Elektromobily jsou typický plod dnešní doby, který spouští extrémní polarizaci názorů – jedni v nich vidí budoucnost, druzí je odmítají.
Jejich vstup na trh každopádně vypadal jako typický technologický převrat. Základní vlastností takového převratu je totiž nástup luxusního a velmi drahého výrobku, a to přesně elektromobily splňovaly.
Automobilka Tesla vstoupila na trh s velmi luxusním modelem a vše se zdálo jako z učebnic. Elektromobily zažily podobný spád jako třeba iPhone, kdy luxus a omezená dostupnost spustili šílenství. Bohatí lidé, a i ti co si na ně hrají, ho museli mít. Takto učebnicově vypadá technologický převrat, který změní celý trh.
Tak rychle, jak se pomyslný stroj začal rozjíždět, tak rychle ale začal i skřípat. Trh se extrémně rychle nasytil.
Díky absenci rodinných kombíků, automobilů s tažným zařízením na které lze umístit třeba nosič na kola, začal koloběh kulhat.
Toto skřípání bylo nicméně namazáno velkým množstvím PR a dotací, a k žádnému výraznějšímu zaseknutí tak nedošlo. Každopádně jsme už dávno za prvotním vstupem, a dnes měly elektromobily nakupovat masy a převrat proměnit v realitu. To se však nestalo.
Technologie nedospěla do takového standardu, který by si masy dokázaly dovolit. Respektive budí tolik otázek, že si jej masy dovolit nechtějí.
Ztrátu zákaznické chuti zalepují dotace
Organizace, které vytušily změnu trhu, jež směřuje za nižšími globálními emisemi, chtěly svůj díl úspěchu, a tak přispěchaly s dotacemi, protože dotace přeci pomáhají… Dotace, jak všichni víme, ale vytvářejí ovladatelné a závislé trhy, nikoliv pokrok.
Dotaci, jak to nyní vídáme třeba v zemědělství, potřebuje skoro každý, aby se vůbec uživil, v žádném případě tedy není znamením pokroku, ale naopak prodloužením přežívání.
Do této pasti spadla i Tesla, která svoje účetnictví kompenzuje emisními povolenkami a cenu vozidel vylepšuje dotacemi.
Každý zdatný podnikatel je schopný si poradit a vymyslet způsob odbytu svých produktů. Ale ve chvíli, kdy vaše továrny stojí pouze na dotacích, tak mizí veškerá kreativita, protože celý řetězec navázaných firem je poháněn turbem ve formě dotací. A to se přesně stalo trhu s elektromobily.
Jaký je výsledek dotací?
Výsledkem je prostředí, které bez dotací zkolabuje. Nemáme levné elektromobily. Nemáme dostupné elektromobily. Jediné, co nám dotace přinesly, je trh závislý na dotacích, který generuje drahé a masami nechtěné vozy, jež nemají dostatečný odbyt.
A to i přes to, že si to zarytí příznivci elektromobilů nechtějí vůbec připouštět.
Proč je pro zákazníky nevýhodné zakoupit si nový elektromobil?
Ekonomicky smýšlející zákazník si nekoupí nový elektromobil z důvodu nepředvídatelnosti trhu. Jednoduše pokud nevíte za kolik automobil prodáte, tak jej optikou racionálního uvažování koupit nemůžete.
Samozřejmě stále je mezi bohatými spousta lidí bez ekonomického vzdělání, nebo tak bohatých, že jim je to jedno, ale většinová populace o takovýchto věcech přemýšlí.
Kupní cena sražená různorodou dotací navíc znamená nejistotu na bazarovém trhu a hrozí tak skutečně extrémní pokles prodejní ceny elektrovozu.
Všichni o dotacích na elektromobily vědí a nikdo nebude mít ochotu automobil vykoupit za cenu vyšší než kupní. Zakoupit elektromobil bez dotace? To je holý nesmysl, protože jej za pár let prodáte za cenu sníženou o dotaci.
Ale co když u vás elektromobily nedotují, ale v Norsku ano? Vliv na cenu se propíše do celého světa, trpí tím tedy celý globální trh.
Proč je pro zákazníky nevýhodné zakoupit si starý elektromobil?
Elektromobil, na nějž byla kupujícímu dána dotace, musí být kvůli dotačním podmínkám při prodeji minimálně 5 let starý, přičemž jeho cena je jednou provždy zkřivena dotací. Co to v praxi znamená?
Při pohledu na zemědělství jsou produkty z dotačního zemědělství prodávány za nižší než výrobní ceny, lze tedy předpokládat, že se takto stane i u elektromobilů. I současný trend tomu napovídá.
„Hurá“ tedy do takto levného elektromobilu, musí to být přece jednoznačně „výhodné“… Ale co když někdo udělá ještě větší dotaci a tím srazí cenu těchto aut ještě níže?
A jak to dopadne s elektromobily se zničením akumulátorem, když garantovaná životnost je 8 let – půjdou vůbec prodat? Zkrátka koupit si vozidlo za 600 000 Kč na pár let s předpokládanou nulovou prodejní cenou je poměrně odvážný kousek.
Dezinformace ohledně absence servisu také není příliš férová k zákazníkům. Elektromobil obsahuje spoustu součástek, které konvenční vozidlo neobsahuje.
Prakticky však mimo pohonu se jedná o totožná vozidla, které má podvozek, brzdy, tlumiče, destičky, pružiny atd. Takže například geometrie náprav a nebo protržená prachovka Vás prostě nemine.
Elektromobil je zatím velmi drahý a rizikový špás, a dokud do něj budou státy hrnout dotace, tak budou bránit jeho hromadnému prosazení. Nejistota na trhu vyvolaná dotacemi znamená bariéru pro mnoho kupců s ekonomickým smýšlením.
Tedy pro ty, které by měly elektromobily přitáhnout. Trh v rámci celkového pohledu s elektromobily počítá.
Výrobci doplňků, ať už jde o tažná zařízení nebo sportovní pružiny, se přetahují kdo první vyrobí vhodné produkty.