Po dekádách útlumu, kdy se kosmické bádání zaměřovalo na vysílání sond a na zkoumání orbity nebo nejbližších planet, jsme se dostali do éry nových vesmírných závodů. Tentokrát však mezi sebou kromě velmocí soupeří také soukromé firmy. Která bude mít navrch?
Zatímco ještě pár let nazpátek se nejčastěji skloňovalo jméno amerického podnikatele Elona Muska (⃰1971) a jeho firmy SpaceX, které se podařilo několik zásadních průlomů (například vývoj znovupoužitelných raket nebo vývoj nové kosmické lodi Crew Dragon), v současnosti je největší šeptanda kolem mise Artemis.
Ta se zaměřuje na návrat lidstva na Měsíc a stojí za ní americká vesmírná agentura NASA. V současnosti je za ní úspěšný let Artemis I. V rámci něj se do vesmíru vypravil modul Orion, který úspěšně zvládl nejen cestu do kosmu, ale následně také obkroužení Měsíce a zpětný průlet atmosférou.
Úspěch mise znamená, že příští rok začne její další fáze a že návrat na Měsíc začíná být velmi zajímavý také pro soukromé firmy.
Lunární modul
Ačkoliv to dřív bylo téměř nemyslitelné, dnes je už zcela přirozené, že NASA úzce spolupracuje nejen s armádou, ale také se soukromými společnostmi.
Prim už dlouhá léta v tomto směru hraje zmíněná společnost SpaceX. Ta v současnosti pracuje stále na tom nejdůležitějším – na vývoji vesmírné lodi Starship, lodi, která se má stát vůbec největším kosmickým plavidlem, které lidstvo dosud poslalo do vesmíru.
V rámci projektu Artemis by tato loď měla být tzv. lunárním modulem. Měla by „zaparkovat“ nad měsíčním povrchem, kde nabere astronauty z lodi Orion, dopraví je na povrch a následně s nimi zase zamíří zpět k Orionu.
Šance pro Bezose
Ačkoliv SpaceX je dozajista stále partnerem číslo jedna, do přivřených dveří se snaží dostávat i další firmy. Především pak Blue Origin, za kterým stojí další vlivný a bohatý podnikatel Jeff Bezos (⃰1964).
A jak se zdá, i jemu se daří pomalu se připojit do spolupráce s NASA. Firma totiž nedávno získala zakázku na vytvoření dalšího lunárního modulu, který bude sloužit k přistání na Měsíci v pozdějších fázích projektu.
V podstatě tak pracuje na tom samém jako SpaceX. Důvod? NASA totiž chce, aby se při vytváření lunárního modulu zvýšila konkurence. „Více konkurence znamená, že máte větší spolehlivost, máte zálohu,“ vysvětluje šéf NASA Bill Nelson (⃰1942).
Kdo uspěje?
Bezos sliby rozhodně nešetří. Je přesvědčen, že jeho modul bude nejen stejně dobrý jako Starship od SpaceX, ale možná i ještě lepší.
„Společně vyřešíme problém odpařování kapalného kyslíku a vodíku a vytvoříme z nich skladovatelné raketové palivo, které nám pomůže dostat se ještě do hlubších částí vesmíru,“ tvrdí podnikatel na svém twitterovém účtu.
Navzdory tomu je však SpaceX pro NASA i nadále partnerem číslo jedna. Jestli jím zůstane, ukáže hlavně další vývoj lodi Starship.
Ať už to ale se soubojem zmíněných firem dopadne jakkoliv, v nejbližší době nás přece jen zajímá hlavně práce samotné NASA. Ta totiž chystá misi Artemis II, v rámci které se v lodi Orion vypraví na oblet Měsíce čtveřice astronautů.
Start je v současnosti plánován na podzim příštího roku, což by se – díky dosavadním úspěchům projektu – mohlo podařit.