Proč visí Mona Lisa v Louvru o samotě? Holá zeď, která obrazu dělá společnost, se kdekomu nemusí zdát dostatečně důstojná, a očekával by v blízkosti slavného obrazu nějaké výraznější, oslavné prvky. Minimalismus je ale v tomto případě rozhodně na místě.
Vědci dnes začínají přicházet na psychologické vysvětlení fenoménů, které umělci odhalili už před staletími. Například jak rozptýlení v blízkosti uměleckých děl ničí lidskou schopnost ocenit krásu. Vědecky se tak potvrzují myšlenky, které poprvé vyřkli už antičtí filozofové.
Krásou se zabýval také německý filozof Immanuel Kant. Podle něj není krása vlastností objektu, ale něčím, co je skryto v tom, jak objekt vnímá pozorovatel.
Drobné detaily, které v uměleckém díle odhalíme, a tím i úroveň toho, jak jsme ho schopni docenit, závisí stejně tak na umělcově dovednosti, jako na našem soustředění se na obraz.
Rozptýlením se v takovém případě podle nejnovějších výpočtů připravujeme o asi 15% krásy obrazu.