Energetické nápoje stimulují nervovou soustavu i kardiovaskulární systém k vyšším výkonům, proto jsou tak populární mezi dospělými. Málokdo si však uvědomuje i stinné stránky jejich konzumace.
Obliba „energeťáků“ však roste i mezi dětmi a dospívajícími, kde už přestavuje skutečně riziko. Proč?
Občasná konzumace energy drinků dospělým osobám neškodí, ta častá však již s sebou nese i řadu rizik, která si málokdo uvědomuje.
Za stimulujícím účinkem těchto nápojů stojí ve velké míře kofein, který zlepšuje fyzický i psychický výkon, stejně jako koncentraci, zahání únavu a podporuje bdělost.
Ovšem jeho nadměrný příjem může způsobit zvýšený krevní tlak, nepravidelný srdeční rytmus nebo třes. Negativně může působit i na nervový systém, což se projeví nespavostí a zvýšeným rizikem úzkostí nebo deprese.
Snadná cesta k obezitě…
Nadměrná konzumace energy drinků, bez adekvátního výdeje energie, tak může vést k rozvoji nadváhy a obezity. Cukr navíc zvyšuje hladinu glukózy v krvi, a může tak vést k rozvoji cukrovky, také se může podílet na zhoršení poruch pozornosti.
Endokrinolog a obezitolog Petr Hlavatý k tomu podotýká: „Setkávám se ve své praxi s mladými lidmi, kteří jsou schopni zkonzumovat tři až čtyři energy drinky denně, a ty tvoří základ jejich energetického příjmu. Přes den si koupí bagetu a večer zajdou pro něco k McDonaldovi…“
…i závislosti
Problém pití energetických nápojů spočívá v tom, že může vést ke vzniku závislosti, k čemuž jsou děti a mladiství náchylnější než dospělí. Zcela jistě vede ke zhoršení jejich koncentrace.
Výsledky průzkumu HBSC rovněž ukázaly, že časté popíjení energetických a slazených nápojů souvisí u školáků i s dalšími riziky, především s kouřením, opakovanou opilostí a konzumací marihuany. Na rozdíl od alkoholu, cigaret a drog však „energeťáky“ dětem nezakazuje zákon.
Espresso a pytlík bonbónů
Podle odborníků je pro děti konzumace energetického drinku stejná jako by silné espresso zajedli pytlíkem gumových bonbónů. Přijmou jeho prostřednictvím moc cukru i kofeinu, navíc doplněné o konzervanty a barviva, které potenciálně způsobují hyperaktivitu.
Provází je však silný marketing, kterému děti snadno podléhají. V Polsku nebo v pobaltských státech zakazuje prodej energetických nápojů s kofeinem a taurinem dětem a náctiletým do 18 let zákon. U nás zatím vznikla jen petice, která chce ovšem dosáhnout téhož.