Káva je dnes druhým nejoblíbenějším nápojem na světě. Jak se pěstuje, kdo ji pije nejvíc a jaké jsou současné trendy v její přípravě?
Cesta přes Atlantik
Káva začala v Evropě nahrazovat do té doby běžné nápoje k snídani – pivo a víno. To se brzy projevilo v kvalitě práce, protože ti, kdo pili k snídani místo alkoholu kávu, měli více energie.
V polovině 17. století bylo jen v Londýně přes 300 kaváren a další velká města na tom byla podobně. V té době se také káva dostala do Severní Ameriky. Také tam začaly rychle vznikat kavárny, ale nejoblíbenějším nápojem zůstával nadále čaj.
To se změnilo až roku 1773, kdy došlo k tzv. Bostonskému pití čaje. Osadníci Nového světa tehdy na protest proti vysokému clu na dovážený čaj z Anglie naházeli bedny s čajem z nákladních lodí do moře.
Tato událost změnila americkou preferenci pití kávy – čaj zůstal už navždy v jejím stínu.

Matka všech kávovníků
Poptávka po kávě rostla, a tak se s jejím pěstováním začalo i mimo Arabský poloostrov. Nizozemci měli v 17. století úspěch s jejím pěstováním na ostrovech Jáva, Sumatra a Celebes na území dnešní Indonésie.
Nizozemci nebyli lakomí, v roce 1714 daroval starosta Amsterdamu mladý kávovník francouzskému králi Ludvíku XIV. (1638–1715).
Kávovník byl zasazen v královské botanické zahradě v Paříži a v roce 1723 získal námořní důstojník Gabriel de Clieu (1687–1774) odnož z tohoto kávovníku. De Clieu dovezl sazenici do Karibiku na ostrov Martinik a zasadil ji tu.
Právě této sazenici je připisováno rozšíření více než 18 milionů kávovníků na Martiniku v následujících 50 letech. A nejen to.
Ze sazenice, kterou de Clieu dovezl z Francie přes Atlantik, pochází v podstatě všechny kávovníky v Karibiku a v Jižní a Střední Americe.
Kávové velmoci a spotřeba
Dnes se kávovníky pěstují hlavně v zemích Latinské Ameriky a v Africe. Vůbec největším světovým producentem kávy je Brazílie a toto prvenství drží už více než 150 let. Brazilské klima je ideální pro pěstování jak Arabiky, tak Robusty.
Mezi další významné vývozce patří Vietnam, Indonésie, Kolumbie, Indie, Etiopie, Venezuela, Guatemala, ale také Filipíny či Madagaskar a řada dalších zemí. Co se týče spotřeby, vůbec největšími konzumenty kávy na světě jsou Finové.
Jejich roční spotřeba na osobu činí neuvěřitelných 12 kilogramů kávy. V těsném závěsu za nimi jsou také Norové a Švédi. K velkým milovníkům kávy patří také Islanďané, Dánové a Nizozemci. Ani Češi si ve spotřebě kávy nevedou špatně:
roční spotřeba kávy u nás je něco přes 3 kilogramy na osobu. Ročně za ni Češi utratí dohromady asi 6,5 miliardy korun.
Arabica vs. Robusta
V současnosti jsou dva nejznámější druhy kávovníků Robusta a Arabica. Až 70 % celosvětové produkce kávy pochází z rostlin kávovníku arabského, pocházejícího původně z oblasti severovýchodní Afriky.
Největším světovým producentem Arabiky je Brazílie, zatímco Robusty Vietnam. Arabica je mnohem náročnější na pěstování, a to se odráží i v její ceně. Robusta je naopak odolnější vůči škůdcům a daří se jí i v nižších nadmořských výškách.
Arabica má obecně bohatší chuť, ale zase má větší kyselost. Robusta plodí dříve, a to již po 2–3 letech, oproti kávovníku Arabica, u kterého se na první sklizeň čeká 5–6 let. Plodem kávovníků jsou tzv.
kávové třešně (červené, žluté či oranžové), které obsahují po dvou semenech – ta se po dozrání používají jako kávová zrna k přípravě kávy.

Nové trendy v pití kávy
Při přípravě kávy i při její konzumaci se během let objevují nejrůznější trendy. Například oblíbeným letním drinkem poslední doby je espresso s tonikem. To bylo poprvé namícháno v roce 2007 v Oslu.
Dalším letním kávovým nápojem je cold brew, což je za studena extrahovaná káva. Co se týče míst konzumace káv, roste obliba malých kaváren, kde se připravuje řemeslná káva. Oproti velkým řetězcům nabízí osobní vztah se zákazníkem a komorní prostředí.
V domácím prostředí je trendem posledních let kromě moderních kávovarů příprava kávy v moka konvičce, ze které je káva intenzivní a silná. Roste také obliba nákupu kávy v malých pražírnách, které často podporují udržitelnější způsoby produkce.
Káva už dávno není jen obyčejným nápojem – je to celosvětový fenomén, který ovlivňuje ekonomiku, kulturu i každodenní život milionů lidí.