Když v roce 1903 zakládá Henry Ford v Detroitu svoji továrnu na automobily, přesně ví, jaké vozy bude vyrábět. „Chci auto, které bude vyrobeno z dobrých materiálů, ale přitom tak levné, že si ho bude moci dovolit skoro každý,“ prohlásí.
I když se to zdá na první pohled nemožné a skoro nikdo tomu nevěří, nakonec se mu to povede.
V roce 1913 se Američan Henry Ford (1863–1947) rozhodne zavést pásovou výrobu. Údajně ho k tomu inspiruje návštěva jatek v Chicagu. I tam se totiž naporcované kusy masa pohybují na páse.
Když to uvidí, posedne ho myšlenka, že u automobilů by to mohlo fungovat stejně. Svoji vizi skutečně převede do praxe a pomocí montážní linky začíná vyrábět proslulý model T.
Zkracuje výrobu
Díky nové technologii, kterou Ford umístí do nového závodu v Highland Parku v Michiganu, se výroba automobilu zkrátí z původních 12 hodin na zhruba hodinu a půl. S tím je samozřejmě spojena obrovská úspora nákladů, včetně mezd za práci továrních dělníků.
Celý proces zefektivní i použití Fordovy oblíbené černé barvy, kterou u vozů preferuje. Černá totiž rychleji schne.
Úspěch spočívá v nízké ceně
Právě z těchto důvodů může být cena modelu T mnohem nižší než v případě konkurenčních vozů. Lidé si nové auto oblíbí. Továrník Ford může jásat. V roce 1927 počet vyrobených vozů přesáhne 15 milionů.
Není se čemu divit, protože zatímco Fordovo Téčko stojí jen 260 dolarů, u konkurence dosahují ceny klidně i 2000 dolarů, tedy jsou více než sedminásobné.
Přizpůsobí se situaci
Šikovného výrobce nezaskočí vůbec nic, dokonce ani druhá světová válka. Když se do ní Spojené státy v roce 1941 zapojí, Ford zareaguje velice pružně. Koupí pozemky na předměstí Detroitu a vybuduje zde velké hangáry. V nich se pustí do výroby letadel.
I při kompletování bombardérů úspěšně aplikuje postupy používané na montážních linkách při výrobě automobilů.