Asi největší kontroverze ze všech Kristových artefaktů se dočká svatá předkožka. Jako malé dítě je totiž Ježíš stejně jako všichni židovští chlapci osmý den po narození obřezán.
Co se stalo s onou odříznutou předkožkou, je po mnoho let předmětem bádání nemalého množství křesťanských učenců.
Ti se totiž domnívají, že po Kristově nanebevstoupení musí tato choulostivá část těla jejich spasitele dosud setrvávat kdesi na zemi. Po celém světě se brzy začne objevovat mnoho „zaručeně pravých“ Ježíšových předkožek, což ve středověku vede k mnoha sporům. Každý je pochopitelně přesvědčen, že právě jeho relikvie je ta jediná skutečná.
Předkožka vstoupila na nebesa
Svatá předkožka se stane objektem zájmu mnoha lidí, kteří se neúnavně vyptávají kněží, jak to s podivnou relikvií je. Duchovenstvo je z toho v rozpacích.
Příliš tomu nepomáhá ani legenda o svaté Kateřině Sienské (1347–1380), které svatou předkožku Ježíš údajně navlékne místo snubního prstenu.
V 17. století jistý učenec Leo Allatius (1586–1669) dojde k revolučnímu závěru, že svatá předkožka spolu s Kristem vstoupila na nebesa a tam je nyní k vidění v podobě zářícího prstence Saturnu.
S takovou odpovědí se však věřící opět nespokojí a neustále jim záhada vrtá hlavou.
Záhadě je učiněna přítrž
Ani několik staletí nevede k tomu, že by se křesťané přestali otázkou svaté předkožky zabývat. Jak postupuje pokrok vědy a lidé jsou méně pověrčiví, najde se stále více posměváčků, kteří mají z tématu legraci. V 19. století již toho duchovní učitelé mají dost.
V roce 1900 vydají proto prohlášení, že každý, kdo něco napíše nebo řekne o svaté předkožce, bude z církve exkomunikován. Toto nařízení dodnes nikdo nezrušil, proto je čistě teoreticky stále platné. Není proto divu, že na tak ožehavou otázku svět stále ještě nezná odpověď.