Vůbec největší letecká katastrofa historie, ke které došlo 27. března 1976 na letišti Los Rodeos na Kanárských ostrovech, připravila o život 573 lidí. Přitom k ní nedošlo ve vzduchu, ale na zemi.
Dva obří Boeingy téměř plně obsazené cestujícími se srazily v husté mlze na ranveji. Těsně před nehodou přitom došlo k tolika náhodám a nedorozuměním, že je to až neuvěřitelné.
Všechno odstartoval výbuch bomby na hlavním letišti Kanárských ostrovů na sousedním ostrově Gran Canaria. Tu tam nastražili místní separatisté a zároveň pohrozili dalšími výbuchy.
Proto bylo letiště uzavřeno a letadla převedena na menší letiště Los Rodeos na Tenerife. To ovšem nemělo na takový provoz ani vybavení, ani proškolený personál.
MLHA, PŘEPLNĚNÉ LETIŠTĚ, NEDOROZUMĚNÍ
Velká letadla zaplnila brzy letiště natolik, že musela parkovat přímo na pojezdové dráze a odlétající letadla se tedy na start dostávala přímo po ranveji, v opačném směru, než se vzlétalo.
Letiště Los Rodeos však nemělo v té době pozemní radar a do údolí, ve kterém leželo, padla mlha tak hustá, že v určitou chvíli letadla neviděli ani dispečeři z řídící věže a neviděli se ani piloti navzájem.
Když se tedy na start chystal Boeing holandské společnosti KLM pilotovaný nejzkušenějším pilotem společnosti Jacobem Van Zantenem, musel spoléhat na rádiovou komunikaci a řízení dispečerů. Ti ale sotva uměli anglicky a s hustým provozem si sami nevěděli rady.
V době, kdy se Van Zanten chystal ke startu, právě odváděli pryč z ranveje druhý Boeing americké společnosti Pan Am.
Podle jejich instrukcí měl pilot Pan Amu sjet z ranveje ostrou třetí odbočkou, ale ten z neznámých důvodů pokračoval až ke vhodnější čtvrté.
Buď třetí spojku přehlédl, nebo se domníval, že čtvrtá spojka bude vhodnější – otáčet obří Boeing o sto třicet stupňů na tak malém prostoru není hračka. Tohle byl však jeden z rozhodujících střípků celé tragédie.
TRAGÉDII UŽ NEŠLO ZABRÁNIT
Poslední rána přijde o chvíli později.
Netrpělivý Van Zanten už totiž kvůli mlze naléhavě žádá o povolení ke startu, ale ve chvíli, kdy mu dispečeř říká, aby vyčkal, dokud Pan Am neohlásí, že je z ranveje pryč, se do jeho hlášení přimíchá na stejné frekvenci právě americký pilot.
Van Zanten tak kvůli šumu uslyší jen jediné slovo: „Ano“.
To si vyhodnotí jako povolení ke startu a začne rozjíždět Boeing po ranveji. Když před sebou uvidí americký stroj, je už na všechno pozdě.
Kapitán Pan Amu sice okamžitě stočí stroj mimo ranvej a Van Zanten se pokusí vzlétnout tak prudce, že při tom zavadí ocasem o dráhu, ale zabránit katastrofální srážce už ani jeden z nich nedokáže.
Holandský Boeing se zřítí zpátky na dráhu a začne okamžitě hořet. Na jeho palubě nikdo nepřežije. Z amerického letadla se jako zázrakem zachráni 67 cestujících. Přesto toho dne zůstane na letišti Los Rodeos 573 mrtvých lidí…