Skip to content
reklama
reklama

Nákladní automobil BelAZ: Obr, který uveze i plejtváka!

Největší tvor, jaký kdy žil na naší planetě, je plejtvák obrovský s hmotností až 200 tun. Existuje jednoduchý způsob, jak by se takový plejtvák mohl pohybovat po pevné zemi – stačí ho naložit na korbu nákladního automobilu BelAZ 75710.

Nový BelAZ patří mezi takzvané dampry neboli sklápěcí nákladní vozy, které se hojně využívají například ve stavebnictví, zejména však v povrchových dolech, kde převážejí ohromná množství vytěženého materiálu.

Z toho důvodu důlní dampry dosahují nevídaných rozměrů.

2
Ač to může působit paradoxně, jedním z hlavních důvodů pro konstrukci takto rozměrných nákladních vozů jsou požadavky na ochranu životního prostředí. Na přepravu daného množství materiálu spotřebuje velký dampr méně paliva, než dva menší.

Systém pracuje tak, že dieselové motory, z nichž každý dosahuje výkonu 1 700 kW, pohánějí generátory, které elektřinou zásobují elektrické motory. Každý z elektromotorů pak pohání jedno kolo, díky čemuž vůz získává, i přes svoji velikost, překvapivě dobrou ovladatelnost.

Kolos také nabízí možnost pokračovat v jízdě i v případě poruchy jednoho z motorů.

3
Jednou z největších potíží při konstrukci vozu byla omezená nosnost pneumatik, která odpovídá „pouhým“ sto tunám na pneumatiku. Každé kolo je proto osazeno dvojicí čtyřmetrových pneumatik, hmotnost naloženého dampru tak může dosáhnout zhruba 800 tun.

Aby celý stroj mohl jezdit v drsném terénu povrchových dolů bez rizika uváznutí, jsou opět všechna čtyři kola vybavena hydraulickým řízením. Velikostí stroje není příliš limitována ani jeho maximální rychlost, která u prázdného vozu může dosáhnout až 64 km/h.

4
Nepřekvapí, že mastodont vzbuzuje velký zájem veřejnosti

Hmotnost celého kolosu dosahuje 360 tun a může uvést až 450 tun nákladu, což by tedy stačilo na přepravu dvou plejtváků a ještě by zůstala pořádná rezerva. Není proto divu, že je stroj dokonce uveden v Guinnessově knize rekordů.

Uvést do pohybu masu oceli, která dosahuje rozměrů většího rodinného domu, není ovšem nic snadného. Pohon náklaďáku proto obstarává systém vyvinutý konstruktéry společnosti Siemens tvořený čtveřicí elektromotorů, dvěma generátory a dvěma dieselovými motory.

Foto: Siemens
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Záhadný incident s UFO v Zimbabwe
enigmaplus.cz

Záhadný incident s UFO...

Připomínat na začátku hlavních školních prázdnin...
Výtečný srnčí guláš
panidomu.cz

Výtečný srnčí guláš

Zimní jídlo podle našeho gusta vyzkoušejte!...
Čaroděj, který se vyznal v logaritmech
enigmaplus.cz

Čaroděj, který se vyznal...

Být považovaný za čaroděje, neznamená...
Volva dvou světů: Milionové auto a auto za miliony
21stoleti.cz

Volva dvou světů: Milionové...

I ve 21. století existují...
Její manžel už si užívá se svou milenkou!
nasehvezdy.cz

Její manžel už si užívá se...

Po necelých 13...
PODĚBRADSKÁ CYKLOSTEZKA
epochanacestach.cz

PODĚBRADSKÁ CYKLOSTEZKA

Město Poděbrady a jeho...
Pozvání do interiérové krajiny
rezidenceonline.cz

Pozvání do interiérové krajiny

Barcelonský byt je ojedinělý útulnými zákoutími,...
Nakradli si vojáci revoluční Francie zbraně?
epochalnisvet.cz

Nakradli si vojáci revoluční...

„Budeme hlasovat!“ rozhodnou muži, jakmile...
Skvělé hovězí po burgundsku
tisicereceptu.cz

Skvělé hovězí po burgundsku

Pomalu pečené hovězí na červeném víně...
Toleruje mu milenky, aby zachránila jejich manželství?
nasehvezdy.cz

Toleruje mu milenky, aby...

Po boku ADÉLY...
Výjimečný společník pro letní dny: Šampaňské Mumm Ice Xtra na ledu
iluxus.cz

Výjimečný společník pro letní...

Mumm Ice Xtra představuje jedinečnou interpretaci s...
Pochopila jsem, že zkouška žárlivosti se nevyplácí
skutecnepribehy.cz

Pochopila jsem, že zkouška...

Byla to moje nejlepší...