Skip to content

Není pilot jako pilot: Roboti mají letadla stavět, udržovat i řídit!

Americké Air Force nezahálí a pouští se do pomalé revoluce v létání. Do kokpitu zcela obyčejného letadélka „posadila“ svého ROBOpilota a rázem z něj stvořila moderní dronový letoun. Roboti ale pronikají mnohem dál a nestojí jen za pilotováním letadel, nýbrž i za jejich konstrukcí.

Člověkem nekontrolovaný let. Přesně za tím stojí výše zmíněné Air Force. Počinem s ROBOpilotem se tak společnost pustila do řešení jedné z dvou hlavních výzev současného oboru letectví a letecké dopravy.

Tou první je vývoj a výroba energeticky nenáročných letadel, poháněných „na baterky“ a elektrickou energií, tou druhou je, jak jinak, automatizace.

Mobilní robot KUKA pomáhá sestrojit obrovské stroje Airbusu.

Dvouhodinový let bez lidí

Na projektu ROBOpilota se podílí kromě Air Force Research Laboratory také společnost DZYNE Technologies, která novinku otestovala loni v létě v americkém Utahu. Testovacím letounem byl stroj Cessna 206, zcela běžné civilní letadélko, vyráběné od roku 1968 s kokpitem pro jednoho pilota a prostorem pro dalších pět pasažérů.

„Konstruktéři prostě jen odstranili sedadlo pro pilota a nainstalovali na jeho místo konstrukci, která obsahovala všechno nezbytné vybavení, jež kontrolovalo regulátor, elektroniku, kamery, pohony a samozřejmě robotickou paži,“ vysvětlují pracovníci Air Force.

První let Cessny s robotem proběhl 9. srpna 2019. Letadlo bez problémů vzlétlo, celé dvě hodiny kroužilo nad vojenskou základnou v utažském Dugway a hladce přistálo – vše bez jakékoli osoby na palubě.

Z technického pohledu bylo nainstalování ROBOpilota do stroje neinvazivním zásahem, to znamená, že se Cessna 206 po testovacím letu mohla za pár hodin opět proměnit zpátky na prosté, člověkem pilotované letadlo.

Roboti letadla nejen pilotují, mohou pomáhat i při údržbě letového parku třeba i díky projektu Evropské unie VALERI.

Roboti stavějí letouny

Ačkoli byl test nadmíru úspěšný, odborníci ještě ladí otázku celkové bezpečnosti. Hlavní výzvou ve vývoji je teď zajištění bezpečnosti celého systému a „vychytání posledních much“, aby roboti skutečně mohli začít přepravovat i několikačlenné lidské posádky.

Dá se říct, že letecký průmysl pomalu, ale jistě následuje ten automobilový. A to se netýká jen robořidičů a robopilotů, ale samotného procesu výroby. To už se však přesouváme od malých výletních letadel k těm obrovským, létajícím na dlouhé vzdálenosti.

Své by o inovacích a zařazení té nejmodernější technologie do výroby mohl říct například gigant Airbus. Při sestavování mohutného letounu A 380 totiž hraje klíčovou roli výkonná mobilní těžkotonážní platforma společnosti KUKA.

Zařízení KUKA omniMove je díky kolům Mecanum schopno v hamburské výrobní hale přepravit díly letadla o hmotnosti 90 tun i v úzkých prostorách s milimetrovou přesností! Platforma se dokáže sama vytočit z místa i v případě, že je zatížena 90 tunami.

„Hledáme i v jiných odvětvích vhodná řešení, zvláště v automobilovém sektoru,“ dodává Kai Brüggemann, vedoucí hamburského podniku Airbus s tím, že právě v Hamburku se nachází moderní proudová linka, která je v leteckém průmyslu jedinečná.

Nástup komerčních bezpilotních letů lze očekávat nejdříve do deseti let, vezmeme-li v potaz optimistický scénář.

Automatizace normou

Společnost Airbus je jedním z tahounů technologického pokroku v oblasti výroby letadel. Například u Airbusu A 320 se již nějakou dobu lepí s pomocí robotů plastické čepy, které slouží k zafixování tepelné izolace na vnitřní stěně trupu letadla.

Další součástky trupu montují inteligentní roboti s paralelní kinematikou typu hexapod s vakuovými chapadly. Každé rameno takového robota je možné ovládat individuálně. Pozadu nejsou ani němečtí vývojáři z IFPT, spolupracující se společností Lufthansa, kteří sestrojili mobilního robota s vakuovými chapadly, starajícího se o plášť trupu letadla.

Své ví o robotizaci také česká pobočka francouzské společnosti Latecoere, která se zaměřuje na výrobu dveří a dalších dílů do letadel. V závodech se zavádějí metody rozšířené reality při montáži a kontrole nebo také plně automatizované výroby dílů, kdy jsou komponenty vyráběny z hutního materiálu na robotické lince, jež se postará i o automatizovanou kontrolu.

Foto: Shutterstock, Wikimedia.
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Co tají Věstonická Venuše?
enigmaplus.cz

Co tají Věstonická Venuše?

Věstonická Venuše je oslavou ženy, pravěkým...
V pravěku to bez „ostrých loktů“ nešlo
21stoleti.cz

V pravěku to bez „ostrých...

Nejnovější archeologický průzkum dokazuje, že v...
Jaká je pravda? Vážně manželku podvádí?
nasehvezdy.cz

Jaká je pravda? Vážně...

Mnoho prožitých...
Babiččiny tvarohové buchty
tisicereceptu.cz

Babiččiny tvarohové buchty

A když buchty, nemůže chybět česká klasika...
Pražské židovské hřbitovy: Tajemná místa posledního odpočinku
enigmaplus.cz

Pražské židovské hřbitovy:...

Starý židovský hřbitov není jediným pohřebištěm,...
Již 8. rok v řadě se Hublot stal oficiální časomírou Bol d’Or Mirabaud
iluxus.cz

Již 8. rok v řadě se Hublot stal...

Léto je ideálním obdobím k obnově a...
Křídlová dveřní klasika
rezidenceonline.cz

Křídlová dveřní klasika

Hodí se všude, kde máme na otevírání tohoto typu dveří...
Šílený císař Nero:  Pronásledoval ho duch jeho matky?
epochalnisvet.cz

Šílený císař Nero: ...

Z císařských komnat se ozývá přerývané oddechování. Patří...
Na cestě po Rakousku: Když milujete kolo, historii a přírodu…
epochanacestach.cz

Na cestě po Rakousku: Když...

Desítky jezer, stovky...
Boj v zákulisí Slunečné? Závidí jí slávu a peníze!
nasehvezdy.cz

Boj v zákulisí Slunečné? Závidí...

Dlouhé roky se snaží...
Kapka ke kapce, pro užitek i osvěžení
panidomu.cz

Kapka ke kapce, pro užitek i...

Voda je život a pro zahradu to platí...
Opustil mě můj největší kamarád
skutecnepribehy.cz

Opustil mě můj největší...

Tak věrný a oddaný dokáže být...