Cestující prochází lasvegaským letištěm, jen pohledy některých skončí na stroji zavěšenému u stropu haly. Kdyby jen věděli, že mají před očima stroj, který absolvoval rekord, jež už více než 60 let odolává všem pokusům!
Rok 1958 je pro rekordy zaslíbený. V létě přistává dvojice pilotů, která ve vzduchu vydrží 50 dní. Jenže Robert Timm (1926-1976) a jeho kolega John Cook je překonají, a to rovnou o čtrnáct dní!
Tady máte sto tisíc!
Za vším musíme hledat reklamu, protože majitel lasvegaského hotelu Hacienda Doc Bailey dumá, jak přitáhnout zákazníky. Dává se do řeči s Robertem Timmem, mechanikem hracích automatů, který za druhé světové války brázdí nebe v bombardéru.
Z nahodilé legrácky se v polovině 50. let stává plán a majitel přislíbí finanční podporu v hodnotě 100 tisíc dolarů (suma dnes odpovídá 23 milionům korun). Za část obnosu zakoupí letadlo Cessna 172, které na počest chlebodárce pojmenuje Hacienda.
Tím ale všechno začíná, protože Timm tráví dlouhé dny v hangáru a stroj upravuje. Změní interiér, do něhož zakomponuje nádrž, která pojme na 360 litrů paliva! Jeho pozornosti neujde ani olejová soustava.
V té se povrtá tak, že může měnit filtr i kapalinu bez vypnutí motoru! Z Cessny také letí jedno z předních sedadel – opačným směrem míří matrace a umyvadlo.
Opatření proti podvodům
„Už jste to slyšeli? Strávili ve vzduchu padesát dní,“ zastihne Timma zpráva uprostřed září 1958. Rekord ho nenechá chladným.
Shodou okolností piloti brázdí nebe také v Cessně 172. V té době už má Timm po svém boku parťáka Johna Cooka, někdejšího pilota. Mezi mraky vystartují 4. prosince 1958, krátce před čtvrtou odpolední.
Pneumatiky stroje vyzdobí bílými pruhy, ty slouží jako důkaz, že dvojice nikde tajně nepřistane. První minuty krouží kolem Las Vegas, kdyby se objevily komplikace, záhy se přesouvají nad pouště mezi Kalifornií a Arizonou. To bude jejich domov na další dva měsíce!
Rekord ve tmě
A právě v odlehlých oblastech doplňují nádrž. Dvakrát denně se přiblíží k zemi, kde už je připravená jedoucí dodávka. Celá procedura, kdy je z letadla shozen hák, trvá něco přes tři minuty.
Posádka dostává ze země také jídlo a pití, které připravují hoteloví kuchaři. Kromě toho piloti obdrží také ručníky, vodu na holení a komiksy! A právě čtením si krátí dlouhé chvíle. „Někdy jsem i počítal auta, která jsem viděl,“ svěří se Timm.
Dvojice se střídá po čtyř hodinách a během šíleného koloritu oslaví Vánoce i Nový rok. Brzy se pobyt v neustálému řevu začne projevovat. Píše se 36. den, když Timma přepadá mikro spánek. Vychýlí se z kurzu a míří k mexickým hranicím!
Tragédie se nekoná, protože funguje autopilot na vyrovnávání křídel. Stát se podobná situace o tři dny později, následky by byly fatální. Službu totiž vypoví generátor opatřující světlo, teplo a čerpání paliva z přídavných nádrží.
„Pokračujeme,“ shodují se oba a mechanické svízele vyřeší ruční pumpa. V omezeném provozu překonají rekord, všichni doufají, že Hacienda přistane, jenže Timm s Cookem pokračují. Nakonec musí 7. února 1959 přistát, službu vypoví unavený motor.
Na zemi se ocitnou po neuvěřitelných 64 dnech, 22 hodinách a 19 minutách. Za tu dobu urazí 240 tisíc kilometrů! Jejich jména dodnes svítí v Guinessově knize rekordů.
Cessna zase zdobí lasvegaské letiště, jen hotel Hacienda se v 90. letech poroučí k zemi.