Jak zařídit, aby vaše firma, služba či výrobek dokázaly změnit svět? Musí mít to správné jméno! Kde ale takové najít? Na to žádná univerzální rada není…
Je lepší se inspirovat v běžném životě, nebo ve světě fantazie a neomezených možností? Raději jméno promyslet do detailů, anebo použít to, které vás napadne úplně náhodou? Za známými značkami se občas skrývají dost zajímavé příběhy. Seznamte se s těmi nejslavnějšími z nich!
Jablka mám rád!
Značka: APPLE
Vznik: 1976
Otec informatiky Alan Turing (1912–1954) kousne do otráveného jablka a zemře. Podle některých zdrojů se právě proto proslulá americká společnost jmenuje Apple. Jenže realita je složitější…
Jiný výklad připomíná, že jablko je také symbolem vědění . Osvítilo nejen Adama a Evu, ale i slavného Isaaca Newtona (1643–1727), kterého na zahradě pod jabloní zachybuje právě historicky první, trochu přeplácané logo firmy Apple!
Podle méně romantické verze přijde zakladatel firmy Steve Jobs (1955–2011) se jménem poté, co stráví několik měsíců prací na ovocných plantážích v Oregonu. Celý americký stát poté označuje jako „jablečný sad.“
Ten skutečný důvod však prý nikdo netuší! Může jít jen o to, že Steve Jobs má zkrátka jablka rád a jako frutarián jednu dobu ani nejedl nic jiného. Anebo že Apple je v abecedě před Atari, firmou, kde pracoval dříve, a kterou chce trumfnout.
Což se mu podaří – zatímco Apple se stane globální velmocí, Atari jako výrobce herních konzolí brzy skončí.
Velmi rychlý web
Značka: WIKIPEDIA
Vznik: 1994
Když v roce 1994 americký programátor Ward Cunningham (*1949) zavítá na havajské ostrovy, trochu se zamotá na letišti v Honolulu. „Použijte Wiki Wiki Shuttle,“ upozorní ho zaměstnanec na kyvadlový autobus, který tu pendluje mezi terminály.
Výraz „wiki wiki“ znamená v havajštině „rychlý“, či dokonce „velmi rychlý“, a Cunninghamovi se to zalíbí natolik, že tak pojmenuje svůj právě vyvíjený WikiWikiWeb!
Tedy software, který má urychlit komunikaci mezi počítačovými programátory a který se měl původně jmenovat Quick („rychlý“ v angličtině).
Wiki se postupně stane obecným označením webů vznikajících za pomoci běžných uživatelů, a především dá jméno oblíbené Wikipedii! A i když se někdy uvádí, že jde o zkratku pro „What I Know Is“ (“Co já vím, je…“), je to naopak. Slogan vznikne z názvu až dodatečně.
Co ztratil kůň?
Značka: ASUS
Vznik: 1989
Každý nový produkt nás vynese výš a výš! Podobně si to představují čtyři bývalí zaměstnanci tchajvanské počítačové firmy Acer, kteří se roku 1989 rozhodnou založit vlastní společnost. Jméno musí znít vznešeně!
„Co takhle Pegasus?“ vzpomeneme si jeden z nich na okřídleného koně z řecké mytologie, fantastického a zároveň dobrodružného tvora, symbolizujícího krásu a sílu.
Zní to skvěle, jeden detail ale kolegům nesedí. „P“ je moc daleko v abecedě, v telefonních seznamech a adresářích firem pak takové jméno snadno přehlédneme. Úspěšná firma musí být hned na začátku. Je rozhodnuto, škrtne se „Peg“ a vznikne „Asus“!
Podle některých názorů se nevšední strategie vyplatí a pomůže k firmě k úspěchu. Podle jiných je to spíš naopak, nikdo totiž neví, jak slovo „Asus“ správně vyslovit, a vznikne mnoho variant.
100x nekonečno
Značka: GOOGLE
Vznik: 1997
„Není to ono,“ přemítají studenti Stanfordovy univerzity Larry Page (*1973) a Sergey Brin (*1973), když v roce 1996 vytvoří nový internetový vyhledávač.
Jmenuje se BackRub, protože k řazení vyhledaných stránek používá zpětné odkazy, tedy backlinks, ovšem podle tvůrců to nezní dost atraktivně.
„Googolplex!“ střelí od boku na brainstormingu kolega Sean Anderson a naráží tak na googol, matematický výraz označující 10100, neboli 1 následovanou 100 nulami.
Ten poprvé použije už v roce 1936 devítiletý synovec matematika Edwarda Kasnera (1878–1955) a k označení takřka nekonečného množství informací se hodí skvěle!
„Spíš jen ten Googol,“ navrhne Page, kterému původní verze přijde moc dlouhá. Anderson hned zkouší, jestli je tato doména už zabraná, jenomže se přeťukne a napíše Google! Pokračování příběhu už všichni známe…