Že pití vína v rozumných dávkách zdraví prospívá, potvrzuje řada vědeckých studií. Látky ve víně působí pozitivně na srdce, napravují poškození sliznice trávicího traktu a pomáhají chránit plicní tkáň.
Badatelé z Cambridgské univerzity se však tentokrát zaměřili na jiný faktor, který se královského nápoje týká.
V luxusnějších restauracích či vinárnách má nalévání vína do sklenek svá přísná pravidla. Jiný typ skleniček se plní červeným vínem a jiný bílým. Bílá vína jsou obvykle méně aromatická než ta červená, proto mají trochu vyšší nároky na tvar sklenice.
Sklenice na bílé víno bývají obvykle trochu menší, nejdůležitější je však zužující se hrdlo. Tento tvar pak více nechá vyniknout aroma bílého vína.
V běžných barech a jiných podnicích až tak přísná pravidla neplatí, byť rozeznání rozdílu mezi sklenkami na červené a bílé patří k bontonu. Hostinští a barmani se však mohou nyní zaměřit na jiné vlastnosti sklenic.
„Dvojku vína,“ zní obvyklá objednávka v baru. Sklenka, do které barman víno nalije, však může být různá. Ať co se týče tvaru, materiálu, ze kterého je vyrobena nebo třeba velikosti.
A právě velikost sklenic sehrála hlavní úlohu v poněkud neobvyklém výzkumu britských badatelů.
Po dobu šestnácti měsíců se výzkumníci vydávající se za obsluhu baru, nalévali víno do různě velkých skleniček. Výsledek byl pro mnohé překvapující. Jakmile se víno prodávalo ve větších sklenicích, hosté v baru jej vypili více.
Prodej stoupl téměř o deset procent proti normálu. Zároveň se ukázalo, že nalévání do menších sklenic nemělo na prodej vliv.
Čím byl tento rozdíl způsoben? To je nyní otázka, kterou si kladou psychologové, kteří se na šetření podíleli. Svou roli může hrát optický klam. I když je ve větší sklenici stejně vína jako v té menší, lidské oko vnímá domnělý rozdíl.
Poté člověk pije rychleji a objedná si další dvojku. „Není však bez zajímavosti, že nebyl pozorován opačný efekt, když jsme přešli na menší skleničky,“ uvedla vedoucí studie Rachel Pecheyová.
Podle ní by podobné výzkumy mohly v budoucnu omezit nadměrnou konzumaci alkoholu. Fakt, že člověk jí a pije i očima není nijak překvapivý. A nejde jen o to, jak vypadá samotné jídlo či nápoj.
Jiné výzkumy poukázaly na souvislost mezi velikostí a barvou talíře či příboru a množstvím zkonzumovaného pokrmu.