkou, změna nastala jenom v úseku dnešní zatáčky Pod Borkem, kde se začalo jezdit z kopce přímo, zatímco před válkou se objížděli tam tehdy stojící domy.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Nejlepší českoslovenští jezdci tak začali pravidelně jezdit do Hořic, aby na zdejším náročném okruhu předváděli své jezdecké umění, jako například nejúspěšnější závodník historie František Šťastný, nebo v Hořicích nejpopulárnější Gustav Havel (po něm byl v roce 1968 závod přejmenován na 300 zatáček Gustava Havla), vítězili tady i Stanislav Malina, Karel Bojer, Václav Parus.
K nim v dalších letech přibyli Bohumil Staša, Peter Baláž, Zbyněk Havrda, neztratili se ani Hořičáci Zdeněk Bíma, Jiří Šafránek a Josef Bareš, o pár let později na ně navázal i Oldřich Podlipný.
![Vše je k vidění v prostorách hořického Musea Czech Road Racing po celou letní sezónu až do 15. září letošního roku.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2020/07/moto-5-768x512.jpg)
300 zatáček
V roce 1992 se začal v Hořicích jezdit druhý závod, Česká Tourist Trophy, určený především pro závody veteránských kategorií, kdy se závodilo v jízdě pravidelnosti, a ne v absolutní rychlosti.
Přesto většina startujících jezdců předváděla jízdy na hranici možností svých i svých motocyklů.
I v těchto závodech se také představila řada bývalých špičkových světových jezdců, např. Heinz Rösner, Otto Butenuth, Horst Seidl, Rolf Blatter či Ralf Engelhardt, pětinásobný mistr světa v závodech sidecarů.
Česká Tourist Trophy se stala v dalších letech vítaným doplňkem znovuobnoveného závodu 300 zatáček.
![Mnozí z účastníků závodů dosáhlo i světové proslulosti, především co se týká svých účastí a umístění v závodech mistrovství světa.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2020/07/moto-6-768x512.jpg)